kevers Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Ik heb vorige week brandnetelgier opgezet voor de eerste keer. Gedaan zoals beschreven in het recept: brandnetels, 10 liter water, suiker erbij. Eerste paar dagen inderdaad ook de omschreven bubbels, maar nu zit er sinds afgelopen weekend een wittige laag overheen. Het bubbelt ook niet meer. Het stinkt echter ook niet. Als ik roer verdwijnt het, maar de volgende dag is het net zo hard weer terug. Online kan ik niets vinden wat hierop lijkt. Gaat dit nog goedkomen? Of is het eigenlijk zo goed als mislukt? Quote
acpronk Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Is denk ik wel normaal. Ik had ook een laagje erop liggen vorig jaar. Maar bij mij stonk het wel wat, ik gebruikte echter geen suiker.Brandnetels, lavameel (tegen de stank) en regenwater in een afgesloten emmer en elke dag roeren. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
kevers Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 Bedankt voor je reactie! Ik laat het dan gewoon deze week nog staan en zien wat we krijgen aan het einde van de week. Het stonk vanochtend al wel wat meer Quote
fre3ke Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Het lijkt me kaam, een aerobe gisting die ik van het wijnmaken ken. Ik weet niet waar kaam zich mee voedt. Brandnetelgier ontstaat normaal gesproken door brettanomyces (spelling uit mijn hoofd), een gisting in een stikstofrijke omgeving. En volgens mij anaerobe omgeving. Het kan zijn dat er te veel brandnetel boven het water uitsteekt. Iedere dag roeren en misschien wat water toevoegen zodat alles onderstaat, is mijn advies. Misschien overnieuw beginnen zonder suiker. Het wordt vanaf zondag goed weer qua temperatuur voor gisting. Quote
Tani Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Waarom die suiker erbij? Nooit van gehoord. En ik doe er ook geen deksel op. Ik zet mijn emmer in de zon en na drie weken prima gier. Dat witte schuim heb ik nooit gehad. Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik zit met hetzelfde. Dit is met suiker. Waarschijnlijk kijk ik hier tegen schimmel aan. Quote
fre3ke Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik denk dat de ondiepte ook een rol speelt. Er komt dan relatief meer zuurstof bij en dan ontstaat kaam. Ik maak altijd een volle emmer. Quote
Nasuada Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Daar gaan wij dan..... een potje brandnetelgier maken. Waar gieten jullie het op? Wat is jullie ervaring? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Arja Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Ik kreeg wat van mijn buren en heb het bij een paar tomaten gegooid als test. Ze zien er exact hetzelfde uit als mijn andere tomaten. Misschien omdat er al genoeg te eten was? Bij een tekort zou je het verschil misschien wel zien? Quote
fre3ke Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Tomaten hebben er geen baat bij. Je kan het gebruiken bij alle bladgroenten zoals spinazie of sla. Quote
Arja Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 (aangepast) Aha. Dan was ik verkeerd geïnformeerd. Had het gegoogled, geloof ik. 26 juni 2020 aangepast door Arja Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.