Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik vraag mij af, voor de bloemenliefhebbers, wat is jullie top ... (5, 10, 50?) aan snijbloemen? 

Elke inspiratie is welkom en ik vind het gewoon erg leuk om te lezen wat jullie graag in de tuin zetten voor boeketjes. Daarbij, foto's zeer welkom!

Wat ik sowieso altijd heb:

- Dahlia's (liefst zo veel mogelijk kleuren)

- Gladiolen (Vermeerder ik zelf, door de gifteelt koop ik niet meer maar wil proberen om te gaan ruilen voor meer kleuren met mensen die ook vermeerderen of een biologisch bedrijf zoeken voor wat extra kleur)

- Calendula

- Kleine lupine

- Haver/andere granen/ mooie wilde grassen (komen spontaan op uit de mest en laat enkele pollen staan omdat het soms heel leuk weven is tussen de bloemen)

- Duizendschoon (komt in vele kleuren en bloeit al mooi vroeg!)

- Digitalis (snij ik niet super vaak, komt overal spontaan op dus laat wat pollen staan voor het feeachtige uiterlijk van de tuin)

- Cosmea (bloeit lang en vind het zo chique met die transparante bladeren)

- Zonnebloemen (Altijd met open hart voor de insecten. Snij ze eigenlijk niet al te vaak omdat de hommels er zo lief op slapen.)

- Zinnia! (Dit jaar 3 van de lime queen lijn, lijken me prachtig dus maar hopen dat ze goed opkomen!)

- Irissen (komen ook vroeg)

- Kerrieplant voor het blad/de takjes (mooi blauwgrijs om te weven)

- Amaranth (dit jaar niet standaard rode kattenstaart maar eens een oranje om te proberen)

- Vlinderstruik (Ben veel aan het stekken, zoveel mogelijk verschillende kleuren. Hoe meer struiken, hoe minder schuldig ik me voel dat ik wat bloemen van de vlinders steel. Met plukken hou ik wel altijd rekening met zaadoogst en insectenvoedsel natuurlijk. :p)

Nu vergeet ik vast nog wat, maar dit alles staat regelmatig op de vaas. 

Ik hoop dit jaar succes te hebben met ridderspoor (vorig jaar compleet mislukt), akkelei, slangenkruid en dille. Ben ook pastinaakjes die toch te klein waren door aan het laten schieten want die schermen zijn ook niet mis. Daarbij ook wilde peen gezaaid (geen idee of het op wil komen) omdat zowel de schermen als de indrogende zaden erg mooi zijn. 

Ben erg benieuwt naar jullie snijbloemen. Mijn lijstje is waarschijnlijk redelijk standaard dus leuke aanvullingen zijn welkom! 😁

(Dit leek me de juiste plaats voor dit onderwerp, zo niet dan excuses.)

Edited by Sand&Oak

• 2 weeks later...

Ik heb een mix gekocht bij velt .

Ik ben benieuwd wat het geeft .

Er zit o.a zomeraster , wasbloem , tuinridderspoor , luciferplantje , hoorpapaver enz.. in .

Ook vorig jaar een dahlia gekregen op de ruildag .

Een paarse dacht ik :)

Oeh leuk om te lezen! 

Ik knip eerlijk gezegd van alles uit onze (nieuwe) tuin, maar heb eerlijk gezegd van veel bloemen nog  geen idee wat de naam is. 

Ik ben zelf in elk geval weg van dahlias, ranonkels, rozen, Zinnia en cosmea. En vul dit vaak aan met allerhande groen wat te vinden is. 

Voor kleine vaasjes zijn hier leeuwenbekken en lathyrus al jaren favoriet. Leeuwenbekken blijven lang goed. Lathyrus blijft minder lang goed maar geurt zo heerlijk in huis. Ja, en zinnia's die blijven ook zo lang mooi.

Ojah! Lathyrus hier ook veel gezaaid, ruikt heerlijk overal in kleine vaasjes in huis.

Ik ben dol op pioenrozen en rozen. Latherus een van mijn andere favorieten. Lupines had ik vorig kaar gezaaid, nul opkomst en dit jaar staan de bakken vol waar ik ze had gezaaid. Dus dit jaar ook lupines!

Ik vind korenbloemen ook altijd heel leuk staan in een vaas en hortensia’s. Beetje ouderwets misschien, maar ik word er wel blij van. Daar prop ik dan weer rozen, latherussen of van alles wat tussen. Het zijn vaak uitbundige bossen...! Het liefst heb ik overal bloemen staan. Er staan nu ook 5 vaasjes met seringen en bieslookbloemen en 2 grote vazen met bloemen. Vol is vol is een onbekend begrip voor mij.

Ik knip vaak ook wat druiventakken af als vulling en blad van de vingerplant of wat groene heesters uit de tuin. Ik heb dit jaar gips kruid en lobelia’s gezaaid bedenk ik me nu tijdens de edit voor spelcheck. Gipskruid vind ik ook wel ouderwets, maar kan ook heel leuk zijn als opvulling. Maar niet met rozen. Brrr krijg spontaan een rilling.

31f06c9b9b44b124559721ff3ff1b6e0.jpg

Zoiets bijvoorbeeld met de brave hortensia. Ik had ook een bos met zonnebloem en hortensia, maar die foto kan ik zo snel niet vinden. Ook met delphinium vind ik dat mooi, al die contrasterende kleuren. Rode, blauw, geel, lekker zomers.

Deze rozen zijn gekocht hoor )

4e7ff5e484e8c34016ba1cb4fbee16e5.jpg

Deze foto wel gevonden. Geen zonnebloem, maar wel een vrolijkerd. Brengt me op een andere blommeke dat mijn hartje kan bekoren. Van pompon dahlia’s word ik ook zó blij. Om te aaien zo lief [emoji3059]

5ee6f3bd3d19453d24e01c20970b7563.jpg

• 1 month later...

Anjers bedacht ik me net en ook seringen. Zijn er niet zo lang, maar ook heel geschikt en ruiken heerlijk.