Bartoh Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 Hallo,gister heb ik oa 50 kruisbessen geplant. Die zijn veelal één, twee of drie takjes qua grootte. Enkele die één tak hebben als plant hebben die tak erg lang. Is het wijs om die te snoeien? Dus die ene tak op ca 5 of 10 cm van de grond afknippen? Zodat je een vollere struik krijgt? Quote
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 50 Ik heb ze de eerste jaren laten gaan behalve ongewenste takken. Dit om snel oogst te hebben.Maar bij zo veel struiken ben je (semi) professioneel bezig denk ik en dn kan het de moeite zijn om direct te snoeien:Dat snoeien vind je KLIK HIER Quote De moestuin van Patrijs
Bit Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 Bij 50 stuks denk ik al gauw dat het dus stekken zijn ( aanname ) en dan kan het inderdaad slim zijn ze nu in hun 1e groeiseizoen op de tuin fors terug te nemen. Aan vruchten / oogst denk je zo'n 1e jaar na het stekken nog niet. Eerst de struiken laten vormen. Hoe je in de toekomst je stuiken wilt laten vormen bepaalt hoe je dit komende jaar die groei gaat begeleiden en dus gaat snoeien. Die link hierboven is een optie, staat geen onzin in, maar er zijn zoveel andere benaderingen van de kruisbessenteelt. Zelf heb ik ze in snoeren; 2, 3 max 4 takkers en dat plant geleid langs stokken en draad in de rij.Er zijn betere links naar info op dat vlak te vinden als je gaat googlen. Nooit bij de 1e hits blijven hangen en je zoekwoorden ook es wat variëren, geeft vaak betere en diepere resultaten bij google. Bakker.com betaalt gewoon voor een hoge plek in je zoekresultaten. Er zijn ook nadere topics op ons forum ( zoekfunctie ) Quote
Bartoh Geplaatst: 8 februari 2020 Auteur Geplaatst: 8 februari 2020 Dat weet ik niet precies. Ik heb 50 stuks kunnen overnemen van iemand. Ik kan er evt nog even achteraan om dat te achterhalen. Ze zijn jong (ik denk ca 2 jaar) hebben een flinke wortel en ca 2, 3, 4, 5 takjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.