Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo moestuinders , kan je uien oogsten zonder dat deze afgelegen hebben ? (afleggen : loof van de uien platdrukken met de hand en laten liggen tot het loof afgestorven is ) ik zou ze nu willen oogsten en zo laten droogen . graag jullie mening gr bioboerke .

Geplaatst:

Bioboerke,

Het met de hand platdrukken is niet aan te raden. Voor de bewaarbaarheid is het beter om te oogsten als het loof gevallen is en het voor 50/80 % aan het afsterven is... Eerder oogsten kan natuurlijk maar dat heeft invloed in de bewaarbaarheid, rijpheid en grote van de uien. Voor vers gebruik is dat natuurlijk geen probleem.

Geplaatst:

Mee eens, kleine toevoeging : voor de smaak en de voedingswaarde is het ook minder, dat zit allemaal nog in het loof en pas na het strijken(het afleggen zoals bioboerke dat noemt)loopt dat terug de ui in.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hallo .

Wat ook veel gedaan word is, een stuk of tien uien aan het loof op een bosje binden,en ze dan onder een afdak te drogen hangen. Als ze dan droog zijn kan je er zo iedere keer wat gebruiken. Gr JohanL

Geplaatst:

Wat is eigenlijk de reden dat je ze persé nu al wilt oogsten Bioboerke? Het is echt beter (zeker als je ze wilt bewaren zoals Jorg zegt) om ze gewoon hun gang te laten gaan!

Geplaatst:

Hallo koert , de reden is : 1ste : voor te beginnen heb ik de uien al aan de laate kant geplant 2de:ik heb ze geteelt onder insectengaas en heb ze maar een keer kunnen wieden met moeite , omdat ik anders het loof allemaal overdeed , heb daarom nu redelijk veel onkruid staan en vrees dat de uien gaan rotten nu met dit voordurende regenweer 3de: loof kan moeilijk omvallen tussen al dat onkruid 4de: er staan al een +- 10stuks met een zaadbol (ga het volgend jaar op jouw manier doen , met worteldoek , niet dat ik lui ben om te wieden hoor het was gewoon om het loof niet helemaal stuk te doen , maar heb nu wel geen maden aan de uien gr bioboerke .

Geplaatst:

die met zaadbol die sowieso maar oogsten voor vers gebruik, die kun je niet bewaren.

Dat de uien niet kunnen strijken door het onkruid lijkt me niet zo erg, het gaat om het afsterven en het teruglopen van de voedingswaarde en de smaak, dat gebeurt ook wel als ze tussen het onkruid staan, dan valt het loof wel naar beneden, geen probleem.

Kun je het onkruid trouwens niet voorzichtig met de hand uit de grond trekken, of is het al zo vast geworteld?

Er komt beter weer aan, dus of ze echt zullen rotten? Misschien door de hoeveelheid onkruid er om heen, maar als ik naar mijn uien kijk op 't land ben ik daar nog niet bang voor.

Maar nogmaals om een kort verhaal lang te maken, voor vers gebruik kun je dan wel oogsten, wil je ze bewaren toch even laten staan, als je ze nu oogst gaan ze op de korte termijn toch rotten.

Geplaatst:

Hallo koert , het onkruid is al sterk ingewortelt staat al bijna allemaal al in zaad , maar ik ga die met zaadbollen oogsten en de ander zal ik hun gang laten gaan .Alvast bedankt voor de goede uitleg ,ook voor de andere moestuinders bedankt en nog veel oogstgenot in jullie tuin en dat we elkaar kunnen helpen met raad maakt het hier op het moestuinforum boeiend om toch eens regelmatig te kijken naar iedereeen zijn belevennissen in hun tuin gr bioboerke ( heb gisteren mijn aardappelen geoogst 398kg ( friet , middelmaat ,klein ,heel klein en waar de woelmuis aan gezeten heeft , moet voor dit beestje apsoluut een oplossing vinden of het wordt een plaag ) tesamen van 150 struiken is dit de moeite of is het maar povertjes tenopzichte van het aantal struiken gr.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...