Flup Geplaatst: 28 januari 2020 Geplaatst: 28 januari 2020 Ik heb een vraag, mijn tuin wil ik graag wat meer beschut maken, maar zonder schutting. Het liefst zoek ik struiken die eetbare vruchten geven en ook in de winter groen blijven. Struiken die met snoeien wel in toom te houden zijn en niet je hele tuin overnemen.De bedoeling is dat de planten in mijn tuin, vooral in de wintermaanden, wat minder aan de koude wind worden blootgesteld en dat je door de beschutting ervoor kan zorgen dat het iets minder koud wordt in de tuin. Mijn tuin ziet er zo uit, het gaat echt om erfgrensbeschutting. Ik heb zelf geen idee welke planten je daar goed kan planten, op coniferen na. Maar die worden mij te groot. De planten komen op de erfgrens te staan en moeten vooral de wind wat tegenhouden. Liefst ongeveer 1,5 meter hoog worden en als het even kan ook nuttig zijn (eetbare vruchten, medicinaal gebruik). De planten komen op het noorden en oosten te staan. De planten op het oosten hebben de hele dag zon, die op het noorden niet.Welke planten zouden jullie adviseren? Quote
Patrijs Geplaatst: 28 januari 2020 Geplaatst: 28 januari 2020 Die vraag is al vaker voorbij gekomen. Even zoeken, misschien staat HIER wat tussen, of anders zoektermen even aanpassen. Quote De moestuin van Patrijs
Liekie Geplaatst: 28 januari 2020 Geplaatst: 28 januari 2020 Langs onze erfgrens staan vlinderstruiken. Niet eetbaar maar wel erg mooi in bloei en goed voor de bijen (en vlinders natuurlijk!). Het is niet een haag, maar omdat ze flink uit de kluiten groeien kan je dat er wel van maken. Ik heb ze zelf afgelopen weekend weer op een halve meter afgechopt omdat ze toch weer flink uitlopen in het voorjaar. Maar die struiken zijn niet kapot te krijgen, dus je kunt ze vrijwel altijd snoeien waar nodig. Quote
Flup Geplaatst: 28 januari 2020 Auteur Geplaatst: 28 januari 2020 Dank jullie wel. Ik heb er, beken ik tot mijn schande, niet eens aan gedacht om de zoekfunctie te gebruiken. Maar daar komt wel iets moois uit, namelijk de olijfwilg. Die plant lijkt mij wel wat. Past ook op armere grond en geeft eetbare vruchten. Nog nooit van die plant gehoord, dus heb gelijk weer wat bijgeleerd.Vlinderstruiken heb ik al in de tuin en die blijven er ook, vanwege de vlinders en hommels en bijen die daar graag op af komen. Misschien dat ik de haag afwissel met wat vlinderstruiken, want daar hoef je inderdaad niet heel veel aan te doen. Quote
Patrijs Geplaatst: 28 januari 2020 Geplaatst: 28 januari 2020 Mooi, Zelf gebruik ik bessenstruiken langs mijn tuin als windkering. Zijn 's winters weliswaar kaal maar komen al vroeg in het blad. Ook aardpeer en rijen tuinbonen gebruik ik hiervoor maar dat zal niet de bedoeling zijn.... Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 28 januari 2020 Auteur Geplaatst: 28 januari 2020 Aardpeer heb ik ook in de tuin, maar die kale stengels vallen vaak om in de winter, dus dat geeft niet echt beschutting. En ik eet de aardperen ook op en bij het uitgraven verwijder ik de stengels. Tuinbonen staan er te kort, ik zoek echt iets permanents wat weinig verzorging nodig heeft (op een snoeibeurt eens in de zoveel tijd na dan).De olijfwilg lijkt mij wel wat, dat ga ik dit jaar alvast planten. In eerste instantie een paar als test. Ben heel benieuwd, ook naar de smaak van die besjes. Quote
simonvb Geplaatst: 29 januari 2020 Geplaatst: 29 januari 2020 Ik heb een jostabes, amelanchier alnifolia smoky, aalbessen en frambozen staan aan de rand van mijn perceel. In de winter niet zo veel beschutting maar dan kweek ik weinig. Ben er wel content van. Quote
Flup Geplaatst: 29 januari 2020 Auteur Geplaatst: 29 januari 2020 Bessen heb ik ook langs de erfgrens, maar ik zoek iets wat meer beschutting geeft. Wil zo proberen om de tuin zo iets minder koud te krijgen (net zoals het in de tuin iets warmer langs de zuidmuur van ons huis is), zodat ik extra vijgenbomen kan planten. Die kunnen wel iets aan vorst hebben, maar als het te koud en guur wordt, sterft het bovengrondse deel af. Door de vijgen iets meer beschutting te geven, hoop ik dat het bovengrondse deel ook iets minder snel afsterft door de kou. Op die plekken komen wel de wat sterkere soorten, maar toch. Quote
RobO Geplaatst: 30 januari 2020 Geplaatst: 30 januari 2020 hier een vlechtscherm van wilgentakken, groeit niet als een wilde dus een - twee keer per jaar snoeien met de takkenschaar is genoegtakken staan schuin in de grond, onder 45 graden en dan gevlochtenkan wellicht ook met olijfwilg? Quote
TomP Geplaatst: 31 januari 2020 Geplaatst: 31 januari 2020 Robo heb je daar toevallig een foto van?Welke hoogte haal je uiteindelijk? of is dit nog te vroeg voor jouw aanplant?Hoe dik zijn de takken die je gebruikte bij aanplant?Hoe vlug groeit zoiets volledig dicht? > inkijk beperken, mijn nieuwe tuin ligt op ruime afstand van straatHouden vogels en anderen hier van? In mijn nieuw tuin wil ik zoiets en wil het zo natuurlijk en goedkoop mogelijk houdenWilgentakken kan ik makkelijk en in grote hoeveelheden gratis aankomen dus dat zou ideaal zijn danVoor de wilgenhaag zou ik dan bvb vlierstruik, vlinderstruik ed plaatsen voor vlinders, bijen, volgels etc Groeten, Tom Quote
tielse flipje Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Je vergeet de ultieme bijenstruik en waardplant voor enkele vlinderssoorten; spork of vuilhout (Rhamnus frangula). Quote
weknow Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Olijfwilg is wel geschikt omdat het zich goed laat snoeien en dichte haag wordt en zelfs iets van stikstof bindt. Maar niet alle soorten zijn bladhoudend. Er zijn siervormen, maar ook vormen met goed eetbare bessen, geschikt voor verwerking. Toch geldt voor elke haag dat een strook van ca. een meter erlangs minder geschikt als moestuin-grond wordt vanwege voedselconcurrentie. Zelf heb ik aan de kanten van de moestuin waar de zon niet invalt (noord vooral en noordwest) een appelhaag (kleine boompjes op ca. 80 cm. van elkaar en aan bamboeconstructie aangebonden kiwibessen. Niet wintergroen natuurlijk, maar voor een moestuin is dat w.b. klimaat ook niet echt nodig. Vanaf eind april tot november is er wel blad en zorgt het voor beschutting, maar buiten die tijd staat er weinig in de moestuin dat voordeel heeft van de beschutting. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 3 februari 2020 Auteur Geplaatst: 3 februari 2020 Het gaat mij er vooral om dat ik straks mijn vijgenplanten in de tuin meer beschutting kan geven in de tuin. Er wordt niets te dicht tegen de haag geplaatst. Op Spork moet ik evengaan zoeken, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wederom bedankt voor de tips. Quote
roeier Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Op dit moment zit mijn chocoladewingerd 'White Chocolate' nog volledig in het blad, dat is misschien ook iets. Hier stond al langer een chocoladewingerd, de pentaphylla, die is niet helemaal wintergroen bij mij, en ooit las ik dat die wat minder winterhard zou zijn ook.Het hangt dus wat van het ras af. Eemaal aangeslagen groeit chocoladewingerd wel hard, dus dan moet je een paar keer per jaar snoeien. Het is een typische klimmer, groeit het niet zonder steun en maakt geen dikke takken, dus snoeien gaat op zich makkelijk. Quote
TomP Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Vuilboom is winterhard maar windgevoelig en voor zover ik weet ook niet wintergroen?Heeft idd wel veel te bieden voor diverse dieren Quote
Flup Geplaatst: 5 februari 2020 Auteur Geplaatst: 5 februari 2020 Chocoladewingerd ga ik ook proberen, die plant kan ook op minder gunstige plekken komen te staan, dus dat is wel mooi. Wederom dank voor de tips. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.