JessicaL Posted May 7, 2020 Share Posted May 7, 2020 Hoi, Wij zijn onze tuin flink aan het verbouwen en een gedeelte hiervan wordt straks bedekt met een houten vlonder. Het terras wordt zo'n 36 m2 groot, dus behoorlijke kostenpost. Om die kosten wat te drukken (we willen over 3 jaar naar een ander huis verhuizen) hebben we naar Lariks, Vuren en Grenen planken gekeken. Heeft iemand ervaring met deze houtsoorten qua splinters? Ik snap dat deze minder lang meegaan als hardhout, maar het is vooral ook voor de verkoopbaarheid van het huis dat we de tuin netjes willen maken en daardoor wil ik er geen 5000 euro in steken. En ook zachthout zou toch zeker rond de 15 jaar mee moeten kunnen mits goed behandeld. Dus, graag ervaringen met zachthouten vlonders en vooral; kun je hier gewoon veilig op lopen. Ook vanwege onze bijna 1 jaar oude zoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 Ik vermoed dat niet de splinters maar het glad worden het grootste probleem is qua veiligheid. In de winterperiode worden planken iha groen en glad. Je kan voor een terras daarom het beste zogenaamde steigerplanken gebruiken met een profiel. Er is een heel mooie behandeling mogelijk als je zwarte planken oké vind. Fungi (Xhylo) waarmee je het hout conserveert op een natuurlijke manier. Met een zwarte schimmel en lijnolie. Heel mooi. Met dat Fungi spul kun je heel goed planken gebruiken van zacht naaldhout. Ik heb dat een paar jaar geleden gebruikt op vurenhout voor de kippenren en ga er nu ook het kippenhok mee behandelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 Natuurlijk verduurzamen: https://www.fungiforce.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JessicaL Posted May 9, 2020 Author Share Posted May 9, 2020 Dank je wel voor je reactie. We hebben besloten toch een iets grotere investering te doen en voor composiet te gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tani Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 Mijn ervaringen met composiet zijn slecht. Het verkleurt en erger nog, het behoudt zijn vorm niet, het zakt uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JessicaL Posted May 18, 2020 Author Share Posted May 18, 2020 @Tani, ik had juist heel veel mensen met positieve ervaringen gesproken. We hebben ook stalen gekregen en die zien er top uit en ze zijn dan ook besteld en worden normaal maandag bezorgd Dus hopelijk hebben wij betere ervaringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 WiIj hebben ook een stukje vlonder liggen, op de filterput van/naast de koivijver. Geen ervaringen met composiet, wel met douglas. Geen splinters, maar wel (zoals eerder opgemerkt) glad als er algen op komen. We maken het vlonder 2x per jaar schoon. Gewoon met de tuinslang flink natmaken (geen hogedrukspuit!) en dan de 2e persoon met een harde bezem schrobben. En dan eigenlijk helemaal geen last meer van een gladde vloer. Behalve in de winter met sneeuw en ijs natuurlijk. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JessicaL Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Ben benieuwd, vandaag wordt alles geleverd. We hebben aan frame gebouwd van oude stoeptegels omdat onze grond alles behalve waterpas was en zelfs afliep naar achteren. We hebben 40 zakken van 25 kg ophoogzand gehaald (we hebben geen achterom dus laten storten was geen optie) en het geheel ligt nu waterpas. Ik ben alleen bang dat ik dit jaar het zwembad er nog niet op durf te zetten. 7 kuub water op een net opgehoogd stuk zand, ik weet niet of ik dat aandurf. Het is een grote investering voor ons geweest en wil niet dat de boel gaat verzakken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jankees Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 je hebt het over 5000 euro wat op zich een behoorlijk bedrag is. Alleen Lariks, Vuren en Grenen zijn allemaal zachte houtsoorten die ongeveer 8 jaar meegaan. Omdat installatiekosten en onderhoud elk jaar vanwege arbeidsloon vrij hoog zijn vind ik persoonlijk dat goodkoop duurkoop is, je kan beter hardhout installeren, gaat zeker 30 jaar mee en weinig tot geen onderhoud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TwanM Posted June 10, 2022 Share Posted June 10, 2022 @JessicaL, bij welke aanbieder hebben jullie de composiet vloer besteld en hoe is jullie ervaring nu 2 jaar later? Ik ben me ook aan het oriënteren en heb dus baat bij eerlijke ervaringen. Bij voorbaat dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted June 10, 2022 Share Posted June 10, 2022 Wij hebben al ca 12 jaar een composietvloer op t terras ( in Frankrijk). Dit jaar gaan we de planken omdraaien zodat de onderkant ( met profiel) -> bovenkant wordt. Geen probleem met schoonmaken, waterstraal en bezem werkt goed. In ons enthousiasme de ondergrond ( klei / zand) niet helemaal waterpas gemaakt en dat gaan we dit jaar dus wel doen. Ze zijn wel ietsie gekrompen in de lengte... paar mm per 1m, blijft werken terras is ca 3x3 en 3x3, en 5x3 ca 33 m2 Verkleuring: iets Maar overal erg tevreden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts