Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Strandbiet?


Ikbeginbijmezelf

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar een vaste plant gezaaid die ik heb gekocht als "strandbiet", zie fotos. Masr ik twijfel of het dat wel is, want de bladeren zien er anders uit dan de plaatjes die ik op het net vind (groter vooral). De bloeivorm klopt wel met wat ik zou verwachten vanuit mijn ervaring met snijbiet. En het is zeker ook een vaste plant want hij heeft zelfs de hele winter in het blad gestaan.

Weten jullie:

-is dit inderdaad strandbiet, zo nee wat dan wel?

-welke delen hiervan kan ik oogsten en eten? (De voorbeelden van strandbiet op internet oogsten vooral jonge uitlopers, maar ik heb juist enorme planten met 1 rozet van heel grote bladeren)

20200329_123826.jpg

20200329_123818.jpg

20200329_123804.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ziet mijn snijbiet er ook uit!

De plant kan overwinteren en zal dit jaar in bloei gaan.

Gisteren mijn laatste portie snijbiet-stamppot gegeten en nu gaan de restanten de composthoop op.

Alles wat boven de grond staat is eetbaar.

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker hoor snijbiet, hier staan ze ook praktisch op het strand.😉

Ook ik ben ze aan het wegwerken omdat ze gaan schieten, meestal laat ik er een of twee staan die zichzelf uitzaaien voor nieuwe plantjes.

Ik heb planten ook wel eens langer gehad dan twee jaar. Het bleven mooie hoge  planten na het schieten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kende ik niet, bijgevoegde foto van 'ikbeginbijmezelf' lijkt idd op gewone snijbiet.

 

 

Als ik google op de strandbiet dan krijg ik echter dit plantje te zien ... wel wiki dus geen idee of het klopt ...

 

Strandbiet bij de rotskust van Helgoland

 

strandbiet of zeebiet (Beta vulgaris subsp. maritima) voorouder van de suikerbiet, voederbiet, snijbiet en rode biet en behoort tot de amarantenfamilie. In Nederland is de strandbiet zeldzaam.

 

Smaakt die net als gewone biet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...