Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Deuvelbroed shiitake - waar kopen?

Merel

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik heb wat eikenstammen liggen die een week geleden gezaagd zijn. Het lijkt me leuk om die stammetjes te gaan gebruiken om shiitakes op te gaan kweken. Als ik zoek op internet vind ik verschillende aanbieders van deuvelbroed. Maar ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn naar jullie ervaringen. Waar kan ik goed deuvelbroed kopen voor shiitakes?

Ik hoor jullie ervaringen graag!

Alvast bedankt.

Ik zou ze aankopen op een vertouwt adres wat vers levert zoals:

https://www.homegreen.nl/paddenstoelen-broed/broed-100-deuvels/

In ieder geval niet via een tussenhandelaar omdat je nooit weet hoe de duvels zijn opgeslagen!

Als je veel stammetjes hebt kan je de duvels trouwens makkelijk enten op gekochte andere nieuwe duvels als je het leuk vindt.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Hi Paddestoelengek,

Dank voor je reactie. Dan ga ik ze daar kopen.

Ik lees trouwens tegenstrijdige info over hoe oud de gezaagde boomstammetjes moeten zijn voordat je de deuvels erin doet. Ik lees 'vers gezaagde stammetjes', 'stammetjes tussen de drie weken en drie maanden oud' en 'stammetjes die minimaal drie maanden geleden gezaagd zijn'. Wat is jouw mening, @paddestoelengek?

Onze stammetjes zijn nu ruim een week geleden gezaagd dus ik kan nog kiezen hoe lang ik wacht met het boren en vullen van de deuvelgaten.

De laatste zin van jouw tekst begrijp ik niet goed. Bedoel je dat je sporen van de gekochte deuvels 'overzet' naar nieuwe, schone deuvels? En ik vind alles leuk, maar soms is het teveel en doe ik maar liever stapje voor stapje. Dus eerst maar eens shiitakes zien te oogsten . Ben heel benieuwd of dat gaat lukken. Wel leuke experimenten!

De stammetjes moeten tenminste 3 weken besterven voordat de schimmels het kunnen overnemen. Als je langer wacht dan 3 maanden is de kans groot dat een ander schimmelsoort (uit de omgeving) het stammetje al in bezit heeft genomen en dan krijgt jou soort geen kans meer.

een leuk stukje om meer informatie op te doen:

kweek-technieken-t8367-20.html

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden