Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

bonen voorzaaien - watergift

vegetable_girl

Recommended Posts

Ik heb een aantal dagen terug mijn snijbonen voorgezaaid in wc rolletjes en bloempotjes. Twee jaar terug deed ik dat ook en kwamen er al snel mooie planten boven, dat ging perfect. Vorig jaar herhaalde ik dat maar is er geen enkel zaadje uitgekomen. Daarna ben ik overgeschakeld naar de keukenpapier methode, maar ook dat faalde. Ik zit dus een beetje op mijn ongemak dit jaar dat het weer zou mislukken, en ik zou zo graag weer die verse zoete bonen proeven. 😊

Wat ik me niet meer herinner van twee jaar terug, is hoeveel water ik gegeven heb. Ik weet dat té nat nefast is, maar ik kan me voorstellen dat te droog al even slecht is? De wc rolletjes staan uit elkaar om schimmel te voorkomen, wat volgens mij ook zorgt dat ze snel opdrogen in de serre (zeker met dit weer). Moet ik ze elke dag water geven, of beter niet? En exacte hoeveelheden zijn wellicht moeilijk te zeggen, maar geef ik ze genoeg zodat het karton van het rolletje duidelijk nat is, of net precies genoeg om niet helemaal uit te drogen? 

Het is nog wel wat vroeg voor snijbonen, maar als het werkt, waarom niet?

Een tip voor een volgende keer; je kunt de bonen ook 1 dag in water voorweken (kopje met water vullen, bonen erin en wat drijft is niet goed) voordat je ze legt.

Zelf geef ik niet dagelijks water, ik voel hoe de bodem aanvoelt, die moet licht vochtig zijn. Als de wc-rollen droog aanvoelen, zou ik water geven. 

In de grond of in potjes dat maakt niet uit.

Bonen rotten geheid weg bij te veel vocht.

Op de volle grond doe ik het meestal zo:

Ik wacht tot de grond goed nat is na een bui (zandgrond).

Zie ik dat er dan een droge periode van een paar dagen komt dan zaai ik na de laatste bui niet geweekt zaad in de volle grond.

Binnen een paar dagen staat dan alles boven.

Toevallig deze week de eerste lading bonen voor onder glas gezaaid, vroeger zeiden ze bonen mogen de maand mei niet zien ( te koud).

Nu leven we in warmere tijden en ook ik ga met mijn tijd mee en ga volgende week de eerste pronkbonen onder glas voortrekken.🐪

20200420_202716.thumb.jpg.8c07f860a90ab6b0ed618ffaf8a836f3.jpg

Je ziet de geweekte bonen hier in redelijk droge zandgrond gaan. Drogen ze uit in de kas met dit warme weer dan krijgen ze van mij een klein buitje.

Ik leg hier nog een glasplaatje of plankje op tot ze boven komen kijken.

Gisteren gezaaid en zal morgen eens voor je kijken of er al beweging in zit.

En die wc rolletjes werken hier niet, die verteren veel te langzaam bij mij, zeker nu het zo droog is.

Of misschien heb ik te goede kwaliteit wc papier......

Edited by Patrijs