Sayenna Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 (edited) Hoi allemaal, In februari heb ik een nieuwe kers geplant in mijn tuin. Deze is al wat groter/steviger. Ik heb hem gesnoeid (verplantingssnoei), wat één of twee takken weghalen in hield en wat inkorten van de lange takken. Nu zag ik vandaag dat er op ongeveer een derde van de takken hars te zien is (dit is dus niet op de plekken die gesnoeid zijn). Het is niet enorm veel, en de takken hebben ook gewoon knopjes die open gaan. De boom oogt verder niet ziek. Ik lees op internet over gomziekte en het wegknippen van de takken, maar dat lijkt me erg jammer en ik kan me ook voorstellen dat dat snoeien nu juist weer de boom aantast. Een kers snoei je immers normaal niet zo vroeg in het jaar. Kan dit kwaad en kan het kwaad om het af te wachten hoe de boom zich verder ontwikkelt? En wat kan ik doen om de boom te helpen? Sowieso ga ik hem kalk bij geven want de grond is vrij zuur waar hij in staat. Edited March 21, 2020 by Sayenna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 (edited) Dikke kans dat het gommen (mede?) het gevolg is van je wintersnoeien, Sayenna. Kerselaar en andere prunussen niet snoeien voor halverwege lente en niet later dan september. Op zich is het gommen niet de ziekte..het is meer een gevolg van minder goede groeiomstandigheden en een kwakkelconditie van een boom. Zie het als koorts als het ware en net als bij koorts is de boom dan gevoelig voor infecties van van alles...vooral vervelende schimmels. Mijn tip: Blijf er NU verder af en hopelijk zal de boom zelf genoeg weerstand geven/opbouwen om in de loop van de komende jaren grote problemen als takmonillia of taksterfte ("kanker") te voorkomen. Als in de zomer de plekken actief blijven en erger worden, bij de (normale snoeitijd voor een kers) zomersnoei na de oogsttijd (juli/augustus) zo snoeien (en niet te veel bij kersen!!) dat je probeert een midden te vinden tussen wegnemen/terugsnoeien van sterk aangetaste delen en een goede vormopbouw. En vooral: zorg bij een kers voor goede omstandigheden om kans op dit soort koorts minimaal te houden. Hier goede achtergrondinformatie. Mogelijk was de boom die je kocht ook niet de gezondste. https://edepot.wur.nl/296906 Edited March 21, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted March 22, 2020 Author Share Posted March 22, 2020 Dus bij kersen en prunussen geen verplantingssnoei toepassen begrijp ik? Ik dacht dat dat altijd moest bij nieuwe bomen. Bedankt voor je info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 De boom doet het redelijk, maar er zijn wel wat issues. Er is één tak waar er bladeren alleen vanaf de helft tot bovenaan zitten, en die bladeren zijn nu allemaal verdord. Overige takken hebben allemaal groene bladeren (met hier en daar een onderbreking), maar daar zijn ook twee takken bij die juist alleen bladeren hebben vanaf de kruin tot halverwege (wel groen). De boom heeft verder ook last van bladluis sinds een paar dagen, daar behandel ik 'm voor. Kersen zijn er enkele geweest, maar die lijken niet rijp te gaan worden. Dat geeft niet, de boom is net nieuw. Ik twijfel of ik die tak met alleen maar dorre bladeren moet gaan afknippen en die twee takken die tot halverwege bladeren heb, moet inkorten. Is dat niet al weer veel te veel snoeien? En wanneer kan ik dat het beste doen? Ik denk nog wel een maand of misschien twee wachten? Ik hoop dat het een beetje op de foto's te zien is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Die ene verdorde tak kun je wegnemen, geheel of tot waar hij groen is. Verder gewoon jezelf de opdracht geven de komende 2 jaar van je boom af te blijven. ps. Nu nog wel mogelijk een of twee kniehoge boompalen met boomband te plaatsen. Zal bij jou in Uden misschien niet al te vaak hard stormen, maar toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 Dat heeft ie Staat niet goed op de foto, maar hij heeft twee boompalen. Het kan flink waaien op dat stuk. Die andere twee 'halve' takken dan wel eraan laten, en alleen deze verdorde tak wegnemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Ja. Maar ( een deel van ) 1 tak dus. Helemaal mooi om dan even een foto te posten van het snijvlak van waar je de tak afsnoeit. Valt soms ook wat aan te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts