Jump to content

Gebruik verse paardenmest

appelvrouw

Recommended Posts

Of eigenlijk verse ponymest, ik weet niet of er verschil is. Ik kreeg wat zakken vol drollen uit het weiland geschept dus zonder stro en urine en een beetje droging, niet echt droog natuurlijk maar de zakken druipen niet zeg maar.

Degene van wie ik het kreeg gebruikt het zelf als mulch, direct bij de planten. Ze zei: dan nog wel afdekken met stro wat het droogt snel uit. 
ik heb toch wel mijn vraagtekens bij het gebruik van ongecomposteerde mest, maar misschien heb ik geen gelijk. Wat denken jullie?

Edited by appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Paardenmest vind ik niet echt scherp. Zeker nu valt het vrij snel uit elkaar door regen en mestkevertjes. Dan is het meteen mulch om te zien. Als je ook veel mestkevertjes hebt dan raad ik je aan de mest een dag of twee in een open kruiwagen te gooien en te laten staan. Dan wordt het compleet los gewoelt en is het echt mulch km te zien. (zal straks evt een foto maken hoe het er hier na 1 dag uit ziet.) 

Voordeel daarvan is dat de ballen niet indrogen want als dat gebeurt is lastig omdat ze dan lang als klonten in je grond blijven.. 

Artisjokken.

Die kolen kunnen ook wel wat hebben en bij mijn mais heb ik het ook wel als mulch gebruikt.

Dat doe ik nu niet meer omdat het bij droog weer weinig voeding af geeft en ik al voor de buien in febr. mrt. een flinke laag heb in gefreesd daar waar nu de kool en mais komt.

Wel in de winter ook tussen de rijen asperges gelegd en nu ligt het restant tussen de ruggen.

Opzetten met compost /groen geeft straks een ruwe compost voor de nateelt van prei.  etc.

Ik werk ook flink door de grond bij de courgettes en pompoen of mulch die wel eens, maar dan liever met veel stro erdoor.

Een paar weken op de grond uitspreiden bij het regenachtige weer wat we nu krijgen kan ook de grond flink verbeteren voor je het inwerkt.

Zet je het op dan komen er vanzelf mestwormen( van die rode) in.

Ik bedoel niet de grote zwarte mestkevers (die iedereen waarschijnlijk herkent als mestkever) maar redelijk kleine bruine. De laatste jaren hebben wij daar heel veel van. Als ik in deze tijd de kruiwagen een dagje laat staan dan is de mest compleet uit elkaar gegeten en blijft er hele fijne mulch over. Maar ik begreep dat jij in Frankrijk woont dus misschien verschilt het per gebied of je de kevertjes hebt (of zijn het er hier meer geworden juist doordat de paarden ze elke dag van voedsel voorzien, haha.) 

Het ziet er dan eigenlijk uit zoals bij Patrijs, helemaal mooi vervallen.

Pompoenen en courgettes zet ik zelf ook soms in bijna verse mest. Als het een paar weken ligt is het vaak goed genoeg!