Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spinazie


Defik

Aanbevolen berichten

Mensen ik zit al jaren met een probleem.

 

Ik heb een kleine moestuin op de klei en wil simpelweg wat spinazie oogsten. Helaas lukt dit al 3 jaar niet, wat ik ook probeer.

 

Vroeg op het jaar, middenin, laat, scherpzaad, rondzaad. Niks komt fatsoenlijk op.

 

Wat doe ik fout of waar kan spinazie slecht tegen?

Andere gewassen die wel goed groeien zijn:

 

Bonen, aardbeien, uien, tomaten en bieten gaan jaarlijks wel goed.

 

Grt,

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie vind ik ook een lastig gewas.

In het (vroege) voorjaar neem ik scherpzaad wat ik in nat zand of potgrond voor laat kiemen.

Dit doe ik om een betere opkomst te krijgen. Zodra het meeste gekiemd is zaai ik het.

Het kiempje is dan net zichtbaar, dit kan erg snel gaan.

Nu zaai ik nog onder glas. Doe ik dit voorkiemen niet dan eten de muizen al het zaad leeg, dit zie je aan de open geknaagde zaadjes.

Daarna moeten de plantjes blijven groeien om geen stress te krijgen. Krijgen ze dat wel dan schiet spinazie erg snel.

Zorg voor voldoende vocht en voeding.

 

20200201132751-216731580592989.jpg

 

Een foto van ruim een week terug.

'S zomers en in de herfst heb ik Nieuw- Zeelandse spinazie, een gewas dat eigenlijk geen problemen kent behalve dat het geen vorst kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone spinazie zet ik nog maar zelden, maximum 5 m²/jaar.

Zelfde probleem als Patrijs, woelmuizen ea die zaadjes opeten...

De 'weinige' spinazie die ik nu nog zet zaai ik vrij laat op het jaar (ergens half september) in trays om dan later uit te planten in de serre vanaf eind oktober om te oogsten ergens (afhankelijk van de temperatuur) half januari.

Heb vorige week mijn laatste plantjes geoogst uit de serre, mooie rozetten, lekker fris groen.

 

Zoals Patrijs eet ik in de zomer en herfst en soms (opn afh van temperatuur) begin winter Nieuw Zeelandse spinazie.

Voordeel van deze is dat hij zichzelf uitzaait, er komen elk voorjaar talloze plantjes op. Ik graaf deze op en zet ze op de gewenste plek, het teveel

meng ik door een slaatje.

Wordt een relatief grote plant die veel meer oplevert dan gewone spinazie, smaak is wat mij betreft heel lekker.

 

Verder,

heb ook Kaukasus spinazie (rankspinazie) staan.

Is een vaste plant. Sterft bovengronds af tijdens winter en groeit in lente terug vanuit wortelknol.

Klimt tot +/- 2 à 4 meter dus heeft ondersteuning nodig en doet het perfect in schaduw of halfschaduw. Meer zon = vroegere oogst.

Makkelijke plant (heeft wel een koude stratificatie nodig - +/- 4 weken in koelkast tot de zaadjes beginnen te kiemen) die ruime oogst geeft van aangenaam smakende bladeren.

Plantjes, 2!! volstaan ruimschoots, kan je ook kopen bij bvb de ecohoeve 'Den Oude Kastanje'. Eerste jaar niet veel van verwachten maar vanaf seizoen 2 kan je vanaf februari/maart volop jonge scheuten oogsten

 

Probeer deze laatste 2 eens, zal je bevallen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zijn mogelijk toch de muizen die of de zaadjes oppeuzelen of de kiemplantjes afknagen. Heb je al eens geprobeerd de boel af te dekken met een stukje fijnmazig gaas? Als het dan wel goed kiemt, dan weet je dus waar het aan ligt. Daarna moet je dus iets vinden op het afknabbelen van de kiemplanten. Wellic hetzelfde gaas, maar dan over wat buizen spannen? Bij mij gaat het het ene jaar beter dan het andere. Muizen zijn hier de boosdoeners. Maar er zijn jaren dat ik er helemaal geen last van heb. Ik zaai om de paar weken een rij of twee, om te beginnen een week geleden in de kas. En die staan nu prima boven, geen muizen, fingers crossed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...