Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Mijn man en ik hebben een boomgaard in het Zuiden des Lands. Omdat ik momenteel bezig ben met het wecken van de eerste peren en dit voor mij zowieso de eerste fruitoogst betreft (we hebben de boomgaard pas van dit jaar) ben ik dus erg zoekende naar rassen-info en info over verwerkingsmethoden, toepassingen etc. Ik hoop dat ik hier met jullie e.e.a. kan delen en als welkomstgeschenk plaats ik dan alvast gelijk wat foto's van onze boomgaard. Ik las namelijk dat jullie daar gek op zijn.

Van achterin de boomgaard naar voren gefotografeerd:

DSC_0034.jpg

en vice versa:

DSC_0061.jpg

We hebben de boomgaard gepacht van de nazaten van een vroegere "beroemde" schooljuffrouw uit ons dorp en daarom hebben wij onze boomgaard "Juffershof" gedoopt. Wij hopen er nog lang plezier van te mogen hebben. We hebben er dit jaar al bergen werk verricht. Eerst omheining geplaatst (zodat onze honden niet wegkunnen ) toen alle afval dat er lag verwijderd. Er lagen namelijk torenhoge takkenbossen te rotten. We hebben zelfs speciaal voor de boomgaard een tractortje gekocht, om te maaien en ander zwaar werk te verrichten. Mijn man wilde dit uiteraard al langer omdat het ook wel bij zijn overige interesses (hout) past, maar de komst van de boomgaard heeft de aanschaf bespoedigd. We hebben nog veel meer plannen met de boomgaard, maar dat heeft allemaal tijd nodig. Alles op zijn tijd. Nu is eerst het fruit aan de beurt Werk zat, maar dat hoef ik jullie vast niet te vertellen.

In de boomgaard staan een stuk of 7 perenbomen van diverse rassen waaronder Claps handperen en Saint Remy stoofperen, en dus nog andere rassen waarnaar ik nog op zoek ben.... Sterappel, Boskoop, een ander jong ras (?) twee pruimen waaronder Reine Claude.

Ik hoop dat ik snel onder de knie krijg wat het allemaal is en hoe ik ermee om moet/kan gaan.

Ergernisje: wespen brrrrrrrrrr lastig... ook met de honden. Elke dag eerst beginnen met afgevallen fruit verwijderen naar de composthoop.

In het najaar willen we graag de boomgaard voorzien van een omheining met meidoorn.

Geplaatst:
Welkom!

Jammer dat jullie waarschijnlijk niet in de buurt wonen, gevallen fruit zijn we (nou ja.... onze varkens dan) gek op!

Mét wespen?

Wat lees ik in je onderschrift.... totale zelfvoorziening... althans hard op weg. Wauw! Dat is interessant.

Bedankt voor de reacties. Ik ga hier nog veel leren denk ik.

Geplaatst:

Welkom op het forum.

Leuk zo'n boomgaard en dan gelijk een tractor erbij.

Speelgoed voor volwassen mannen. Mijn buurman heeft onlangs een weiland van 5000 m2 gekocht en een tractor die inmiddels helemaal opgeknapt is. Lekker onthaasten met 20 km per uur over landweggetjes.

Maar zo'n weiland is best veel werk en zeker de fruitbomen vragen jaarlijks behoorlijk wat onderhoud.

Helaas is een kennis twee jaar geleden overleden. Jaren lang heb ik zijn weiland met alle soorten fruitbomen mogen beheren.

Gelukkig had mijn vader best wat verstand van snoeien en hebben we zelfs een 50 jarige appelboom na twee jaar snoei weer aan het dragen gekregen. En interesse in hout zeg je. Ik ben een enthousiaste amateur-houtdraaier ga volgende week naar Noord-Frankrijk naar Jet (appelvrouw) een forum-lid die wat oude fruitbomen (oa verwilderde pruim) heeft staan, prachtig om te draaien.

Vrijwel alle fruithout is interessant dus vooral niet weggooien (verbranden).

Veel plezier met jullie boomgaard.

Geplaatst:

Goed zeg dat die boom weer ging dragen!

Mijn man is European Treeworker

Vandaar de interesse in hout

Maar nee, ook het fijnere werk interesseert hem hoor. Hout is prachtig.

Wij laten ook alle bomen staan, zelfs die met de spechtengaten. Ze hebben grote ecologische waarde maar vragen nu wel wat onderhoudswerkzaamheden. Bij ons in de regio kunnen we gebruik maken van het IKL-Limburg, die komen dan de bomen snoeien. Het achterstallig onderhoud gaat mijn man zelf doen binnenkort. Daarna kan het IKL de jaarlijkse snoeiwerkzaamheden voor haar rekening nemen. Maar we zullen het bekijken, anders doen we dat ook gewoon wel zelf.

We kunnen via hun ook subsidie krijgen om de meidoornhaag aan te planten. Dat regelen zij dan helemaal, inclusief werkvoorbereiding en het planten.

Geplaatst:

European Treeworker, weer wat geleerd, dank zij google zo gevonden. Mooi initiatief. En voor je man heeft zo'n certificering ,die in heel Europa erkend wordt, natuurlijk een behoorlijk toegevoegde waarde.

Super.

Ik ben ruim dertig jaar financieel planner geweest maar hout zat in mijn genen.

Als het te warm, te nat of te koud is zit ik in mijn kelder achter de draaibank.

De rest van het jaar ben ik op zoek naar inlands hout dat geschikt is om te draaien.

Veel stielgenoten zijn trots op hun schitterende creaties van tropische houtsoorten.

Maar daar ben ik geen voorstander van, er zijn legio inlandse houtsoorten die prima verwerkt kunnen worden.

Berk, taxus, eiken, beuken, vrijwel alle fruitbomenhout en zeker het vaak prachtig getekende acacia.

Wat betreft het IKl heb ik begrepen dat ze aanplanten, heggen en /of fruitbomen afhankelijk van een bepaalde bijdrage van/per gemeente. Mijn buurman heeft bij ikl naavraag gedaan maar daar te horen gekregen dat het potje van/voor de gemeente Valkenburg leeg was.

Met betrekking tot de fruitbomen (is misschien een open deur) maar wellicht kun je wat inspiratie opdoen bij een van de boomkwekerijen Frijns in Welsden(Margraten). Ik kan mij herinneren dat een Frijns van een oudere generatie een fervent verzamelaar was van oude fruitrassen.

Geplaatst:

Hallo en welkom op dit forum. Lijkt me veel werk zo'n boomgaard maar wel heerlijk om t in te maken ed.

Fijn dat je man ook begaan is met bomen, dan heb je een gemeen-goed. Ik ben ook een hout liefhebber maar ik kan er zelf helaas weinig mee.

Good things come in small packages

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat betreft het IKl heb ik begrepen dat ze aanplanten, heggen en /of fruitbomen afhankelijk van een bepaalde bijdrage van/per gemeente. Mijn buurman heeft bij ikl naavraag gedaan maar daar te horen gekregen dat het potje van/voor de gemeente Valkenburg leeg was.

Met betrekking tot de fruitbomen (is misschien een open deur) maar wellicht kun je wat inspiratie opdoen bij een van de boomkwekerijen Frijns in Welsden(Margraten). Ik kan mij herinneren dat een Frijns van een oudere generatie een fervent verzamelaar was van oude fruitrassen.

Sorry voor mijn zeer late reactie, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

In onze gemeente was het potje gelukkig nog niet op. Zal ook wel niet meer lang duren. Ik hoop dat onze aanvraag goed gekeurd wordt. Ben nog in afwachting.

Ik ben er sinds kort achter welke rassen het allemaal zijn. Eén peer, daarvan weet ik het nog niet zeker. Ik denk dat de appel die ik nog zocht Eisdener Klumpke is en de peer waarschijnlijk Bonne Louise.

Onlangs hebben we een imker bezocht omdat mijn man met de gedachte speelde om bijen te gaan houden. Hij wist echter helemaal niet wat daarbij allemaal komt kijken en daarom hebben we de imker bezocht. Het was zeer interessant en leuk. Dus hoogstwaarschijnlijk gaat hij de cursus volgen.

Geplaatst:

Eisdener klumpke kan ik me nog herinneren van bij mijn opa in de tuin.

Volgens mijn bescheiden mening echter niet te eten.

Relatief kleine appels, beetje blokkig, zuursig en niet de "smakelijke" kleur waarmee we tegenwoordig verwend worden bij de nieuwe rassen. Maar ja smaken verschillen gelukkig, er zijn ook mensen die Grennies eten.

Als ze nog ergens te krijgen zijn dan lijkt me de orginele Cox Orange (een van de eerste piramide-bomen) uit de zestiger jaren een goed alternatief. Een lekkere appel met een aantrekkelijke kleur die stevig aan de boom verankerd bleef.

Ik kan me goed herinneren dat wij als kleine jong door de bladerloze plantage liepen en de suikerrijke, halfbevroren Cox voor de neus van de vogels wegpikten. Ook weer nostalgie.

Geplaatst:

Het is gewoon een beetje nostalgie net als bij de ster-appels en de klumpkes.

Ten eerste is een appel natuurlijk qua smaak en gebruiksmogelijkheden voor iedereen persoonlijk anders.

Ster-appels zijn prachtige appeltjes maar als het op smaak aankomt, voor de een heerlijk voor de ander niet lekker.

Zijn, rijp lekker maar ook snel overrijp en dan niet meer te pruimen in mijn ervaring. Gelijk aan de sneeuw-appels (de vroegste appelsoort), rijp en snel daarna voos.

De cox orange was net als de golden delicious een van de eerste soorten die als piramide-boom werd gebruikt in de 60-er jaren.

Door kruisingen zijn er in de loop der jaren soorten ontwikkeld die uniformer ( qua omvang, smaak en kleur ) werden die beter aansloegen bij de consument. Natuurlijk is niet iedereen gelukkig met deze "eenheidsworst", er zijn ook nog mensen die op zoek zijn naar wat orginelere smaken.

In mijn herinnering was zo'n Cox, vooral als hij tot volle rijping aan de boom was gekomen een heerlijke handappel.

Mijn grootste bezwaar aan de appels van nu is dat ze om redenen van bewaarbaarheid vroegrijp van de boom gehaald worden.

Een te rijpe appel kan gewoon niet bewaard worden. De appel die tot volle rijping is gekomen aan de boom heeft in mijn ervaring een heerlijke volle smaak die niet te vergelijken is met de appels uit de schappen van de super.

En met name de Cox kan lang aan de boom blijven hangen en blijft dus een heerlijk smakelijke handappel.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen zaterdag heb ik het Pomologisch Genootschap bezocht. Ik weet nu zeker dat het Eisdener Klumpke is.

En ik weet nu ook hoe ze te bewaren. Bij mijn eerste oogst heb ik daarmee namelijk de fout gemaakt door deze in de garage te zeggen.

Toen zijn ze erg bitter geworden. Jammer, maar een goede leerschool.

Mijn man was de sleutel van onze tractor kwijt. Gelukkig hebben we een nieuwe en hopelijk kunnen we nog een laatste keer maaien voor de winter. Dat was balen hoor met die mooie dagen die we gehad hebben. En dan niet kunnen maaien, eerst door tijdgebrek, toen door sleutelgebrek.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...