Jump to content

Recommended Posts

Posted

Deze morgen een beetje ijs op de ruit van mijn auto ...

Dan maar vlug de aardappelen gelopen en ze water gegeven in de hoop de temperatuur op de planten te verhogen door het water.

Maar het had precies niet het gewenste effect, het laagje ijs op de bladeren leek te vergroten.

Heb ik er nu goed aan gedaan om de aardappelen water te geven of had ik er beter af gebleven?

Ik dacht dat het gevaar geweken was omdat dinsdagnacht de koudste nacht ging zijn maar helaas dus...

Posted

De schade moet echt groot zijn willen ze er niet doorheen groeien. Bij mij ook vorstschade (zonder water geven), maar nog voldoende gezond groen - niet slap bruin of zwart blad. Komt dus goed. Of het water geholpen heeft of meer schade heeft veroorzaakt kan ik niet beantwoorden.

Posted

Mijn ervaring is dat aardappels erg gevoelig zijn voor vorst.

Bevriest het blad dan wordt dat na een dag bruin en sterft af. Bij een goede nachtvorst bevriest alles wat bovengronds staat.

De aardappel groeit wel gewoon door en zal nieuwe scheuten aanmaken, wel gaat dit ten koste van de plant en opbrengst.

Gieten zorgt er voor dat er ijs rond het blad ijs ontstaat en het blad beschermd kan worden en net nul graden blijft.

Maar dat moet wel gebeuren voor er schade is ontstaan (preventief).