geert h Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 Ik heb afgelopen vakantie een pakje zaad meegenomen van een groente die we daar erg lekker vonden, en van de verkoper te horen gekregen dat de planten in 1 keer helemaal geoogst kunnen worden, of 2 a 3 keer de toppen. Wanneer je topt word de onderzijde echter te hard en is daardoor niet meer eetbaar. Uiteraard handige informatie, maar ik weet niet goed wanneer ik het beste kan zaaien. Uiteraard kan ik dat met vallen en opstaan leren, maar misschien heeft iemand hier op het forum al ervaring met deze groente? Zaad is gekocht in Bangkok, dus heb ik maar niet aan de verkoper gevraagd wanneer het beste te zaaien. Voor de duidelijkheid een foto'tje van de verpakking erbij: Uiteraard de zoekfunctie gebruikt, maar kan niets passends vinden. Quote
Patrijs Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 (aangepast) Ik zou gewone pak choi aanhouden zaaien in jan- feb of eind augustus september voor teelt in de kas of misschien een beschermd plekje. Pak choy wil graag schieten rond de langste dag, ook kleine plantjes. Ik heb even gegoogled en vond in Australie een handleiding. Ook daar wordt in de herfst gezaaid. https://www.mrfothergills.com.au/choy-sum-flowering-pak-choi.html 23 maart 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 Dat lijkt me heel gewone paksoi, het ziet er precies zo uit als wat ik op de tuin heb staan, komt inderdaad uit het oosten. Alleen als het hier wordt verkocht willen we niet dat het doorschiet. Dat doet het vrij snel, het groeit ook vrij snel. Op mijn pakje stond als aanwijzing het vanaf half Juli te zaaien, en toen heb ik het gezaaid. Eerder zaaien zal de kans op doorschieten vergroten, en ook uitplanten zou dat kunnen doen, dus ik heb ter plekke gezaaid. Het schoot vorig jaar niet door, maar inmiddels staat het in bloei. Ik neem aan dat als het doorschiet, het bitterder smaakt. Het is een wat vreemde gewaarwording dat men kennelijk in de streek waar jij dit kocht het doorschieten benadrukt, of met opzet nastreeft? Ik vind het ook lekker spul in elk geval. Hier heb ik een foto laten zien van mijn bloeiende paksoi eerder deze maand: https://www.moestuinforum.nl/topic/23922-moestuinbloemen-welke-zijn-er-eigenlijk-allemaal/?tab=comments#comment-392997. Quote
acpronk Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 De plant die roeier heeft, heb ik ook. Volgens mij is het Shanghai paksoi (https://www.google.com/search?q=shanghai+paksoi&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk02vgvoDKtPta0eptrndLjN0UH101w:1584999302306&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwij5YfDxrHoAhXPDuwKHZ-CDeoQ_AUoAXoECA0QAQ&cshid=1584999426856&biw=360&bih=560).De zaden die ik heb komen uit China, dus dat kan ik helaas niet lezen.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Dit is mijn pakje, gewoon bij de plaatselijke Welkoop gekocht, dus we hoeven niet beslist naar China toe. Japanse paksoi, of Shanghai paksoi... verschillende namen, verschillende pakjes, maar het lijkt op hetzelfde neer te komen. Ik ga gewoon weer wachten met zaaien tot Juli, niet later, ik heb vorig jaar in Augustus nog bijgezaaid, maar dat bleef wel erg mini, dus dat was te laat. In warmere delen van Nederland zal zaaien in Augustus nog wel lukken, vermoedelijk. De Nederlandse zaaikalender heeft het bij sla vaak ook over zaaien in het vroege voorjaar en herfst, en liever niet in de zomer, terwijl we hier dat zo'n beetje andersom doen. Dingen schieten niet zo makkelijk door bij onze temperaturen. Quote
acpronk Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 @roeier die van jou heb ik vorige maand ook bij Welkoop gekocht.Maar de Shanghai paksoi blijft kleiner en heeft groene bladstelen 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
TomP Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 (aangepast) Paksoi is idd waar Roeier over spreekt maar dit is niet hetzelfde Geert H zijn 'Flowering Pak choy' lijkt op Tsoi Sim Paksoi (Roeier) en Tsoi Sim zaai ik allebei en kan ze ook smaken Smaak is toch anders niettegenstaande ze familie of nauw verwant zijn. Tsoi Sim: bloemen hebben zoete achtersmaak, stengels en stelen zijn licht pittig en zouden een aspergesmaak hebben (wat ik persoonlijk niet kan beamen) Paksoi: zachte smaak, voor mij lijkt deze wat meer op Chinese kool qua smaak... Voordeel (voor mij dan toch) is dat deze soorten blijkbaar geen last hebben van de koolvlinder, kweek ze onbeschermd en ze worden amper aangeraakt. Andere kolen daarentegen worden volledig opgepeuzeld als ik niet onder gaas kweek + ik zaai deze ook eind september/half oktober om dan tijdens de winter van te eten, kunnen goed tegen de koude 24 maart 2020 aangepast door TomP extra toevoegingen 1 Quote
geert h Geplaatst: 24 maart 2020 Auteur Geplaatst: 24 maart 2020 Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken! Het is zeker geen gewone paksoi, dat had ik zeker wel herkend. De planten op de foto van @TomP zien er precies uit zoals ze daar op de markt liggen, ik ga er dan ook vanuit dat het deze soort is. Heb ik nu gelijk een zaaitabel, altijd handig Quote
roeier Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Ik sluit me bij jullie aan, het zal die Tsoi Sim zijn. Ik had er nooit van gehoord, en het verschil in stengels met gewone paksoi was me ontgaan. Het schijnt ook wel Choi Sam of Choy Sum genoemd te worden, zoals hier: https://www.orientalwebshop.nl/choi-sam-recipes. Dat lijkt hetzelfde. Een weinig uniforme spelling, maar dit lijkt me zeker een interessante groente om te proberen. Mocht iemand wat te ruil hebben, dan hou ik me aanbevolen, maar anders zie ik wel hoe ik op de één of andere manier wat te pakken krijg. Quote
TomP Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 11 uren geleden, roeier zei: Mocht iemand wat te ruil hebben, dan hou ik me aanbevolen Stuur me een PB, maak je dan wat zaden over. Veel zal het niet zijn maar een 20-tal (is ongeveer de helft van wat ik nog heb) moet lukken, kieming verloopt vlot dus proeven zou moeten lukken dan. Quote
geert h Geplaatst: 29 maart 2020 Auteur Geplaatst: 29 maart 2020 En vandaag gezaagd in mijn verhoogde bak. Hiervoor het ik de zaaimal voor de MM gebruikt, en dan 4x4 gezaaid in een vak. In elk vak een stuk of 5-6 zaadjes, dat moet genoeg zijn. Misschien later een beetje uitdunnen, maar daar komen we nog wel achter. Ik heb van wat afval plexiglas kleine kasjes gemaakt die precies in een vak passen en die er overheen gezet. Warmt de grond daar onder toch net een beetje meer op. Ik zal jullie op de hoogte houden van wanneer het opkomt. Quote
geert h Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Geplaatst: 5 april 2020 Vandaag zag ik dat er meerdere kiemen boven zijn gekomen, dus precies een week later. Hopelijk komen ze in de komende dagen allemaal boven, het is er goed weer voor. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.