Rabarbersap Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Het is tijd om te zaaien. In plaats van fijn zaaigrond te gebruiken van merk A en daarna potgrond van merk B, wil ik 1/4e van mijn normale bio potgrond filteren om als zaaigrond te gebruiken. Zo heb ik zaai- en potgrond van dezelfde samenstelling. De grote vraag is, hoe kom ik aan een zeef hiervoor? In bouwmarkten kan ik niets vinden, intratuin ook geen succes en de keukenzeef is net iets te fijn. Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Van der Wal verkoopt een compostzeef volgens mij. En je kunt zelf iets knutselen met voliere-gaas of iets dergelijks. Quote
roeier Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Mogelijk dat 6 mm gaas wel geschikt is, dat is op een klein rolletje wel te koop in een bouwmarkt. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Let wel op dat zaaigrond en potgrond die aangekocht zijn een andere mestwaarde hebben aangepast op de behoeftes van het zaaigoed. Quote De moestuin van Patrijs
Rabarbersap Geplaatst: 17 april 2020 Auteur Geplaatst: 17 april 2020 (aangepast) 8 minutes ago, roeier said: Mogelijk dat 6 mm gaas wel geschikt is, dat is op een klein rolletje wel te koop in een bouwmarkt. Ik zie het inderdaad.. Goede tip 2 minutes ago, Patrijs said: Let wel op dat zaaigrond en potgrond die aangekocht zijn een andere mestwaarde hebben aangepast op de behoeftes van het zaaigoed. Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk. Misschien is het dan toch een beter idee om een zakje bio zaaigrond te kopen.. Is ook nog goedkoper dan de gaas oplossing. 17 april 2020 aangepast door Rabarbersap Quote
Flup Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Ik heb de mijne (heb 2 stuks) bij de Hornbach gekocht (kostte 20 of 30 euro per stuk). Wel een paar jaar geleden, maar laatst zag ik die ook nog. Het gaas is ongeveer 0,5cm fijn. Of het voor potgrond werkt, weet ik niet. Zelf gebruik ik het om steentjes uit mijn zandgrond te filteren, aangezien de tuin ook als dumpplek voor bouwpuin is gebruikt. Veel gekochte potgrond is vrij grof. Dat werkt niet zo goed bij het voorzaaien, daarom begrijp ik de wens tot filteren wel. Zelf heb ik verschillende merken getest en koop nu nog 1 soort potgrond. Niet bio, maar het is niet anders. Zin om mijn potgrond te zeven heb ik niet. Quote
TomP Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Ik zaai en verspeen/verpot in (uitgewerkte) compost, kost niets en voldoet héél goed. Alles kiemt mooi en groeit goed op. Om in te zaaien zeef ik ook eerst en dan voeg ik grof zand toe om nog luchtiger te maken. Compost om in te planten kan je eventueel (zelf doe ik dit niet) verrijken met van alles en nog wat (bvb bloedmeel, gesteentemeel en gruis, perliet, vermiculiet, cocosvezel, gelkorrels etc). Op die manier kan je je eigen potgrond maken op maat van je planten. Zelf zeef gekocht bij van der Wal, heeft meerdere modellen: Zelf maken kan uiteraard ook eentje met 2 verschillende mazen voor fijn en grof: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,6298 eentje met mazen van 6 mm die ikzelf gebruik https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,6324 eentje met mazen van 12 mm https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,6325 Quote
rorror Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Je kan ook zoeken op bonsai zeef. Gebruiken ze om de juiste korrel grote te krijgen. https://www.google.com/search?q=bonsai+zeef&oq=bonsai+zeef Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
oscardevos Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 of je koopt een kant en klare zeefbak voor grond met mazen van 6 bij 6 mm. Iets dergelijks gebruik ik om mijn compost te zeven. Werkt perfect. Quote
eduro Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 ik kwam deze zeef onlangs tegen lijkt me handig https://www.compostzeef.be/home.html Quote
Oudholland Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Ik heb een vierkante groene zeef met mazen van 6 mm (metalen zeefblad). Ooit gekocht bij vd Wal of Vreeken, dat weet ik niet meer precies. Om zaai- en stekgrond te maken, gebruik ik ongeveer half-half normale potgrond en kokospotgrond, beiden van de Welkoop, en dit mengsel haal ik door deze zeef. Dit doe ik al enkele jaren, en nooit problemen gehad met zaailingen. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Heleen1963 Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Waarom zou je zeven ?? Potgrond ,en goede compost zijn al vrij fijn van zichzelf . ALs het ietsje grover is vergaat het vanzelf wel (vgl mulchen en grbruik van verse compost . Je zou turf door het compost of potgrond kunnen mengen of stekaarde (is kant en klaar tekoop bij de Welkoop ) Quote
TomP Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Zeven om in te zaaien werkt toch iets beter, wijzen mijn resultaten toch uit. Echt fijn zaad heeft het soms moeilijk met de iets grotere/grovere stukjes. Als ik courgettes en bonen zaai dan doe ik het ook (niet) meer maar bvb wortels en knolvenkel ed kiemen net iets makkelijker in gezeefde compost. Probeerde het dit jaar opnieuw met knolselder, de helft in gezeefde, de andere helft (gezeefde was even op en had niet direct zin...) in ongezeefde. Zelfde moment gezaaid, identieke condities en de gezeefde helft kwam ruim 3 à 4 dagen vroeger piepen. De niet gezeefde compost is niet héél grof maar toch ... Quote
Oudholland Geplaatst: 26 april 2020 Geplaatst: 26 april 2020 (aangepast) Ik zeef inderdaad ook om dezelfde reden als Tom. Voor de fijnere zaden, bij mij de paprika's en tomaten, gebruik ik de gezeefde grond. Meestal ook voor de pompoenen en courgettes. Ik merk dat het makkelijker is om plantjes te verpotten die in gezeefde grond zijn gekiemd dan in ongezeefde. Dan zitten er toch soms wat groffe stukken in waardoor je de wortels beschadigt als je 2 planten van elkaar wilt loshalen. En het gaat er mij juist om dat ik alles wil kunnen doen in de potgrond die ik toch al heb: huismerk potgrond + kokosgrond van de welkoop (waarbij in de potgrond nog wel regelmatig grove stukken zitten, nadeel van een huismerk / goedkopere grond denk ik), en ik niet afhankelijk wil zijn of ik nog genoeg stekgrond heb liggen. Erwten zaai ik meestal in ongezeefde grond, die verpot ik niet voordat ze de grond in gaan, dus daarvoor maakt het niet uit als er eens een grover stukje inzit. En dan gebruik ik daarvoor vaak ook nog eens in restjes potgrond waar al eerder iets heeft ingestaan, onder het mom van opmaken. Idem voor het verpotten van jonge koolplantjes (die zaai ik voor in de kas en pot ze op als ze een cm of 5 groot zijn); dat gaat ook in gebruikte grond waar dan wel wat compost en koemestkorrel doorheen gaat. De kolen kweek ik zo op in potjes, om ze beter aan te laten slaan als ze de grond in gaan; ik heb gemerkt dat ze dan sneller gaan groeien in deze droge zomers van de laatste jaren, en dat ze na het planten iets minder gevoelig zijn voor de droogte/hitte. 26 april 2020 aangepast door Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.