Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb vandaag 3 rabarber planten gekocht in een tuincentra. De plantjes bevonden zich in het kruiden segment van de winkel. Mijn bedoeling was om eetbare planten aan te kopen. Blijkbaar staat in de beschrijving op het kaartje dat de plant niet voor consumptie is, dit baart mij wel wat zorgen.

Is het dan een sierplant? Maar de Latijnse benaming staat fout weergegeven want 'rheum rhabarbarum' is volgens het internet toch een rabarber plant waarvan de stelen eetbaar zijn? Weet niemand van jullie of deze eetbaar is of niet? 

Alvast bedankt voor uw hulp

Afbeeldingen:

IMG_20200427_214432.jpg

IMG_20200427_214436.jpg

IMG_20200427_214446.jpg

IMG_20200427_215759.jpg

aangepast door MortaR213
Geplaatst:

Waarschijnlijk is de plant bespoten en daarom niet direct voor consumptie geschikt. Zowieso toch nog te klein om nu al de plant uit te putten.
Kan ook zijn dat men dit uit veiligheid erop zet omdat de bladeren giftig zijn van rabarber, enkel de stelen eten en dit best maar tot einde juni.

Geplaatst:

Het kan puur een administratieve of centen kwestie zijn: eetbare planten moet aan registratie voldoen waar dekoratieve planten niet aan hoeven te voldoen.

We zien het vaak dat een kersenstruikje of wat dan ook als 'niet voor consumptie' staat aangeduid, terwijl het doodgewoon eetbaar spul is. Dan heeft men gewoon een dure administratieve rompslomp omzeild.

Ik vind wel dat het plaatje meer lijkt op Rheum palmatum, wat wel sierrabarber is en niet eetbaar. Maar het plantje in je pot lijkt gewoon eetrabarber te zijn. Een ras wordt niet genoemd. Ik ben er niet kapot van dat ze het zo aanbieden, ik had liever rabarber gekocht waarbij het beestje gewoon bij naam wordt genoemd.

Ja, het eerste bescheiden maaltje zul je volgend jaar op z'n vroegst hebben, de plant moet eerst veel groter worden.

Geplaatst:

Lijkt mij ook de eetbare. Maar het zekere voor het onzekere nemen: misschien kan je mailen naar het tuincentrum en vragen of ze bij de kweker de variëteit kunnen achterhalen. En wat zij denken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had het pas ook met een Zwarte Vlier. Thuisgekomen zag ik op het label staan dat de plant niet voor consumptie geschikt is. Dacht nog even dat het misschien een variant is waarvan inderdaad de bloesem en bessen niet eetbaar zijn, hij is immers niet "gewoon" groen. Maar online staat gewoon dat de bessen van Sambucus nigra  te gebruiken zijn in de keuken, dus het zal idd een standaard disclaimer zijn van het tuincentrum, mogelijk ivm bespuiten.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik werk in een bloemen/plantenkwekerij waar winkels kopen.
Wij zaaien ook peterselie, rabarber, kruiden, pompoenen, courgette, ....  Ook planten aardbeien in potten 10,5 en op alle kaartjes die we van dit jaar steken staat nu overal op niet geschikt voor consumptie terwijl vroeger dit ontbrak.

Had dit jaar tegen baas gezegd waarom dat opeens zo gedrukt staat en hij zei dat dan men minder streng is en de voedselinspectie niet meer zo nakijkt (denk ja voor residu sproeistoffen enzo) 

het raarste bij u vind ik dat normaal ook elk plant een plantenpaspoort moet hebben voor herkomst van de plant te weten en zie dit nergens

Voorbeeld:

plantenpaspoort_sample.jpg

aangepast door chowsven

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...