Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste,

Sinds een anderhalve maand heb ik 4 blauwe bessen plantjes staan. Ze groeien als een gek en ze hangen vol met witte kelkjes, maar nu merkte ik gister dat wat kelkjes uitdrogen en enkele bladeren kuiltjes hebben. Omdat ik “ bang “ ben dat ik wat fout doe wil ik graag jullie expertise. 

Ik geef ze elke dag ongeveer 2 tot 3 liter ( kraanwater ) sochtends anderhalf en savonds anderhalf. 
Heb de bakken uitgegraven en gevuld met tuinturf, bedekt met boomschors en gevoed met blauwe bessen meststof van dcm. En zoals jullie zien staan ze vanaf 13:00 in de volle zon. 

Hoef ik mij geen zorgen te maken of doe ik iets fout? 

Alvast bedankt.

F74882B0-5FA5-4ACA-BEE6-78946B8BD77B.jpeg

BF64FCF5-7518-452F-AF7B-E90F34797F65.jpeg

AA90B0DE-A062-4C39-96C1-0AD66EEA4411.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Is de grond droog als je watergeeft? Hangen de bladeren slap?

2x per dag klinkt als overwateren. 

Wortels worden lui, aangezien ze niet hoeven te zoeken naar water. 

Met etreme warmte, niet bemestem, krijg je blad verbranding van op de bladerem, bemesten op bewolkte/regen acttige dagen. 

In mest zitten zouten, wat water opname vermoeilijkt/verminderd. Blad randen gaan dan als eerst dor. 

aangepast door rorror
Geplaatst:

Geen idee waar U woont maar alvast 1 ding is niet ok

Kraanwater ... = leidingwater?  Nergens in België, geen idee hoe het in Nederland is, komt er zacht water uit de kraan, bevat altijd kalk, afhankelijk van de regio soms zelfs héél veel.

Blauwe bessen hebben veel water nodig bij droogte maar dan wel bij voorkeur regenwater dat zacht tot licht zuur is.

Niet genoeg regenwater?

Leidingwater enkele dagen laten staan in emmers en gieters ed verzacht ook blijkbaar

Geplaatst:
3 minuten geleden, rorror zei:

Is de grond droog als je watergeeft? Hangen de bladeren slap?

2x per dag klinkt als overwateren. 

Wortels worden lui, aangezien ze niet hoeven te zoeken naar water. 

Met etreme warmte, niet bemestem, krijg je blad verbranding van op de bladerem, bemesten op bewolkte/regen acttige dagen. 

In mest zitten zouten, wat water opname vermoeilijkt/verminderd. Blad randen gaan dan als eerst dor. 

Het is vochtig als ik ze water geef, ik ga in dat geval minderen met bewateren. Heb ze twee weken geleden bemest, extreme hitte is nog geen sprake van, maar thnx voor die tip, neem ik mee. 

Heb je wel een idee waarom sommige  kelkjes uitdrogen ?

Geplaatst:
6 minuten geleden, TomP zei:

Geen idee waar U woont maar alvast 1 ding is niet ok

Kraanwater ... = leidingwater?  Nergens in België, geen idee hoe het in Nederland is, komt er zacht water uit de kraan, bevat altijd kalk, afhankelijk van de regio soms zelfs héél veel.

Blauwe bessen hebben veel water nodig bij droogte maar dan wel bij voorkeur regenwater dat zacht tot licht zuur is.

Niet genoeg regenwater?

Leidingwater enkele dagen laten staan in emmers en gieters ed verzacht ook blijkbaar

Heb nog geen ton voor opvang van regenwater, wordt aan gewerkt. Maar dat leidingwater paar dagen laten staan is ook wel een oplossing dan. Dan vul ik gewoon een grote ton en doe daar kraanwater in. 

Geplaatst: (aangepast)

Kan het niet zijn dat de bloemen zijn uitgebloeid? In het begin niet altijd zo gemakkelijk te zien als ze bevrucht zijn.
Zou zeker ook niet zo vaak water geven. Mijn planten krijgen maximum 1 keer per week water en staan op zandgrond. Meststoffen geef ik hier maar 1 keer per jaar en is meestal zelfs gewoon een laag wormencompost.
Bij mij hangt het ook sterk af van het ras of ze het goed doen, Elisabeth presteert hier het beste.

aangepast door simonvb
Geplaatst:
21 minuten geleden, simonvb zei:

Kan het niet zijn dat de bloemen zijn uitgebloeid? In het begin niet altijd zo gemakkelijk te zien als ze bevrucht zijn.
Zou zeker ook niet zo vaak water geven. Mijn planten krijgen maximum 1 keer per week water en staan op zandgrond. Meststoffen geef ik hier maar 1 keer per jaar en is meestal zelfs gewoon een laag wormencompost.
Bij mij hangt het ook sterk af van het ras of ze het goed doen, Elisabeth presteert hier het beste.

Is dat zo? Dacht dat bloemetjes standaard bessen betekende? Ze moeten ook nog bevrucht raken dus, weer wat geleerd 😁

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...