Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Matige Vorst


rocsimmic

Aanbevolen berichten

Gras kort afmaaien. Boomspiegel onkruid vrijmaken (vandaag mee begonnen), 's avonds de grond flink nat maken (komende nacht nog niet nodig).   Dit kan 2 tot 3 graden schelen, maar alleen wanneer het windstil is.   Door dat de grond onbedekt is, straalt deze meer warmte uit.  Natte grond geleid de warmte (uit de diepte) beter dan kurkdroge grond.    Zoals de voorspelling nu is in het Westen van het land, dan kom ik met mijn bloeiende perenbomen nog wel weg.   Voor een perzik vrees ik wat meer (vanwege de standplaats).   De honingbessen staan vol in bloei maar zullen geen krimp geven, de bloesem kan -8c hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al 2 jaar op rij is bij mij vrijwel al het fruit bevroren. Zaterdag de waterpomp, put en leidingen uit de winterslaap gehaald en ik heb al 2 nachten gesproeid. Al met al een mooie afleiding in mijn sociale quarantaine en het levert prachtige plaatjes op. En .... hopelijk helpt het allemaal een beetje.

 

 

Edit: Terugkijkend: ik vind de uploadkwaliteit van mijn foto's erbarmelijk slecht ... kan dat anders/beter?

 

20200323_083114.jpg

20200323_083149.jpg

20200322_083221.jpg

aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb niet gesproeid, het is soort van net goed gegaan denk ik met de meeste dingen. Wel alle perzik en abrikoos in bloei, maar bij mij is de kiwibes leidend. Als die bevriest, was het te koud. Nu paar punten kapot gevroren van de kiwibes, dus heeft op de grens gezeten. 95% nog in orde. Hopelijk meeste bloesem ook dan. Vorig jaar was later in de lente nog zo koud, dat kostte mij ook heel veel fruit. Appels deden het wel prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen nacht -4,8 gr in mijn weerstation. Voor de 4de nacht gesproeid.

Dacht dat alles goed was gegaan maar helaas helaas helaas de sproeier op mijn berceau met kiwi en kiwibes (en rozen) is door ijszetting bevroren en op één stand blijven staan. Zolang er water en ijs is dan blijft de temperatuur exact nul, dus toen er geen water meer sproeide is alles alsnog bevroren. Het vierde jaar op rij kiwi en kiwibes bevroren, heb het nu wel helemaal gehad.

Hoop dat ik met het sproeien wel nog pruimen, perzik en abrikoos heb kunnen redden maar dat moet nog blijken ... we krijgen nog een paar pittige nachten.

 

"Mooi plaatje" van mijn berceau maar helaas wat onder het ijs zit zit is allemaal bevroren ;(

20200330_085323.jpg

20200330_072915.jpg

aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus Heel apart om een aantal delen tuin compleet bevroren te zien.

Lijkt wel of het plaatselijk in jouw tuin heeft gevroren. Buiten jouw tuin oogt alles naar voorjaar en loopt mooi uit. 

 

Volgens mij is met water sproeien niet de bedoeling dat het ijsaanzet. Maar dat alles nat en ontdooit blijft. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch wel de bedoeling dat ijs als een isolerend laagje werkt. En ik neem aan dat buiten Bertus' tuin weinig nattigheid is om voor de bevroren aanblik te zorgen.

 

Frustrerend, Bertus. Het is te zien dat je veel aandacht aan deze gewassen hebt besteed, dat je ze een mooie plek hebt gegeven, en daar komt dan weinig voor terug zo.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan die propaankachel .... en een tent van ca 650 m2 ;)

 

Waar gesproeid wordt is het idd nat daarbij alles droog.

Het gaat deze "winter" wel erg op en af.

In najaar de regeninstallatie (pomp+leidingen) winterklaar gemaakt, amper vorst gehad en vorige week de installatie weer moeten oplijnen voor vorstbescherming.

Februari 100 mm regen, begin maart 60 mm en sindsdien droog en voorlopig blijft het droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hééél vervelend Bertus!!!

Zonde om telkens de oogst (hopelijk slechts deels) verloren te zien gaan na zoveel zorgen.

Vuurpotten worden hier gebruikt maar is niet gratis en aangezien het onze broodwinning niet is ...

Per hectare gebruiken ze er een 250 tal en helpt tot -5°C

 

Hier vroor het deze nacht slechts -1°C, vannacht geven ze opnieuw - 3°C en daarna is het in stijgende lijn.

 

@ Wims, Riga mja ok maar zoveel kouder is het daar momenteel niet hoor.

Hier nu 4 °C en spiekte voor Riga momenteel +/- 2°C dus klein verschil.

Toverachtig mooi je plaatje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, bij mij ook alle kiwibessen en een flink deel van de kiwi kapot . Kiwibes 98%. Kiwi nog lastig te zeggen, minimaal 50%. Perzik zal vast ook niet veel beter zijn, en ook ik heb abrikozen...

 

Vorig jaar ging de kaki eraan, de vijgen, de pawpaw, maar die waren toen iets verder in groei. Dat gaat nu hopelijk net goed. Wel erg jammer allemaal zeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ziet een bevroren kiwibes eruit. In dit geval Weima (bestuiver).

De overige kiwibessen, Ken's Red, Issai, Scarlet September en zelfs de Kolomikta's zien er ook zo uit.

De kiwi's Soreli + Belén zelfde ellende.

Seizoen nu al klaar.

20200402_103439.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier inmiddels ook bevroren Kolomikta's, de eerste paar dagen ging het nog, maar toen het maar bleef aanhouden, elke nacht vorst gehad, vrees ik dat er weinig vruchten zullen komen. Zelfs de takken die beschut onder het overstek van de schuur groeiden zijn grotendeels kapot. En het zag er zo veelbelovend uit.. :(

Waarom kan honingbesbloesem wel tegen vorst, maar de Siberische kiwibes niet? Ik vind dat maar raar..

aangepast door Anna3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Anna3.  Mijn los-uit-de-pols theorie is dat onder gelijke Siberische omstandigheden de Honingbes ongeveer 3 weken voorligt in ontwikkeling.  Wanneer de lente echt definitief doorbreekt volgt er zelden meer een terugval naar vorst.   Precies goed voor Sib kiwibessen.   Daarnaast zijn het klimmers in bomen, er zijn Actinidia die zelfs tot 25 meter hoog kunnen klimmen.   Had je ze tot zeg 5 meter kunnen laten klimmen had je zelfs in Nederland nog kans gehad dat een groot deel warm genoeg kon blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@anna3 ik neem aan dat de kiwibessen takken niet doodgevroren zijn, die lopen gewoon weer uit, was bij mij vorig jaar tenminste zo. Maar vruchtkoppen die komen niet meer.

 

aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg Brutus & Dennis! 

 

Zelf heb ik qua kiwibes niets te klagen omdat ze in de binnenstad staan tegen een buitenmuur van een verwarmde woning (en ze bovendien tot 6 meter hoog reiken).  Het moet wel heel koud worden wil ik daar problemen krijgen.   Maar goed ik heb mijn deel van het leed wel te pakken met schade aan perzik en waarschijnlijk ook abrikoos, pruim en Nashi  peer.  Die staan in het buitengebied van Gouda en dat scheelt zo 2 tot 2.5 graden met de stad en nog wel meer met mijn achtertuin.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...