Ga naar inhoud

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 9-4-2024 om 22:57, jasmin zei:

Ik had dit topic eens doorgewerkt, maar ik snapte er niet zoveel van. Het begrip lumen kende ik, vanwege de daglichtlampen tegen depressie. Niet veel zin om hele installaties te bouwen of een technische studie ervan te maken. 

Vanmiddag een paar gloeilampen/peren gekocht bij de Action van 2500 lumen per stuk. Die heb ik in bestaande leeslampen gedraaid en boven een paar proefplanten gehangen. Eens kijken of ze er blij van worden. 

Het ziet er wel grappig uit in de woonkamer.

Die heb ik destijds ook gekocht. Gaven in mijn reflectie doos, wel wat te veel hitte. Ik had online proceleine fittingen met metalen haakje gekocht die kon ik om een hardhouten plafondplintje hangen, doorgelust met wat draadjes. Vandaag waren ze bij de Action weer beschikbaar en slechts €2,4. 4000K.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Wat een interessant topic en leuk om te zien hoe iedereen het aanpakt!

Ik heb het hele topic doorgenomen, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Zouden jullie met me mee willen denken en me kunnen adviseren?

Ik heb een terrarium die ik binnen wil gebruiken om mijn moestuinplantjes in op te kweken (paprika's, pepers, aubergines, tomaten).
Het terrarium is 78cm breed, 38cm diep, 48cm hoog. Aan de voorkant 2 schuifraampjes op de bovenste helft, op het plafond van het terrarium zit een ventilatierooster (daaraan dacht ik een lamp te kunnen hangen met bv ijzerdraad/touwtjes).
Onder het (glas van het) terrarium heb ik warmtematjes liggen voor het opwarmen van de bodem om zo het kiemen te stimuleren.

Nu zou ik graag een lamp toevoegen aan mijn project, zodat als de plantjes opkomen, ze ook verlicht worden (het terrarium staat in een kamer op het noorden, helaas) en het stevige planten zijn als ze in mei naar buiten gaan en dan een langere bloei kunnen doormaken.
Ik zou de lamp het liefst in het terrarium hangen (zodat ze niet te ver weg van de plantjes hangen en ik ook kan spelen met de afstand).
Ik vermoed dat mijn terrarium redelijk vochtig gaat worden, dus wellicht is een IP65 optie het veiligst (?). Ook moet ik rekening houden met de warmte die de lampen afgeven, omdat het een redelijk dichte ruimte is.
Ik wil een zo goed mogelijk resultaat bereiken met een veilige lamp (dus geen aliexpress), voor zo min mogelijk geld (wie niet ;-)) .

Ik heb nu een aantal opties:

https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-armatuur-60cm-25w-high-lumen.html?id=222647420

https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-15w-6400k-2400lm-samsung-5-jaar-g.html

https://www.lightexpert.nl/led-tl-armatuur-60cm-2-x-7w-6500k-ip65-inclusief.html

https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-20w-6400k-2400lm-samsung-496477.html

https://www.amazon.nl/SANSI-led-plantenlampen-plantenlicht-kamerplanten-led-groeilamp/dp/B08BNBCX5F/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=710007411271&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=5947036247309105595&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9195635&hvtargid=pla-939950641186&mcid=e88b5d1cd4a23eac85152c6b0d093f73&gad_source=1&th=1

Mijn voorkeur heeft om een lichtbalk te hebben ipv de laatste optie, maar dat is puur uit esthetisch oogpunt dus het minst belangrijk.

Zouden jullie me kunnen adviseren welke lamp jullie zouden kopen (of is 1 lamp niet genoeg?) en hoe deze het best op te hangen (in het terrarium? boven het terrarium? etc). Of zouden jullie juist een totaal andere lamp aanschaffen?

Ik hoop een snel een lamp te kunnen aanschaffen en van start te kunnen! De zaadjes zijn wel al in de grond, maar nog niet ontkiemd.

aangepast door deafbakker
verduidelijking

Ze gaan allemaal voldoen, dus het hangt eigenlijk van jouw voorkeur af, qua verbruik zijn de 2de en de 3de het efficiënts, als je voor de zekerheid ip65 wil is 1 of 3 aan te raden waarbij de eerste 1/3 meer licht geeft maar 60% meer verbruikt (nog altijd weinig), de meegegeven lumens voor de derde zijn ook 2x de lumens van de meegeleverde led tl buizen, dus daar heb je 2 maal demping, plastiek ledbuis en plastiek kap, de werkelijke lumens zullen dus wel iets lager liggen, eerder rond de 2000 vermoed ik.

De amazon lampen zullen zeker ook werken, maar of ze beter zijn dan de gewone battens, ik betwijfel het, ze zeggen full spectrum, bv in de text wordt vermeld inclusief UV, ik verwacht dan extra speciale leds. UV A gaat van 315 tot 400nm, UV B zit zelfs lager, hun spectrum plaatje begint maar van 400nm dus alleen maar gewoon blauw, energieklasse A+ geloof ik ook voor geen meter. 

Hou er rekening mee dat je ook wat hoogte verliest afhankelijk van welke lamp je gebruikt, de gewone niet ip64 battens zijn daar in het voordeel. De amazon inclusief fitting lijken me daarom niet werkbaar in een gesloten terrarium van 48cm hoogte, ze hebben een kleine stralings hoek 60 graden, het zijn spots die moet je al iets hoger hangen voor gelijkmatige bedekking.

Misschien interessant als vergelijk een reviewtje van iemand die beide types heeft gebruikt.

default._CR0,0,1024,1024_SX48_.png
Wobber
3,0 van 5 sterren I stopped using them

Beoordeeld in Duitsland op 6 november 2024

MInd you, it is a solid product. So no negative comments about quality or durability.

But I think the Hoftronic LED batten (which I now use) is a far better solution.
Allow me to elaborate:
1. The LED batten weighs next to nothing so very easy to attach with a T-wrap, a piece of string or even some decent quality double-side tape. The Sansi light are heavy, really heavy.
2. The Sansi lamp are blinding, even the low power lamps are annoyingly bright. The LED batten lights distribute their light over a much larger area so blinding is much less of an issue. If blinding remains an issue, consider switching to the Hoftronic LED panels.
3. The Sansi lights become really hot and touching them after operation will surely hurt your hand. In contrast, the Hoftronic LED batten remains cool. Leaves can touch the cover without getting scarred.
4. Shading is much less of an issue with a long bar of light than with a point source.
5. Plants grow towards the light. Placing a few LED battens next to eachother (the closer the distance the higher the light intensity, so easy to adjust) provides an even surface and thereby prevent your plants reaching for a particular spot.
6. Not 100% sure but a Hoftronic LED batten with a color temperature of 6400 K has a sufficient spectral quality for normal growth. Perhaps not enough for secondary metabolites (cannabis) or flowering plants but good enough for healthy leaf development. When in doubt, just give it a try.
7. Energy-efficiency is tremendously important. Especially if you operate the lamps, like me, on a 12 hours per day basis. In the Netherlands each W of power will cost you 1 euro on a yearly basis. So eachg 30 W LED batten will cost me 30 euros per year to operate. A meh-efficiency is 100 lumens/W. 120 lumes/W is a bit better. Luchely Hoftronic also has high-efficiency version which are 160 lumens/W. Currently 220 lumens/W is the industry maximum. The theoretical maxcimum efficiency (depending on your source) is 250 to 300 lumens/W.
8. Final point is esthetics. I find the Sansi lights really ugly (although they did their best) and I much prefer the sleek profile of the Hoftronic LED battens. A matter of personal taste.
aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
3 uren geleden, redzebra zei:

qua verbruik zijn de 2de en de 3de het efficiënts, als je voor de zekerheid ip65 wil is 1 of 3 aan te raden

Heel erg bedankt voor uw kijk erop!
Ik neig nu naar optie 2 (https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-15w-6400k-2400lm-samsung-5-jaar-g.html), maar twijfel toch nog over optie 1 (https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-armatuur-60cm-25w-high-lumen.html?id=222647420) vanwege de vochtigheid. Het zal altijd wat vochtiger zijn in het terrarium dan gewoon in de kamer, maar vraag me af of dat echt kwaad kan met optie 2. Ik heb nu het terrarium alvast even vol gezet met plantjes en natte grond met de warmtemat eronder, om te kijken of dat de komende dagen veel condens veroorzaakt of dat dat wel meevalt (tot nu toe had ik lage kweekbakjes waarin wel veel condens ontstond, maar wellicht dat het in het wat grotere terrarium met ventilatiestrip wel meevalt).
De Sansi lampjes en de led tl met dubbele demping vallen af.
Zou 1 zo'n lichtbalk voldoende zijn in het midden? Of krijgen de plantjes aan de zijkanten en voor/achterkant dan toch nog te weinig licht?

Ik gebruik op een opp van 70 op 120, 4 battens van 2400 Lumen 6500K of totaal 9600 Lumen om zaailingen (tomaten/pepers/paprika)  en sla basilicum op te kweken, er hangt wel soms hoger een extra bij van 1800 Lumen 4000K als er echte grote planten staan met vruchten, de opzet is flexibel gemaakt.

Eigenlijk kan ik er 84 x120 onder kwijt als ik vooraan wat extra plaats neem, de eerste 10cm is dan iets minder belicht, er passen dan precies 4  deense bakken 56x42 cm in.

foto van 6 jan/2025,  hier hangt 1 lamp van 2400 Lumen over zo'n bak, je ziet ook dat de grotere plant erlangs gewoon zonder probleem tegen die batten hangt, er is wel wat warmteontwikkeling maar miniem.  De bijna volgroeide tomaten zijn hier volledig onder die battens geteeld.

of ik gebruik dus +/- 9600 Lumen per m2 voor de opkweek van plantjes, 11400 als er grotere planten staan. temperatuur is 19 a 20 graden, (bij warmer zal je meer licht moeten gebruiken)

image.thumb.jpeg.fe63c0e13bbeebfc0871ea21f65126ed.jpeg

Als jij iets gelijkaardigs wil ,zit je op afgerond 80x40 , 0.32m2 of +/- 3000 Lumen.  Minder kan ook (je kan lampen lager hangen ), de bedoeling is minimum 7000 Lux ter hoogte van de zaailingen, meer kan ook en is beter als je  bv de planten groter wil laten worden.  Reflectie op zij en achterkant helpt. Echte groeilampen (panelen) zijn natuurlijk beter en idealer voor snelle groei, maar zoals je ziet kan je ook best wel ver komen met die eenvoudige goedkope battens.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Whee! Disco! Party! 🥳🥳🥳

PXL_20250222_145225795.jpg

Nog even de bakken wat hoger zetten, zodat de miniplantjes dichter bij het licht zitten.

• Like 4

@Arja als jij eventueel wil meten/ een indicatie  krijgen hoeveel licht (umol) op je  zaailingen valt; kan je de app photone gebruiken en selecteer rood/blauw led als bron.  Lux of umol is gemeten ter hoogte van je zaailingen, het is het licht of photonen die de zaailing bereikt. opm. het geeft een indicatie wat je eenvoudig kan meten met een gsm, het zegt evenwel niks over het type licht dat een plant ideaal nodig heeft.

In deze topic heeft  @Erny ook een link  van een professionele verdeler van  lampen voor serres  en wat interessant is, is het volgende:

Suggested light levels. Cloning and seedlings - 5000 – 10 000 lux (71 – 142 μmols) Vegetative growth - 15 000 - 25 000 lux (214 – 357 μmols) Flowering - 25 000 - 50 000 lux (357 – 714μmols)

aangepast door redzebra
  • Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:

Ja! Hier heb ik me ook laten verleiden de led strip die bedoeld was voor een kleinkind te gebruiken voor de plantjes. Zojuist een opstelling gemaakt met behulp van een pollepel en een kerkbank. Dat kan beter morgen maar eens kijken voor nu is het een leuk uitzicht.  Dank voor de tip van de app @redzebra

image.jpg

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Mijn opstelling is (zo goed als) af. Met de lampen op deze hoogte zit ik nu op 11000 lux ter hoogte van de zaailingen, alleen de 10cm aan de zijkanten links/rechts haalt maar 3500, dus toch nog even met iets van folie de zijkanten wat optimaliseren binnenkort.. Mijn bak is denk ik ongeveer 22/23 graden. Ben benieuwd wat dit seizoen gaat brengen!

Kweekbak 1.jpg              Kweekbak 2.jpg

aangepast door deafbakker
  • Like 2
Geplaatst:

@redzebra LED battens of Panels Wobber noemt beide: https://www.amazon.nl/s?k=Hoftronic+LED+panel&__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=37U8EKU80JX9J&sprefix=hoftronic+led+panel%2Caps%2C108&ref=nb_sb_noss. Maximaal 135 L/W. Maar ja ik betwijfel of die in een grote bol of zelfs maar halve sphere hebben gezeten. Output is meestal nominale warde LEDs bij optimale temperatuur, zonder verliezen door afwijkende temperatuur, door de diffuser, door de driver, door... Dus in praktijk altijd minder.

Opvallende derde in rijtje is 62x62, dus die past niet standaard systeemplafond 59,5-60cm.

https://www.hoftronic.com/nl/ ?

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@donaldk Wobber was gewoon als voorbeeldje van iemand die zowel  een batten  (hier toevallig hoftronic) en de Amazon ledspot groeilamp (waar oorspronkelijk naar werd verwezen) had gebruikt en vergeleken en tot de conclusie kwam dat de batten idealer was uit praktijkervaring.

De hoftronic hier naar verwezen in de text  is een  160 L/W  dus waarschijnlijk deze LED Batten Ultra - HOFTRONIC

Geplaatst:

Ik was op zoek naar welke verlichting er nu moet gebruikt worden om mijn plantjes optimaal te laten groeien want de warmtematjes alleen gevenzwakke planten.

Hierbij kwam ik de volgende blog tegen. Misschien heeft iemand er iets aan.

https://www.moestuinmania.nl/blogs/alle-moestuin-blogs/kweekverlichting-instellen?srsltid=AfmBOoq5g5w96PzAqbqZ15s6vbOLO8ChHCR0hau2O95GJPAutR4n4DXs

• Like 1

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Je hebt een mooi koopje @aalterse-willy  gedaan,  het is een 6000 Lumen, verbruik is 120 Lumen/Watt (hij staat helaas niet meer afgeprijsd >10Euro), volledig in lijn met dit topic, simpel en goedkope lampen.

Ik vermeld hier explicit 6000 Lumen want dit bepaalt ook de  PPF van de lamp, als je de Lumen kent en de kleurtemperatuur (Kelvin) en type lamp (led enz.) Voor jouw lamp worst case (als we low CRI led 6500K nemen) is dit minimum 80 µmol/s  

https://www.waveformlighting.com/horticulture/convert-lumens-to-ppf-online-calculator

Toch even wat opmerkingen met  de blog (het is een theoretische benadering met heel wat haken en ogen)

1. Kwadratische  afname,  dat is alleen zo bij een puntbron of een bron op grote afstand en niet (zoals hier in dit topic al meermaals is aangetoond) bij een batten en zeker niet als er 2 langs heen hangen of in  zijn geval op 15cm meet. Bundels kruisen zich en de afname van Lux of `µmol zal veel langzamer gaan.

2. je kan Lumen omzetten naar PPF ( µmol/s)  : het licht of photonen die worden uitgestraald door de lamp   

en Lux naar PPFD  (µmol/m2/s )  het licht dat op een vierkante meter valt.  Als je het spectrumplaatje kent van een lamp of een schatting maken  als je type (bv led) en de kleurtemperatuur (Kelvin kent) .  Jouw lamp scoort dus minimum evengoed als zijn lamp 80 µmol/s

3. Het gaat hier over goedkope oplossingen (orde een paar tiental Euro) , 145 Euro in zijn opstelling is dat niet (2 van jouw lampen gaan evengoed zijn  als zijn opstelling). 

4. DLI in de tabellen (daily light integral) zegt gewoon iets over de hoeveelheid licht waarbij de plant optimaal fotosynthese doet, meer licht geven heeft geen zin bij kunstmatige belichting, het gaat  gewoon meer kosten, de plant gebruikt die photonen toch niet. Dit wil evenwel niet zeggen dat de plant gaat verbranden bij hogere waarden. bv optimaal kunstlicht voor een tomaat is 22-30, een zonnige dag in de zomer geeft 80 buiten.

5. de waarden in de tabellen  is voor optimale professionele teelt

voor volwassen planten in kunstmatig licht. Ons  battens en ook zijn opstelling (die is identiek) gaan nooit voldoen om die waarden te bereiken, hier gaat het eerder om opkweek zaailingen en dan volstaat 5000 – 10 000 lux (71 – 142 μmols) 

Maar je kan bv  in zo'n opstelling  wel gewoon je planten verder opkweken, minder snel en ideaal zoals het in de commerce moet maar het kost je een pak minder stroom en minder dure lampen. bv deze bassilicum heeft volgens zijn tabel 350µmol/m2/s nodig gedurende 14 tot 18 uur. Hier staan ze gewoon 13 uur rond max 10000Lux/ gemeten een 150µmol/m2/s (je kan het ook hier berekenen https://www.waveformlighting.com/horticulture/convert-lux-to-ppfd-online-calculator)

Deze foto is van zondag 02/03/2025. 5 verschillende bassilicum binnen gezaaid  en opgekweekt onder de gewone goedkope 6500K battens in kelder, meermaals al geoogst, ze zien hier een eerste maal het buitenlicht.

image.thumb.jpeg.8c4908338651ada1442161255b68e34a.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Bij lagere temperatuur zal er ook minder licht nodig zijn, laat staan Co2 toevoeging om de groei bij te kunnen houden In een commerciele kas stond er vandaag al flink wat licht op. Dus zonder warmtemat heeft die bascilicum ook minder licht behoefte. Als je grote eter bent moet je dus meer plantjes nemen en vaker oogsten (bij iedere knip verdubbel je uitlopers immers), Dus niet 20-30 zaadjes in een potje en warm en licht op ruim water snel de lucht in persen en dan in de doos naar supermarkt. Maar een zaadje per potje en iedere keer laten vertakken tot mooie stevige plant.

• Like 1

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Klopt inderdaad, commercieel wil men natuurlijk zo snel mogelijk laten groeien, zo'n kort mogelijke doorlooptijd, ideale temperatuur/ licht en co2 toevoeging. Deze bij mij staan op 19/20 graden, en groeien en  produceren voldoende voor ons gebruik, wat je hier ziet zijn al redelijk wat vertakkingen en weinig zaadjes per pot, de potten zijn ook ruimer en stonden zondag buiten om opnieuw te verpotten (van de gewone bassilicum heb ik er nog een paar niet op foto)

Geplaatst:

Niet gehinderd door enige technische kennis over licht, heb ik deze gekocht voor mijn zaaipogingen . Het zal in ieder geval wel iets doen, en baat het niet dan schaadt het ook niet .

De prijs is OK, al gaan al dat soort kleine aankoopjes bij elkaar ook in de papieren lopen. Maarja hobbies kosten geld

groeilamp.png

Geplaatst:

Mijn LED battens, van 60 cm lang (bruto), wat verbruiken die nou, i.c.m. warmtematjes?

Nu heb ik een slimme stekker (van Home Wizard) aangesloten op de complete set (schakelklok + thermostaat + (nu) 3x LED batten + 2x warmtematje à 10 Watt). Thermostaat is nu ingesteld op 25 - 26 graden.

Het verbruik in 24 uur:

20250305_screenshot_HomeWizard.jpg

- Vanaf 0:00 uur:  De thermostaat schakelt de twee warmtematjes van elk 10 Watt aan, af en toe.

- Om iets voor 07:00 uur gaan de LED battens aan (3x), door de schakelklok.

- De battens geven ook iets warmte, daarnaast wordt het minder fris in de woonkamer. Daardoor schakelen de warmtematjes slechts heel af en toe even aan.

- Om 21:30 uur worden de battens weer uitgeschakeld, door de schakelklok.

Totaal stroomverbruik van deze opstelling: 1,0 kWh per 24 uur.

Metingen op basis van een dagtemperatuur van ca. 20 graden, nachttemperatuur dalend naar 17 graden.

Die € 0,40 per kWh is nog mijn oude tarief, is nu € 0,30.

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik zou heel graag iets creatiefs maken voor een geboorte cadeau.

Ouders hebben groene vingers en mijn idee was om een kweekbak te maken met ledstrip; maar ook om heel het jaar door bv in de winter te kweken bv kruiden (of is dit een eutopie om basilicum te kweken onder zo'n ledstrip?)

Idee; maar veel te duur (merk: aukeco)

image.thumb.png.74938c7200d7ba3ccafc7c8b7d11590b.png

Dus ik zou het op een goedkopere manier willen doen met houten planken vanuit de action: 

- plank als ondergrond met potjes

- tweede plank (zelfde grootte als dak nemen)

image.thumb.png.edcbcb7382d7a072dd7d24086b31f23c.png

Ik zou ledstrip aanbrengen aan de bovenste plank, maar er is hier zoveel info. Zulke kweekbakken worden gebruikt voor echt de groei denk ik? Welk lumen zou het best zijn? Is er ergens een beknopte samenvatting te vinden? Wat zouden ze gebruiken bij Aukeco? 

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ik weet niet hoe goed een ledstrip werkt, maar mijn batten van een paar jaar terug (ook via dit topic werkt super). Is een 20 Watt (ik meet 17 Watt), lumen zal nu wel weer ietsje beter zijn met nieuwere lampen maar ook dit jaar weer een goed resultaat met peperplantjes. Ze hebben nog geen daglicht gezien.

spacer.png

De constructie ga ik niet laten zien, want die is niet zo mooi (dat bakje wat jij post is veel mooier), het is een grote plastic bak (de grootste die ze hadden) van Action en daar heb ik lijntjes in gespannen van ijzerdraad waar de batten op rust. En daar gooi ik wat aluminiumfolie over voor extra reflectie van de lamp.

• Like 2
Geplaatst:

@marzman Die battens werken zeker goed.
Hier een linkje naar mijn pepers, onder 4 van deze battens, heb er 4 extra besteld. Nieuwe varriant zal ik de wattage ook van gaan meten, het plastic gedeelte daarvan is iets afgerond daardoor ongeveer 1 cm langer, dan de oudere varianten.

Maakt trouwens niet uit of het mooi is, als het maar werkt. Wel benieuwed naar de opstelling! 

• Like 1
Geplaatst:

@marzman, jammer zonder foto, ik zou de constructie wel willen zien, vooral om een idee te krijgen van de LED batten.

En alufolie reflecteert minder goed dat gewoon wit papier of (beter voor vocht) kunststof plaat of iets dergelijks.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...