Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantafstanden


Amrutten

Aanbevolen berichten

Als je de plantafstanden opzoekt van diverse groentes, vind je vaak het volgende:

 

40 cm in de rij en tussen de rijen 50.

 

Ik vraag me af waarom er verschil zit tussen de afstand voor en achter de plant (= in de rij) en links en rechts van de plant (= tussen de rijen). Planten groeien tenslotte naar elke kant even breed.

Kan iemand me uitleggen waarom dit verschil er is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vaak uitgegaan wordt van schoffelbare banen tussen de rijen.

Naarmate je grootschaliger bezig bent zal het praktischer zijn je eraan te houden. Commerciële teelt werkt haast altijd met rijen, en daar wordt natuurlijk ook vaker met mechanische middelen gewerkt.

Mensen op volkstuintjes halen vaak hun ideeën uit professionele teelt na, maar als je vooral handmatig bezig bent en maar kleine hoeveelheden van hetzelfde gewas plaatst zou ik me liever door andere dingen laten leiden bij hoe je gewassen neerzet.

Of je wel of niet een schoffel hanteert kan daarbij nog wel een overweging zijn. Op mijn plakkerige klei kan ik weinig met een schoffel, maar op lossere gronden zal dat eerder een bruikbaar instrument vormen, en misschien dat je daardoor ook eerder van rijen uitgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vaak uitgegaan wordt van schoffelbare banen tussen de rijen

Volgens mij is het ook geregeld handig en niet enkel voor het schoffelen . Bereikbaarheid voor het oogsten ? Denk hierbij bijvoorbeeld aan bonen om maar iets te zeggen 1m² bonnen waar begin je en hoe weet je dat je alle bonen heb geplukt . Dus daarom iets dichter in de rij en rijen iets verder uit elkaar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...