appelvrouw Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Ook mijn kiwibessen gisteren nacht bevroren, dat was de koudste nacht, tot dan toe hadden ze het goed volgehouden. En nu weer warme nachten. Zooo jammer. Maar enfin, ik ben het al gewend, ik heb geloof ik nog nooit géén bevroren kiwi bessen gehad. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Ik raak er meer en meer van overtuigd dat kiwiBESSEN niet voor ons klimaat geschikt zijn. Quote
Bertus Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 2 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei: Ik raak er meer en meer van overtuigd dat kiwiBESSEN niet voor ons klimaat geschikt zijn. En dan vooral door de klimaatverandering dus opwarming. 12 jaar geleden ben ik succesvol met kiwibessen begonnen in de tuin en elk jaar wel (wisselende) opbrengst. De winters worden steeds zachter waardoor alles eerder gaat uitlopen en dan met een paar pittige nachtvorstjes zoals nu is het gelijk klaar. Afgelopen 4 jaar is de oogst bij mij mislukt wat betreft kiwibes en kiwi (nog nooit één kiwi geoogst). Door het sproeien hoop ik wel nog perziken, pruimen, abrikozen te krijgen. Als ik kijk naar hoeveel uren mijn grondwaterpomp (1 kWatt) gedraaid heeft had ik beter fruit kunnen kopen .... maar och, een hobby mag geld kosten. En .... niet te vergeten .... de hobby is een mooie afleiding in deze barre tijd in mijn sociaal isolement. Quote
Anna3 Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 @Goldfish, maar die Honingbes staat al lang te bloeien en kan de vorst hebben. Terwijl de Sib. kiwibes nog niet eens in bloei stond en al het blad kapot vriest. Ik lees over het klimaat van Siberië: In het begin van Siberische zomer kan het 's nachts vriezen en overdag 25 graden worden. Dan is er een periode van rond de 45 dagen die vorstvrij is, waarbij de nachttemperatuur 5-10gr is en het overdag 30gr kan zijn. Zou de Sib. kiwibes daar echt geen last van vorst hebben? Mijn planten overleven het wel, ze zijn eerdere jaren ook vaak bevroren geweest. Misschien komen er toch nog wel een paar bloemknoppen uit. De klimaatverandering baart me ook wel zorgen voor de voedselproductie. Moeten fruittelers overgaan op late rassen om nog normaal te kunnen oogsten? Komt ons fruit van eigen bodem dan steeds later? Quote
roeier Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 De kustprovincies worden volgens mij nog niet getroffen. Als ik even kijk naar wie schade meldt, dan is het Utrecht, Brabant, Limburg, NO Frankrijk... allemaal wat verder landinwaarts dus. Hier in Friesland is dit niet aan de hand, en andere jaren gaven zo'n beeld. Het lijkt normaal dat jullie al in Februari met lente temperaturen zitten, en daar wacht ik veel langer op. 16 Februari: eerste lentedag NL; 15°C + in De Bilt. Vandaag, 5 April: eerste lentedag Frl; 15°C +, ook bij ons. Bij mij beginnen de kiwibessen nu pas langzaam uit te lopen, en ook is er bij de terugslag in temperatuur bij ons nauwelijks matige vorst geweest; in kuststreken is het temperatuurverloop nu eenmaal veel gelijkmatiger. -5,1°C vliegbasis Leeuwarden is geloof ik het dieptepunt in mijn provicie geweest. Bertus had geen problemen gehad met zijn fruit, had hij in Friesland gezeten. En ik denk dat ook Zeeland, Holland en Groningen weinig problemen hebben gekend. Dat biedt geen troost, dat snap ik, maar voor een meer volledig beeld wilde ik dit er toch graag even bijhalen. Quote
Bertus Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 (aangepast) 10 uren geleden, roeier zei: Bertus had geen problemen gehad met zijn fruit, had hij in Friesland gezeten. Het is zoals onze grote voetballer zei:"elk voordeel heb zijn nadeel" 6 april 2020 aangepast door Bertus Quote
Goldfish Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Jammer Anna3 dat de grote Michurin niet meer leeft. Hij staat aan wieg van de veredeling van meerdere rassen Act Kolomikta en Honingbes en had vast het passende antwoord gehad op jouw belangwekkende vraag. https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Vladimirovich_Michurin Wat klimaatverandering betreft heb je groot gelijk, zonder winterrust (dus extra vroeg uitlopen) maar met wat uitstralingsvorst in maart/april ben je in Nederland vaker dan wenselijk de pineut. Quote
rorror Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 18 uren geleden, roeier zei: De kustprovincies worden volgens mij nog niet getroffen. Als ik even kijk naar wie schade meldt, dan is het Utrecht, Brabant, Limburg, NO Frankrijk... allemaal wat verder landinwaarts dus. Hier in Friesland is dit niet aan de hand, en andere jaren gaven zo'n beeld. Het lijkt normaal dat jullie al in Februari met lente temperaturen zitten, en daar wacht ik veel langer op. 16 Februari: eerste lentedag NL; 15°C + in De Bilt. Vandaag, 5 April: eerste lentedag Frl; 15°C +, ook bij ons. Bij mij beginnen de kiwibessen nu pas langzaam uit te lopen, en ook is er bij de terugslag in temperatuur bij ons nauwelijks matige vorst geweest; in kuststreken is het temperatuurverloop nu eenmaal veel gelijkmatiger. -5,1°C vliegbasis Leeuwarden is geloof ik het dieptepunt in mijn provicie geweest. Bertus had geen problemen gehad met zijn fruit, had hij in Friesland gezeten. En ik denk dat ook Zeeland, Holland en Groningen weinig problemen hebben gekend. Dat biedt geen troost, dat snap ik, maar voor een meer volledig beeld wilde ik dit er toch graag even bijhalen. Dit klopt wel aardig, ik zit op zo'n 20km vanaf de kust, en de laagste tempratuur was dit jaar -1, voor 2uur achter elkaar. Mijn kiwibes in pot, had de eerste bladeren begin februari. Nu groeid die rustig door, geen schade aan blad te zien. Wel benieuwed wanneer de kiwi bes bloemen gaat maken. Want er is nog geen knopje of bloemetje te bekeken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.