MartinH Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Een paar weken geleden heb ik bij de Lidl een tray met 6 tomatenplantjes voor 1 euro gekocht. Het zijn 3 soorten: - Super Roma VF - Hellfrucht - St. Pierre Ik heb ze verpot en het zijn nu flinke planten geworden. Alleen weet ik niet welke plant welke soort is. Er zaten geen labels bij, dus.... kunnen jullie aan de plant zien welke type het is???? Voor mij lijken ze enorm veel op elkaar.... Hebben jullie enig idee??? Tomaat 1 Tomaat 2 Tomaat 3 Tomaat 4 Tomaat 5 Tomaat 6 Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Amrutten Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 (aangepast) Mij lijkt dat 1 en 5 dezelfde zijn en 2 en 4. En 3 en 6. Wat wat is ? Ik zou de beschrijvingen van de soorten opzoeken en vergelijken. Als er bloei is, kom je weer een stapje verder. Vleestomaten = grote bloem, etc.etc. 13 mei 2020 aangepast door Amrutten 1 Quote
TomP Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Maakt het veel uit wat wat is? Je hebt 6 planten en als de vruchten er zijn zal je het verschil wel kunnen zien. Als je natuurlijk wil uitdelen ... Zijn alle 3 stamtomaten dus dieven! Zijn ook alle 3 redelijk bestand tegen ziektes, geschikt voor buiten maar ook ok in de serre. Hellfrucht en St Pierre: vruchten zijn rond maar die van St Pierre zijn normaal groter, smaak van beide is wel lekker zonder echt op te vallen Super Roma: vruchten duidelijk te herkennen, is een pomodori, weinig sap en ik gebruik ze enkel in de soep of voor saus maar smaken verschillen natuurlijk Geen idee of er iemand de soort kan herkennen aan de vorm, kleur etc van enkel en alleen de bladeren. Zou sterk zijn als je ziet hoeveel honderden soorten tomaten er zijn ... Quote
roeier Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 (aangepast) Tomaten rassen zijn er in de duizenden. Bij het uitzoeken kun je rasjes nemen die nauwelijks van elkaar verschillen, maar je kunt ook rasjes nemen die goed van elkaar te onderscheiden zijn. Daar doen ze dus bij Lidl niet aan, maar bij de rasjes die ik heb genomen zie ik in de zaailing fase al duidelijke verschillen. De Arctic Rose staat links op de foto. Het is een dwergje, en dat is nu al te zien; de plantjes blijven erg gedrongen (in het echt duidelijker dan op deze foto). De Zwarte van Tula staat rechts, en is nogal doorsnee; weinig opvallends aan te zien in deze fase. De Quedlinburger frühe Liebe staat vooraan, en dat is een ras met een aardappelblad; dat zie je ook al snel. De New Yorker en Friesje zien er net zo uit als Tula; reguliere vormen. Later zullen ze zich wel sterk van elkaar gaan onderscheiden. Veel groei is er op dit moment niet, daarvoor is het te koud, en ik vind het prima dat mijn plantjes nog klein zijn. Ik heb wel een mini kasje, maar ik houd mij aan de wet, en die biedt in dit landelijke gebied geen ruimte voor kassen. Dus is het goed dat mijn planten nog klein zijn. Het valt me wel op dat de Tula nog het langzaamst gaat, en blijkbaar meer moeite heeft met de kou dan de andere rassen. Tula was snel met de ontkieming, maar is ingehaald door de New Yorker, door Friesje, en misschien ook de Arctic Rose, want die is dan wel gedrongen, maar in groenontwikkeling doet die goed mee. Edit: excuses, ik dacht dat ik mij in het algemene tomaten topic bevond; een makkelijk te maken vergissing... 14 mei 2020 aangepast door roeier Quote
MartinH Geplaatst: 14 mei 2020 Auteur Geplaatst: 14 mei 2020 Nee het maakt inderdaad niet veel uit welke welke is, ze komen bij elkaar te staan. Vind het alleen leuk om te weten wat het is, maar dan moet ik maar even wachten tot er vruchten aan komen. Zaterdag gaan ze naar buiten. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.