Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorige week brandnetelgier opgezet voor de eerste keer. Gedaan zoals beschreven in het recept: brandnetels, 10 liter water, suiker erbij. Eerste paar dagen inderdaad ook de omschreven bubbels, maar nu zit er sinds afgelopen weekend een wittige laag overheen. Het bubbelt ook niet meer. Het stinkt echter ook niet. Als ik roer verdwijnt het, maar de volgende dag is het net zo hard weer terug.

Online kan ik niets vinden wat hierop lijkt.

Gaat dit nog goedkomen? Of is het eigenlijk zo goed als mislukt?

IMG_20200511_170302.jpg

IMG_20200511_170318.jpg

IMG_20200511_170328.jpg

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! Ik laat het dan gewoon deze week nog staan en zien wat we krijgen aan het einde van de week. Het stonk vanochtend al wel wat meer ;)

Geplaatst:

Het lijkt me kaam, een aerobe gisting die ik van het wijnmaken ken. Ik weet niet waar kaam zich mee voedt. Brandnetelgier ontstaat normaal gesproken door brettanomyces (spelling uit mijn hoofd), een gisting in een stikstofrijke omgeving. En volgens mij anaerobe omgeving.

Het kan zijn dat er te veel brandnetel boven het water uitsteekt. Iedere dag roeren en misschien wat water toevoegen zodat alles onderstaat, is mijn advies. Misschien overnieuw beginnen zonder suiker. Het wordt vanaf zondag goed weer qua temperatuur voor gisting.

Geplaatst:

Waarom die suiker erbij? Nooit van gehoord. En ik doe er ook geen deksel op. Ik zet mijn emmer in de zon en na drie weken prima gier. Dat witte schuim heb ik nooit gehad.

Geplaatst:

Ik denk dat de ondiepte ook een rol speelt. Er komt dan relatief meer zuurstof bij en dan ontstaat kaam. Ik maak altijd een volle emmer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik kreeg wat van mijn buren en heb het bij een paar tomaten gegooid als test. Ze zien er exact hetzelfde uit als mijn andere tomaten. Misschien omdat er al genoeg te eten was? Bij een tekort zou je het verschil misschien wel zien?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...