Danielle82 Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 Omdat ik pas net klaar ben met het aanleggen van mijn moestuin, kan ik ook nu pas echt gaan zaaien. Beetje laat, maar ach. Heb even een paar concrete vragen: Moet ik iets met de houdbaarheidsdatum van zaden? Ik heb namelijk echt heel veel restjes zaad liggen van mijn oude moestuinbak, maar die zijn allemaal over de datum. Voor het kopen van zaden: bij ons tuincentrum was het zadenrek gisteren leeggeroofd. Iemand die een goede webshop kent? Waardoor zijn er zoveel prijsverschillen in zaden? Merk je dat nou echt aan de kwaliteit? En als ik dan toch bezig ben met vragen: ik zoek nog een goed boek over (biologisch / ecologisch) moestuinieren. Iemand een goeie tip? Alvast dank voor jullie antwoorden! Danielle Quote
TomP Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 Nog niet te laat hoor, er kan nog héél veel: boontjes ea peulvruchten, sla, bieten, komkommer en augurk, zelfs nog tomaat (maar oogst valt dan natuurlijk later), paksoi en aanverwanten, diverse kruiden enz 1. hangt af van wat je liggen hebt, bvb pastinaak verliest zijn kiemkracht heel vlug maar tomaat gaat dan weer langer mee. Hangt ook af van de omstandigheden waarin je het zaad bewaarde, bvb warm en licht is NOK, donker en koel is wel OK 2. Vreeken: veel keuze maar dan kan je pas zaaien in augustus of september 😂, VD Wal zaden: minder maar ruim voldoende keuze en ook vlugge levering, idem bij Seedo, 123zaden valt ook mee maar rekenen soms hoge verzend/verpakkingskosten aan, De Nieuwe tuin enz. Lees de ervaringen van de forumleden maar eens, er zijn er nog > Huiskamer: zaden/planten webshops binnen/buitenland 3. Hybride zaad is altijd duurder, beloven meer opbrengst enz, klopt soms wel maar niet altijd 4. Ecologisch tuinieren van Velt, als je lid bent 29.5€ anders 43€ (mss kan iemand uit je buurt bestellen voor jou als die lid is?). 700 pagina's van a tot z, 8 hoofdstukken met basisprincipes van het ecologisch tuinieren en veel meer 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 Ik had net een antwoord maar dat lijkt erg op dat van Tomp. 😂 4 Koop het boek van Velt, daar staat het meeste in, ook de houdbaarheid van zaden (1). 2 Zelf koop ik veel bij de Bolster /Garantzaden. 3 Prijsverschil : let ook op de hoeveelheid zaad die je geleverd krijgt. Er zijn webshops die her verpakken en kleine hoeveelheden goedkoop leveren. Bijv. LIDL is goedkoop maar er zit maar heel weinig in de zakjes. Het lokale tuincentrum hier is drie keer zo duur ls je het omrekent naar geleverde grammen zaad t.o.v. Garantzaden waar ik ook mijn pootgoed bestel. Ik zaai veel, en doe met veel zaad een aantal jaar, bij twijfel kan je een kiemtest doen.( Kijk mar even met de zoekfunctie hoe dat moet.) Het goedkoopste is zelf zaad produceren, dat kan bij veel planten. Ook wordt er hier op het complex/ forum veel geruild/ uitgedeeld. Plantjes kopen is soms belachelijk duur, je kan soms beter gelijk de groente kopen. ( Zes preiplantjes voor 1,89 Euro, prei seizoen aanbieding supermarkt: drie voor een Euro.....) 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.