Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

paprika water geven

Jurgen DB

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb momenteel in de serre paprikaplanten en kerstomatenplanten staan. Voor de kerstomaten geef ik water via 2L petflessen in de grond. Vrij diep zodat de tomaten wat dieper wortelen. En op deze manier wordt de aarde rond de voet van de plant niet nat en te verdicht na verloop van tijd. 

Nu heb ik ook petflessen voorzien voor de paprikaplanten (ook vrij diep), maar zonder er echt over na te denken. Nu denk ik dat paprikaplanten hun wortels niet zo diep reiken en dat ze uitdrogen als het water niet genoeg opstijgt door cappilaire werking? Hoe geven jullie paprikaplanten water? Ook via petflessen (maar dan niet zo diep als bij de tomaten), of met bloempotten in de grond, of gewoon rechtstreeks aan de voet van de plant?

Bedankt voor jullie antwoorden! 👍

Ik heb niks in de vollegrond staan, maar met verpoten naar grote diepe potten, ervaar ik wel de zelfde symtomen. Watergeven onder in de schaal bij de pot, zuigt water omhoog. Maar wortels zitten nog niet zo diep. Dus zodra de plant slap hangt en ik heb onderwater gegeven, geef ik ook een scheutje water boven op. Zodat ze toch goed in leven blijven. Ik matig dat steeds meer, en dagelijks hangt het blad dan even slap op hete momenten. Maar als je dat een weekje volhoudt, wortelen ze heel snel dieper. 

• Thanks 1

Vorig jaar heb ik de paprika en peper planten in de lage kas gezet.

Na het planten heb ik lege bloempotjes naast de planten ingegraven om ze zo gericht water te kunnen geven.

Deze kas is erg droog ( lees kurkdroog bij droogte) en gewoon water geven lukt niet omdat het water dan wegloopt.

Normaal maak ik dijkjes rond planten om het water bij de wortels te krijgen maar bij de paprika's wilde ik dat niet doen.

Ook valt het droge zand makkelijk uiteen.

Het systeem met potjes functioneerde bij mij niet. De wortels kwamen niet genoeg bij de vochtige grond.

Nu zit ik er aan te denken om ze met flinke pot en al in te graven of een systeem dat nog dichter bij de wortels komt.

Ik ga ook eens kijken naar een druppelsysteem op zwaartekracht, voor volgend jaar.

Ben dus ook nog zoekende.

• Thanks 1

Ik geef ze water in flessen, net als de tomaten, maar dan inderdaad net iets minder diep ingegraven. Net als mijn tomaten geef ik bij het planten veel water (voor de paprika's laat ik dat eerst 'opwarmen' door een emmer of gieter in de serre te laten staan) bij het uitplanten, de kuil echt goed vol. Daarna geef ik 2 à 3 weken geen water. Wat je dan ziet gebeuren is dat de planten zich na een tijd even laten hangen en een paar dagen later mooi terug goed komen; hun wortels zijn dan dieper gegaan. Je moet ze wel goed in de gaten houden dat ze niet té slap worden natuurlijk - altijd spannend. Daarna kan het 'normale' water geven starten. Het is een tip die ik van mijn schoonvader kreeg die al jarenlang tomaten kweekt, en het werkt ook bij mijn paprika's goed.

De eerste twee jaar had ik weinig of geen opbrengst van mijn paprika's, omdat ik in mijn onwetendheid ze slechts evenveel water gaf als de tomaten na deze periode. Daarna ben ik ze om de dag (dag wel, dag niet) opgewarmd water beginnen geven in de flessen (nooit op de grond), en toen werd mijn opbrengst overvloedig (en veel sneller rode). Mijn paprika's durf ik wel pas ten vroegste in mei uit te planten omdat ze toch wel veel warmte nodig hebben, benieuwd of het vroeger ook mag.

Edited by vegetable_girl
  • Thanks 1

Bedankt voor de tips! Ik ga ze ook water blijven geven via de flessen. Momenteel doe ik dit om de 3 dagen. Voorlopig staan de plantjes er nog heel mooi bij. Een stevig groen blad. Waarschijnlijk zit de fles dus toch niet zo diep en kan het water wel bij de wortels. Ik hou ze sowieso in de gaten of de bladeren slap worden. Om de wortels alsnog wat dieper te laten wortelen overweeg ik om de tip van vegetable_girl toe te passen. Even 2 a 3 weken geen water. Ook al durf ik dit niet goed 😄 Maar het kan de plantjes maar ten goede komen nadien!