Jump to content

tomaten puree

Jorieke123

Recommended Posts

Ik ben bezig met het maken van tomaten puree. Voor op de pizza, niet als saus dus. Echt zo geconcentreerd mogelijk.

En volgens het recept moet ik nu de boel door een zeef drukken, zodat de pitjes en velletjes achterblijven.

Maar met mijn passeerzef wil dat voor geen meter (het is te dik denk ik..) en met een gewone zeef verlies ik volgens mij nogal wat bruikbare puree, omdat het zo'n gesmeer is.

Kan ik de boel niet gewoon in zijn geheel in de keukenmachine gooien? Even flink blenderen? Moeten die pitjes er uit voor de smaak, of gewoon omdat het stukjes zijn?

Om de stukjes en velletjes denk ik, in de blender blijven de pitjes dan wel heel maar de velletjes worden zo klein dat er geen stukjes inzitten. En misschien eerst de tomaten stuk koken en dan door de draaizeef? Want dan is het nog niet ingedikt en gaat het er wel makkelijk doorheen.

Ik heb een boel tomaten zonder vocht in een pan gedaan. Die helemaal stuk gekookt, en toen de boel door/in een natte theedoek gedaan. Die theedoek vol met tomatenprut heeft de hele nacht boven een bak gehangen, en ik heb er nog flink in geknepen en gedrukt zodat er nog meer vocht uit kwam.

Dat tomatenwater ga ik zo heet in flessen doen, daar kan je weer soep van maken.

De rest van de prut heb ik net met pitjes en velletjes in mijn niet-al-te-goede-blender gedaan. Het ding staat op het punt op door te branden. Maar goed... met wat omgeschep en gedoe is het nu een fijne tomaten puree met pitjes.

Die ga ik zo weer verhitten, en dan in mini weckpotjes stoppen en dan nog even 20 minuutjes wecken op 90 graden.

Wij doen het zo (vandaag weer een lading):

- Tomaten in de blender, de enige methode om de velletjes zo klein als mogelijk te krijgen en dus zoveel mogelijk puree los te krijgen.

- Het sap door de passifiet met de fijnste zeef. Alle velletjes en pitjes blijven dan achter

En dan jou methode om puree te maken of gewoon meteen invriezen voor in de soep/pasta.

Eerst zeven / door een passifiet draaien en daarna pas bewerken (oh shit dat staat hierboven al