Jump to content

Nieuw bed... wanneer planten/zaaien

Kruidje

Recommended Posts

Veldsla. Of als dat nog niet zo'n goed idee is tijdelijk phacelia. Er moet echt nog wat meer structuur in. Tot heden was het pure zand (met nu een laag gras op 15-35 cm diepte dus daar beneden zit het al goed).

Nu ik het zo opschrijf lijkt me de groenbemester het handigste voor een bed waar vanaf het voorjaar vaste groenten en kruiden in moeten komen. Daarna zou ik er misschien nog wat beukenbladeren en daarop dun laagje gemeentecompost tegen wegwaaien van de bladeren op kunnen doen over de winter. Dat valt meestal vanaf november af te halen.

Wat denk je? Zet ik de veldsla wel waar nu de zieke tomaten staan pogen nog wat af te rijpen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Een groenbemester is altijd aan te raden op een nieuw stuk grond, daarnaast heeft veldsla die verse compost en bijbemesting meestal niet nodig (in het geval van jou, een nieuw bed, is een kleine hoeveelheid wel aan te raden, het zou wel gewoon kunnen lijkt me), op het stuk van de tomaten kun je met gemak de veldsla zaaien, bemesten is niet nodig en je hoeft niet bang te zijn dat die veldsla last krijgt van de phytophthora

Even a broken clock is right twice a day