Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vraag over aardbeien bladeren

CelineK

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik had een vraag met betrekking tot mijn aardbeien plant. Ik heb het hele forum doorgezocht op een antwoord op mijn vraag, maar ik kom er toch niet helemaal uit. 

Is het beter om deze slappe / dode bladeren eraf te knippen? Ze voelen erg verdord aan, terwijl ik de plant wel genoeg water geef. Ook heeft hij wat extra voeding gekregen (universele voeding). De hele linkerkant van mijn plant ligt er namelijk zo bij helaas.

De plant heb ik twee weken geleden gekocht in het tuincentrum, maar ik heb (lekker handig) nooit echt opgelet of dit een winterharde plant is of niet. Iemand die toevallig weet wat voor soort aardbeien plant dit is? 

Alvast heel erg bedankt! 

IIMG_8180.thumb.JPG.2f52c2d50955133ff080a752460e257c.JPGIMG_7118.thumb.JPG.8484fca67cf212a0695b5af681986e35.JPGIMG_6364.thumb.JPG.93463693f22a549444a73b6c07d1d3c7.JPGIMG_5124.thumb.JPG.1f3da2ac516dd959fb0d48819142cf9e.JPGIMG_4393.thumb.JPG.49e9a6ab982b6b9bd66c4ad13a4a4652.JPG

Edited by CelineK

Ik zie een kaartje staan in de pot, staat daar geen soortnaam op?

Voor zo ver ik weet zijn alle aardbeien winterhard.

Wel moet je gekweekte kasplanten eerst afharden voor ze naar buiten gaan in de volle zon en eventueel nachtvorst.

Zoek even hier op afharden.

De schade aan een kant komt of door de zon, maar ik denk door de ijskoude wind van afgelopen nachten.

De bladeren die helemaal verdroogd zijn kan je wel weghalen, zit er nog wat leven in dan zou ik ze laten zitten.

Het nieuwe blad ziet er goed uit, dus het zal wel goed komen.

Staat er geen naam bij(?) dan kan je zelf de plant determineren aan de bloemen, vorm van blad en groei van de plant.

Ook de vorm en smaak van de vruchten straks kan een indicatie zijn.

Of je vraagt het even bij de verkoper, die zal het wel weten.😉

Edited by Patrijs

Nee het kaartje heb ik zelf gemaakt en er staat alleen 'aardbei' op. Niet zo handig, haah! Ik ga zeker even de verkoper vragen wat voor aardbeien plant het nou precies is.. Ik had gegoogeld en toen zag ik op bepaalde websites 'eenjarige aardbeien' vandaar! 

Het lesje van afharden heb ik inderdaad wel geleerd en dat zou ik voortaan ook doen. Hij zit echter nu in een hele zware en grote pot, dus ik kan hem niet meer verplaatsen. 

Er groeien nu al weer nieuwe bladeren, dus dat wordt gewoon even afwachten.

Bedankt voor je kennis! Ik heb nu al zoveel geleerd van dit forum als beginnende moestuiner!

Geef je aardbeien ook niet al te veel water. Je wilt dat de wortels gaan zoeken naar water, en meer wortels is een sterkere plant en opbrengst.

Als de blaadjes een keer hangen in de volle zon, en je voelt met je vingen paar cm in de grond, is het vochtig hoef je geen water te geven, misschien even uurtje in de schaduw dan terug in de zon. Niet genoeg wortels die transpiratie van het blad kunnen bijhouden.

Als alles te vochtig blijft, groeien de wortels trager.