Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees vaak de tip om bloemen in de moestuin te zetten om nuttige insecten aan te trekken of net ongewenste beestjes weg te houden (bv tagetes tegen witte vlieg). Toch als ik het overgrote deel van de moestuinen bekijk, zie ik meestal gewoon kale gronden met de verschillende groenten mooi ingedeeld in vakjes. Ik ben gewoon benieuwd waarom dit zo is. Zijn er bijvoorbeeld voordelen om geen bloemen te zetten en de tuin zo strak en overzichtelijk mogelijk te houden? Zijn er hier die vroeger wel bloemen hebben gezet maar er dan terug van zijn afgestapt? Momenteel heb ik afrikaantjes in de serre staan in de hoop de witte vlieg van mijn paprikas te houden 😝 En buiten staan er nog wat bloemetjes om wat lieveheersbeestjes en bijtjes aan te trekken... Ik ben nog maar net gestart met een moestuin, dus helemaal geen idee of bloemen effectief een meerwaarde zijn 🙂

Geplaatst: (aangepast)

Toen ik begon met moestuinieren vond ik bloemen zonde van de kostbare moestuingrond. Op de plek van de bloemen kun je namelijk ook extra groenten kweken. Maar hier ben ik helemaal van teruggekomen!

In mijn tuin heb ik nu zelfs extra een gemixed bloemenbed, al zijn de bloemenzaden niet veel verder dan het kiemstadium.

Wat standaard in de moestuin staat is:

Goudsbloem: Zaait supermakkelijk uit en waar het in de weg staat, trek je de zaailingen gewoon eruit. Is een bijenmagneet en vrolijkt elke tuin op! En bloeit heel lang.

Juffertje in 't Groen: Ziet er mooi uit en zaait ook makkelijk uit.

Lavendel

Tabak: Bloeit lang

Wilde viooltjes: Zaait heel makkelijk uit, bloeit erg vroeg en staat ook leuk. Wat in de weg staat, trek je zo weg.

Zonnenbloemen: Bijenmagneet

Keizerskroon: Bloeit heel erg vroeg (is voor de bijen wel fijn) en verjaagt met de vieze geur woelmuizen.

Phacelia als groenbemester voor een leeg vak.

Verder heb ik dit jaar ook een rij stokrozen  geplant en wil ook malva in de moestuin zetten. Die bloemen vind ik helemaal mooi.

In de buurt van de moestuin (is een onderdeel van de normale tuin) staan nog veel meer bloemen, dat fleurt de boel mooi op. Cosmea, lelies, pioenroos, aster, zinnia, klaproos en nog wel wat. De bijen hebben het hard nodig en voor de bevruchting van mijn moestuinplanten heb ik de bijen weer hard nodig. 

Toevoeging:

Ik laat regelmatig het een en ander doorschieten voor de zaadwinning. En er komt te pas en te onpas altijd wel wat op van de vorige jaren. Dit jaar is de snijbiet en spitskool aan het doorschieten (zaadwinning). Daar komt nog het een en ander bij. Ik wil zo vroeg mogelijk bloemen in de tuin hebben, heb daar ook mijn planten in de moestuin op aangepast. Honingbes (bloeit vroeg) is dan mooi om te hebben in de moestuin (al zijn de bloemen niet spectaculair). Van vroeg in het seizoen tot heel laat in het seizoen.

Zaaien doe ik nu ook niet helemaal meer in vakken. In rijtjes nog wel, maar wel veel meer van alles doorelkaar.  

aangepast door Flup
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn ervaring is dat vaste planten in je groentebedden niet goed werken. Het worden slakkenparadijzen en je moet er steeds omheen werken.

Een apart bed voor vaste planten is veel handiger.

Eenjarigen  en dahlia’s staan wel overal tussen, waar het maar kan. Bij tijd en wijle een boeket mee naar huis nemen, geeft evenveel plezier als een pondje bonen. (Vind ik)

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik gooi gewoon van allerlei bloemenzaden door de tuin. Als het in de weg staat haal ik het weg, zo  niet dan heb ik iets om van te genieten. 

• Thanks 1
Geplaatst:

ik werk ook met vaste rijtjes en bedden maar plant in elke rij/bed wel wat  bloeiende kriuiden

salie bij kool, thijm bij aardbei, rozemarijn bij tuinboon, alsem bij bessen, roos bij druif

• Thanks 1
Geplaatst:

Jurgen, als ik naar volkstuinen kijk zie ik hetzelfde als jij: kale gronden, strak, alle groenten op rijtjes en in compartimenten. Ik ben ervan overtuigd dat dit is afgekeken van de professionele produktieteelt. En mensen willen het "netjes" hebben.

Maar naarmate je kleinschaliger en handmatiger werkt, heeft dit minder zin volgens mij. Zeker die kale gronden werken contraproduktief, want kale grond gaat achteruit. Er verdwijnt langzamerhand het leven uit, dat probeert men dan wel te compenseren door te bemesten, maar dat werkt op de lange duur ook niet meer. Vooral een te laag organisch gehalte van de grond gaat een blijvend probleem vormen.

Planten leven in symbiose met allerhande bodemorganismen, voor een groot deel van hun voeding zijn ze daarvan afhankelijk, en die organismen verdwijnen langzaam als de bodem wegerodeerd.

Mensen die alles netjes willen zien van alle organismen alleen de schadelijke; die zien het slakje op een kruidje en dus moet het kruidje weg. Wat niet wordt gezien is dat het kruidje de bodem beschermt en wormen, kevers, amoebes, bacteriën, duizendpoten, bijen en andere insecten van een leefomgeving voorziet. Er zijn meer organismen die een positieve bijdrage leveren dan dat er schadelijke organismen zijn.

Ook in de professione teelt is men trouwens al aan het veranderen, want het oude systeem is niet meer te handhaven, heeft de grond al van teveel goeds beroofd. Veranderingen gaan vaak noodgedwongen. Voorbeeldje van bij mij op de volkstuin: van de walkanten werd het gras altijd kort gehouden, door veel te maaien. Maar vorig jaar begonnen, mede door droogte, de walkanten te scheuren en te verzakken. Met dit maaien is de vereniging gestopt. Zo ontstaat een langere begroeiing, die een betere beworteling en beschaduwing van de walkanten biedt. Nu storten ze hopelijk niet in. De groentebedden zullen wel even kaal blijven. Daar is wel degelijk ook eenzelfde erosie probleem aan de hand, maar die storten niet in de sloot en dus zien mensen het probleem niet.

Wat ik zelf ook als een probleem ervaar is dat ik op de volkstuin nauwelijks insekten hoor zoemen. In woonwijken hoor je ze vaak wel, omdat mensen daar vaak wel aan bloemetjes doen. Naarmate de zomer vordert hoor je ook meer insekten op de volkstuin, maar net als ze actief beginnen te worden in het voorjaar worden heel veel tuintjes gefreest, en vanaf dan duurt het heel lang voordat de tuinen weer een beetje aantrekkelijk worden voor insekten.

Nog even over de indeling van een tuin: het kan voordelen bieden om dingen juist verspreid neer te zetten. Behalve dat het een betere balans oplevert kun je op die manier ook goed verschillende stukken van je tuin met elkaar vergelijken. Wordt het mosterdzaad naast de rabarberplant minder hoog dan een stukje verderop? Dan heeft de rabarberplant waarschijnlijk al aardig wat voeding uit de grond gehaald, en is die nu wat schraler geworden. Tuinbonen zet ik ook verspreid neer; daar waar ze zich mooi ontwikkelen is een goede plek om erna knoflook neer te zetten. Als ik alle tuinbonen bij elkaar zet leer ik veel minder over de grond. Ook waar de slakken het meest aanwezig zijn kan ik zien door slakgevoelige planten op verschillende plekken neer te zetten. Uiteraard wordt het minder praktisch om zo te werken naarmate je grootschaliger en machinaler te werk gaat, dus is het niet handig voor de professionele teelt, maar op een beperkt stukje tuin, waar vooral één persoon handmatig werkt, kun je maling hebben aan wat de professionele teelt doet. In haast alles is de professionele teelt gewoon een slecht voorbeeld voor iemand die op kleine schaal en vooral voor zichzelf bezig is.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Iedereen bedankt om jullie ervaringen te delen! Altijd leuk om de verschillende meningen te horen 👍

@roeier bedankt voor de volledige en mooi opgebouwde uitleg 😁 Als kleinschalig moestuinier denk ik er precies hetzelfde over. Ik heb dan ook heel wat bloemen staan in de moestuin (proportioneel dan, want mijn stuk moestuin is amper 15m² groot). Niet alleen om de insecten te lokken, maar ik vind het ook gewoon aangenamer om door de tuin te wandelen waar wat kleur en leven in zit. Het vergelijken van de verschillende stukken in de tuin is een goeie tip. Echter is mijn perceeltje voorlopig te klein om dit nu toe te passen, maar ik hou het zeker in gedachten als ik verhuis naar een grotere moestuin! Ik ken vele moestuiniers in mijn omgeving die al vele jaren ervaring hebben, en die wel kale gronden hebben zonder ook maar iets van bloemetje. Als ik vraag waarom dit zo is, krijg ik uiteraard de reactie 'ik werk al 20 jaar zo en ik heb altijd een mooie opkomst". Ieder zijn voorkeur denk ik dan :) Ik ga voorlopig verder met de insectenvriendelijke variant. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Jaaaa, mijn roos die ik vorig jaar op mtfd heb gehad, staat in bloei! Abraham Darby heet de beste man. En zoooo mooi! Wat een ontzettend mooie kleur, dat zachtgelig roze, heel erg bedankt nogmaals. 

en mijn rozenboog bij het water heb ik de rozen opgebonden. Wel met gevaar voor eigen leven. Ik zie eruit alsof ik een aanvaring met een wilde kat heb gehad... maar het staat er wel weer beter bij. Ze lijken trouwens sprekend op elkaar, maar de 1e foto is de AD van Mtfd en een stuk kleinere roos. De klimroos is 2 x zo groot en nou ja, klimroos zegt ook wel genoeg 😬

AE46E4D4-FF40-48BF-8701-447E5AAAF776.jpeg

E79D2E00-3352-4211-9A95-A7510B66C5A6.jpeg

961765DC-EE96-493B-9215-556156EBD723.jpeg

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

@Jurgen DB  Wat een verademing te lezen dat je zo'n 15 mtr² tuin hebt. Nog wel, want je wilt groter,begrijp ik.

Ik heb niet veel groter voor mijn gewas.En ja, óók wat bloemen ertussen. Duidelijk verschil

is het wandelen wat je over je tuin doet. Dat gaat hier niet ~kuch kuch~. Kan je een foto plaatsen van je tuin

zodat er een idee is hoe je het hebt verdeeld qua gewas en bloem?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...