Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

pruimenboom druipt....

leonietjes

Recommended Posts

Ken de gomziekte niet, moest dit googlen.

Is aan de hand vanalleen die harsfoto te zeggen dat het om gomziekte gaat? Want dat zou gepaard moeten gaan met een zwelling van de wond(kanker). Als ik het goed begrijp van google.

Als dat zo is, dan;

De aangetaste delen moeten voldoende diep weggesnoeid worden en het snoeihout moet verbrand worden.(of restafval) De snoeimaterialen die gebruikt zijn moeten worden van te voren ontsmet zijn, en na gebruik weer ontsmeten.

Heeft de boom maar 1 zo'n wond? Of zitten er meerdere in de boom.

Sorry, geen foto van de wond zelf. Vorig jaar heb ik 'm niet gesnoeid, dus dit moet uit een oude snoeiwond komen. Ik weet wel dat -ie 2 jaar geleden ook, weliswaar op een andere plek, dit verschijnsel vertoonde. Ik zal eens googelen op gomziekte.

In ieder geval bedankt voor de reacties zover!!

Dit vond ik op internet over de gomziekte:

Gomziekte op pruimenbomen

Gomziekte bij pruimen komt vaak voor en is een ingewikkeld probleem met tal van mogelijke oorzaken. Gomuitvloeiing kan uit snoeiwonden komen door op een onjuist tijdstip te snoeien en is op zich dan een vrij normaal natuurlijk verschijnsel.

Wanneer gomuitvloeiing in de vorm van druppels uit takken en stammen vloeit zijn er andere oorzaken die voortspruiten uit een vorm van ziekelijke toestand.

Gomziekte kan ontstaan door:

- het overmatig gebruik van stikstofbemesting

- onjuist tijdstip van snoeien, of te sterke snoei

- na vorstschade

- te zure bodem, tekort aan kalk

- een slechte bodemstructuur

- te natte grond

Deze aantasting is te voorkomen door iets aan de bovenvermelde oorzaken iets te doen.

Let voornamelijk op een goede bodemstructuur, een goede kalktoestand en het vermijden van ongecomposteerde stalmest of te hoge stikstofgiften.

De gomziekte kan voor bomen een heuse kwelling zijn.

De plantendokter heeft daartegen echter een puike remedie uit de natuur zelf: zuring.

De door gomziekte aangetaste schorsdelen worden geheel weggesneden en met gekneusde zuringbladeren dept men de wonde krachtig en wrijft men ze in, zodat het groene sap in het hout kan dringen.

Aldus behandelde plekken genezen snel en er groeit weer gezonde schors.

En aangezien al onze gewaardeerde steenfruitsoorten het slachtoffer kunnen zijn, verrichten wij deze ingreep maar al te graag.

Ik heb de boom in het verleden inderdaad wel eens sterk teruggesnoeid op een verkeerd tijdstip (in de winter.... ), dus wellicht dat het daar is fout gegaan...

Wel zeker dat dat een foute actie is geweest. Of dat de oorzaak is van het huidige gommen van de boom valt niet aan de hand van jouw foto te beoordelen. We zien geen boom, we zien geen vloeiplek, we kennen de standplaats niet, de ouderdom van de boom niet en nog wel meer factoren. Belangrijke is bv de hoogte van de grondwaterstand. Té natte standplaats ( met name op veen ) is een lastige voor Prunus.

Nú met zuring gaan wrijven op de wond ( zoals je gegoogle opleverde ) heeft overigens geen zin. In juni de eventuele wond nogmaals aansnijden en dán dat met die zuring heeft wel zin. Maar nogmaals, zijn alle andere oorzaken onveranderd aanwezig, heeft ook dat niet veel zin.