Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ongeveer 2 weken geleden heb ik de druif die in onze tuin staat gesnoeid. Dacht ach het kan nog wel, zo warm is het nog niet...

Achteraf na veel informatie lezen heb ik toch al spijt haha, las veel over bloeden van de druif en vraag me ook af of ik niet teveel heb gesnoeid. De sapstroom wat uit de stam komt, valt gelukkig heel erg mee, toch wat kaarsvet overheen gegooid.

Zie de foto's...Heb ik niet teveel gesnoeid? Aangezien ik overal las, dat je iig van de zijtakken een paar cm moet laten staan...

Hoor het graag.

Oh ja, heb vorige week druivenmest gekocht en om de druif heen gestrooid en bijgeharkt met daarna veel water.
Graag zou ik ook willen weten wanneer de eerste bladeren komen..is dat deze maand of is het daar nog te koud voor?

Foto 1.jpg

Foto 2.jpg

aangepast door Hayder
Geplaatst:

De knoppen voor dit jaar welke open gaan in de lente, zijn vorig najaar gemaakt. Bij mij gingen die 6weken terug zwellen. En sinds afgelopen weekend beginnen ze open te gaan. 

De sapstroom welke bij jouw op gang is gekomen, gaar normaal gezien naar de knoppen. Maar zo te zien heb je die weggeknipt. Zitten er verder nog knoppen op de stam of takken? Want dat kan ik niet zo snel zien op de foto.

• Like 1
Geplaatst:

Komt helemaal goed hoor. Die gaat vanzelf op een aantal plekken uitlopen.

Dat de druif op de snoeiplekken bloedt, is helemaal niet erg; stopt op een gegeven moment vanzelf en de struik heeft er geen hinder van.  Dat je her en der op het internet leest dat dat bloeden kwaad zou kunnen, dat zijn oude inzichten. De huidige inzichten geven aan dat het echt geen kwaad kan.

• Like 1
57 minuten geleden, rorror zei:

De knoppen voor dit jaar welke open gaan in de lente, zijn vorig najaar gemaakt. Bij mij gingen die 6weken terug zwellen. En sinds afgelopen weekend beginnen ze open te gaan. 

De sapstroom welke bij jouw op gang is gekomen, gaar normaal gezien naar de knoppen. Maar zo te zien heb je die weggeknipt. Zitten er verder nog knoppen op de stam of takken? Want dat kan ik niet zo snel zien op de foto.

Heb de foto wat ingezoomd..

Knoppen zijn hier als het goed is wel te zien

foto3.PNG

aangepast door Hayder
Geplaatst:
44 minuten geleden, Bit zei:

Komt helemaal goed hoor. Die gaat vanzelf op een aantal plekken uitlopen.

Dat de druif op de snoeiplekken bloedt, is helemaal niet erg; stopt op een gegeven moment vanzelf en de struik heeft er geen hinder van.  Dat je her en der op het internet leest dat dat bloeden kwaad zou kunnen, dat zijn oude inzichten. De huidige inzichten geven aan dat het echt geen kwaad kan.

Thanks, doet me goed om te horen haha, want het zou echt zonde zijn als ik hem kwijt raak.

17 uren geleden, rorror zei:

Heb je nog een foto?

"Bloed" hij niet toevallig nog steeds?

Hierbij wat foto's, 

vLDhb6.jpg
Hier zie je gewoon dat het vochtig is...

LrAWgg.jpg

yUMG7M.jpg

Zie kleur verschil boven en onder, onder lijkt weer droog te worden en er boven is donker...

aangepast door Hayder

@Hayder

Het lijkt mij dat deze nog ergens bloed. Stopt vanzelf wel.
Misschien wel handig om de druif in de schaduw te houden, zodat de sapstroom minder krachtig wordt.

Knoppen zit dus alleen aan een zijtak? Kan iemand mij dat uitleggen?

Nee, kunnen overal zitten. (op een zijtak 1jaar oud komen uit sommige knoppen vruchten aan, niet op oud hout, daaralleen nieuwe scheut en blad) Aangezien er nu geen knoppen meer op de druif zitten.

Zal er waarschijnlijk zoals @tielse flipje zegt slapende knoppen op de stam of andere locaties geactiveerd worden. (backbudding)

aangepast door rorror
Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties! Hij bloed inderdaad nog ergens zag ik. Heb er weer even kaarsvet overheen gegoten. Heb me lesje wel geleerd haha.

Duurt denk nog wel even voordat knoppen activeren, al is het sowieso nog vroeg in het seizoen lijkt me.

• Like 1

IMG_20200410_151742.jpg.c83ce0217c533827ea97d5ec25d46ca5.jpg

Bij mij beginnen de druivelaars toch al uit te lopen, deze is nog een jonge druivelaar, de andere staan ook zo in blad.

aangepast door simonvb
  • Like 1
Geplaatst:

Ook ik heb aan de late kant gesnoeid, pas half maart:

20200410_druif_bloedt.jpg

Blauwe pijlen: bloed. Geen was of kaarsvet.

Rode cirkels: nieuwe knoppen.

Ook als je je nu nog steeds zorgen maakt: je kunt nu niks anders doen dan wachten ...

• Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
1 uur terug, henkg zei:

Ook ik heb aan de late kant gesnoeid, pas half maart:

20200410_druif_bloedt.jpg

Blauwe pijlen: bloed. Geen was of kaarsvet.

Rode cirkels: nieuwe knoppen.

Ook als je je nu nog steeds zorgen maakt: je kunt nu niks anders doen dan wachten ...

Thanks Henk voor je reactie! Afwachten inderdaad maar.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...