netraam Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Hoi moestuiners! Ik ben dit jaar voor het eerst gestart met het kweken van wat verschillende plantjes in het raamkozijn (!!wat is dit super tof!!) en ga nu naar fase 2: een simpele moestuinbak op mijn balkon. Hier kan je wat meer lezen over waar ik mee bezig ben geweest in het raamkozijn. Op het balkon komt een simpele kleine moestuinbak met buitenmaten van 250 (L) x 40 (B) x 20 (H) welke ik zelf ga maken van gevonden onbewerkt stijgerhout. Dit zal het wel een paar jaar overleven voordat het vergaan is. Ik ben dus op zoek naar iets minder dan 250 liter voor de komkommers en de pot-tomaten (en wellicht nog een paprika) Nou was ik op zoek naar wat voor een grond ik daar voor moet gaan gebruiken....en daar loop ik toch wel een beetje vast na veel gelezen te hebben hier op het forum. De moestuingronden klinken me erg commercieel in de oren, met prijzen van > 10 euro voor 40 liter. Voor mijn kleine bakje zou dat dan zo op > 60 euro uitkomen. Voor hobby is het niet erg natuurlijk, maar ik kan me voorsteleln dat de serieuze moestuiners welke veel liter nodig hebben dit er niet voor kunnen gaan neerleggen.Nu mijn vraag: Is moestuingrond echt "beter" of is het vooral een commercieel marketing concept? Indien moestuingrond echt beter is, wat is dan een aan te raden merk? Indien moestuingrond niet echt beter is, wat moet ik dan hebben? Ik hoop dat iemand mij weer op weg kan helpen! Quote
Flup Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Als je alleen in bakken op je balkon kweekt zou ik toch moestuingrond gebruiken. Het is even testen welk merk goed werkt en wat niet. Ik vind het zelf prettig als de moestuingrond (bloemenaarde / potgrond, geen stekgrond!) niet grof is van struktuur. Dit kun je al door de zak heen voelen. Te grove moestuinaarde zorgt ervoor dat niet alle zaden goed kiemen en groeien. Zelf heb ik dit jaar eens getest wat beter gaat; zaden kweken in grond uit de tuin of zaden opkweken in moestuinaarde. Helaas, mijn tuinaarde presteert behoorlijk slecht in vergelijking met potgrond / moestuinaarde. Quote
fre3ke Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Sorry, geen antwoord op je vragen. Ik heb op het balkon lange tijd potgrond gebruikt en dat ging prima. Sinds ik weet dat er hele stukken natuur worden vernield voor die goedkope potgrond, koop ik biologische en dat is heel duur. Omdat dat eigenlijk compost is, is het ook moeilijk vochtig te krijgen. 20 cm voor de bak is laag, ik denk dat je wel 40 cm hoog moet gaan. En hoe voorkom je een waterballet voor je onderburen bij zo'n bak? Al mijn potten hebben schotels om die reden. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Je had dit gedeelte van het forum al gevonden zag ik: https://www.moestuinforum.nl/forum/17-square-foot-gardening-en-tuinieren-in-potten/ Daar is al veel besproken over de samenstelling van de grond in bakken en potten. Je kunt er de zoekfunctie gebruiken om op bepaalde termen te zoeken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
netraam Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Hoi Allemaal! Bedankt voor jullie antwoorden! 18 uren geleden, fre3ke zei: 20 cm voor de bak is laag, ik denk dat je wel 40 cm hoog moet gaan. En hoe voorkom je een waterballet voor je onderburen bij zo'n bak? 20cm is wat de meeste "square foot gardening" bakken gebruiken. Voor peen e.d. is dat inderdaad niet ideaal (maar gaat wel). Voorlopig alleen komkommers en tomaten, dat moet wel gaan. De wortels zullen zich dan een beetje horizontaal door de bak gaan verspreiden lijkt mij. Mijn balkon is van geïmpregneerd beton, net zoals elk balkon. Anders zouden je onderburen toch altijd het water wat op je balkon staat na een fikse regenbui door hun plafond zien sijpelen? Quote
netraam Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 4 uren geleden, Jorieke123 zei: Je had dit gedeelte van het forum al gevonden zag ik: https://www.moestuinforum.nl/forum/17-square-foot-gardening-en-tuinieren-in-potten/ Daar is al veel besproken over de samenstelling van de grond in bakken en potten. Je kunt er de zoekfunctie gebruiken om op bepaalde termen te zoeken. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat stuk van het forum pas na mijn vraag hier gevonden had. Zoekfunctie inderdaad wel al gebruikt, maar ook daar vond ik niets specifieks. Ik ga gewoon even goed dat stuk van het forum doorlezen! Op het moment ben ik geneigd om gewoon lekker met potgrond aan de gang te gaan. 120 liter voor 8 euro tov 40 liter voor > 10 euro. De plantjes zullen het ongetwijfeld beter doen op moestuinmix, maar op potgrond moet het ook lukken lijkt me. De komkommers en tomaten die nu in de vensterbank staan en op potgrond groeien gaan ook super goed! Quote
rorror Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 19 uren geleden, fre3ke zei: En hoe voorkom je een waterballet voor je onderburen bij zo'n bak? Al mijn potten hebben schotels om die reden. 1 uur terug, netraam zei: Mijn balkon is van geïmpregneerd beton, net zoals elk balkon. Anders zouden je onderburen toch altijd het water wat op je balkon staat na een fikse regenbui door hun plafond zien sijpelen? Nieuwe balkons hebben als het goed is allemaal een afvoerriggel naar een regenpijp toe. Oude balkons hebben vaak nog een spuwer, en dat geeft overlast als de wind verkeerd staat. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Ik zou toch wel voor minimaal 30cm gaan, 20cm is voldoende voor verhoogde bakken die op de aarde staan. Anders droogt de grond te snel uit en hebben de wortels van de planten relatief weinig ruimte en moeten ze meer concurreren voor water en voedingsstoffen.Of je moet makkelijke moestuin mix gebruiken of iets soortgelijks, daar zit vermiculiet in dat water beter vasthoudt.En je moet er rekening mee houden dat standaard potgrond maar 6-8 weken voeding bevat. Toevoeging: 20cm is geen 20cm, want je zult waarschijnlijk niet tot de rand vullen, en het klinkt ook in waardoor je altijd onder de rand zit. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
netraam Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 @rorror Klopt inderdaad! Bij ons gewoon een prima afvoer. Zou zelfs een regenton kunnen neerzetten bedenk ik me, wij zitten op de bovenste verdieping en het regenwater vanaf het dak wordt via ons balkon afgevoerd. @acpronk Je hebt helemaal gelijk! Ik ga de bak inderdaad 30cm hoog maken, en dan afvullen op 28cm oid. Bij de gamma hadden ze een leuke aanbieding voor fleurella potgrond (120 liter voor ongeveer een tientje) dus daar heb ik vanmorgen 12x 40 liter van opgehaald. Voor dit jaar ga ik het gewoon in potgrond doen, volgend jaar misschien eens kijken of ik de oude potgrond kan bemesten en nog met vemiculiet kan mengen. Kwa kosten was dit wel een aantrekkelijke optie voor nu. Quote
fre3ke Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Goh, ik wist niet dat dergelijke balkons bestonden. In ieder geval was mijn opmerking over de hoogte van de bakken wel raak 😀 Succes met de kweek. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.