citroen Posted March 19, 2020 Share Posted March 19, 2020 Zo juist mijn pootaardappelen aangeschaft , Maar ik plant ze maar half April , Volgens mij hebben ze te warm gelegen Zijn zij wel bruikbaar met die donkere plekken en lange scheuten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 19, 2020 Share Posted March 19, 2020 Zodra ze beginnen te spruiten moeten ze in het licht worden gelegd, dat zet hun verdere ontwikkeling op slot, dus doe dat in elk geval. Ze zijn nog goed te poten, eventueel breek je de langste slierten af, mits er nog andere spruiten aan dezelfde aardappel zitten is dat oké. Die zwarte plekken vind ik verdacht, scheidt in elk geval de aardappels met die plekken van de rest. Misschien het zwarte wegsnijden en die consumeren, dat is wel het veiligste. Als je ze toch poot zou ik ook het zwarte wegsnijden, maar ik weet niet of dat de infectiebron helemaal weghaalt en of je op die manier niet een ziekte in je bodem brengt. Op zich, gezien je locatie, zou je best vroeger kunnen poten dan half April. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 19, 2020 Share Posted March 19, 2020 (edited) Bij mij spruiten ze in het licht verder. Zelf bewaar ik de pootaardappels zo koel mogelijk wel boven het vriespunt. Ga ik ze gebruiken dan haal ik ze naar binnen om ze een warmtestoot te geven. Hierdoor beginnen de aardappels gelijktijdig actief te worden. Daarna zet ik ze licht, koel en droog weg. Onder een tuintafel op het zuiden, dit jaar in de platte bak. Dat het er af en toe warm wordt is niet zo erg, je krijgt dan korte stevige groene uitlopers die langzaam groter worden. Donker en warm is funest, je krijgt dan snel lange dunne kwetsbare uitlopers. De bovenstaande foto toont een voorbeeld, maar kijk bijv. op Facebook bij de moestuinders en je ziet nog ergere voorbeelden. De door jou aangeschafte aardappels zouden eigenlijk met flinke korting verkocht moeten worden…… in de koopjeshoek. Ik zou zelf ander pootgoed kopen. Het zijn Charlotte aardappels middelvroege en kunnen al gepoot worden met beperkt risico op nachtvorst schade. Je kan ze dus nu poten, ook kan je de uitlopers er af wrijven en nieuwe goede uitlopers kweken of ze zo nog even licht en koel bewaren, bijv. buiten maar let op nachtvorst. Die donkere plekken zie ik niet zo goed op de foto. Is het een ziekte aantasting dan zou ik ze niet gebruiken, is het mishandeling dan krijgen aardappels ook blauwe plekken en kan het geen kwaad. Wil je in pootgoed snijden om slechte plekken er uit te snijden of een grote pootaardappel in tweeën snijden met aan iedere kant spruiten, laat ze dan minstens een paar dagen drogen zodat de snijwond zichzelf afsluit en ziektes niet in de plant kunnen dringen. Edited March 19, 2020 by Patrijs Aangevuld Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts