Vastone Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 In onze nieuwe tuin staan een drietal (verwaarloosde kassen). In twee kassen staat een druif, in 1 kas een rode druif in de ander een witte. Bij de bezichtig van de woning kregen wij een heerlijke tros witte druiven mee, dat beloofde wat! Maar.. nu we de sleutel hebben gekregen ben ik vandaag ben ik voor het eerst in de kassen wezen kijken, dat was schrikken! Los van de staat van de kassen en bodem, had ik stiekem gehoopt dat de druiven netjes gesnoeid zouden zijn rondom de jaarwisseling, maar dit is niet het geval. Zoals op de foto's te zien hangen er zelfs nog uitgedroogde druiventrossen aan. Wat zouden jullie doen? Ik denk zelf het snoeien dit jaar over te slaan, maar denk dat ik wel de oude druiventrossen zal moeten verwijderen. Overigens is geen of nauwelijks opbrengst geen probleem dit jaar, maar zou ik het met name van die lekkere witte druif wel leuk vinden als we die goed kunnen krijgen/houden voor de komende jaren. Ik ben dus benieuwd wat jullie in mijn plaats zouden doen! Quote
rorror Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 Ik zou hem zo ie zo direct snoeien, meteen in de juiste vorm en geleiden. Zodat je er daarna direct profijt van hebt. Als je nu een jaar uitsteld, loop je eigenlijk alweer een jaar achter. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
harms1 Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 Ja, meteen snoeien, de zogenaamde cordonsnoei...na de snoei wat bemesten met goede (biologische) koemest. Quote
Bit Geplaatst: 20 februari 2020 Geplaatst: 20 februari 2020 Inderdaad wél snoeien. Daar is het echt nog niet te laat voor. Wel staan ze in kassen, dus ze zullen eerder uit willen gaan lopen, zeker als er nu geen koude periode zou komen; dus tussen nu en half maart kun je nog wel snoeien.De struiken zullen bij snoeien wel gaan bloeden: is niet erg, niet van schrikken, gewoon snoeien. Hoe ? Cordonsnoei kiezen, zo zijn deze eerder ook gesnoeid. Maak een keuze van een paar oudere takken die je wilt behouden. Die takken hebben zijtakken, daar maak je een keuze uit welke zijtakken je wilt houden. Die zijtakken zet je terug op 2 knopen. Andere zijtakken snoei je geheel weg. Zo hou je een paar horizontale takken over dus, met wat korte zijtakken. Die horizontale dikkere takken met wat zijtakken bind je goed aan op hun nieuwe plek ( aan het dak ) Ik zou niet mesten trouwens. Van de mesttoestand van de tuin weet je niets af en de druif kan ook heel best een jaartje zonder. De wortels zitten overal rondom de kas en die haalt zijn voedsel wel hoor. Dan vooral vanaf juni, na de bloei dus, ook herhaald blijven snoeien. De druif zal heel wat groeikracht hebben en ook willen groeien na de snoei. Quote
Vastone Geplaatst: 20 februari 2020 Auteur Geplaatst: 20 februari 2020 Dank voor jullie snelle en inhoudelijke reacties! Ik weet wat ik te doen heb van het weekend en ga met het snoeien aan de slag. Dank ook voor de tip mbt het niet bemesten, ik heb inderdaad nog geen idee van de samenstelling van de grond. Quote
Vastone Geplaatst: 9 maart 2020 Auteur Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) De druif in de grote kas heb ik direct het weekend 22 februari gesnoeid en dit ging best heel prima met wat info van internet over de cardonsnoei. Voor de druif in de kleine kas (foto 1 en 2) had ik pas dit weekend tijd, maar die vind ik toch een stuk ingewikkelder. Daar krijg ik weinig overzicht en lijken de geseltakken heel dicht op/over elkaar heen te lopen. Mijn gevoel zegt, beter iets te veel wegsnoeien om meer "structuur" te krijgen, maar is dit wel zo of kan dit juist kwaad? 9 maart 2020 aangepast door Vastone Quote
simonvb Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 In de snoeiles van klein fruit van Velt dit weekend, raden ze af om nu nog druiven te snoeien. Beter dan terugsnoeien wanneer ze volop in blad staan dan kan het geen kwaad. Quote
Vastone Geplaatst: 10 maart 2020 Auteur Geplaatst: 10 maart 2020 Ik dacht ook dat snoeien niet meer kon, maar kreeg hier de tip dat het tot half maart nog wel moest kunnen. De druif in de grote kas is dus alweer even geleden gedaan, met de druif in de kleine kas had ik wel een begin gemaakt, maar twijfel ik dus of ik nog meer weg zal snoeien omdat het zoveel geseltakken in een kleine ruimte zijn (korte zijde van kleine en lage kas). Overigens had ik bij het snoeien nog geen bloedende takken. Quote
Vastone Geplaatst: 22 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2020 Nogmaals dank voor de fijne en snelle tips voor het snoeien van de druivenplant begin dit jaar. Dit lijkt goed gelukt te zijn! De planten staan er geweldig bij. En het resultaat is de eerste 4 kg blauwe druiven geoogst, heerlijk zoet zijn ze! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.