Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Problemen met tuinbonen

Mark90

Recommended Posts

Lieve mensen het is een tijd geleden dat ik iets gehad heb wat op een moestuin lijkt maar dit jaar een kleine kas gekocht wat opgekweekt en alles doet het prima behalve mijn tuinbonen het probleem:

ze staan prachtig in bloei maar paar dagen later valt het bloemetje af en vormt er niks dus geen boon 

wat gaat hier fout? Naast de tuinbonen staan sugar snaps en die hangen er wel volop aan dus het lijkt mij geen bestuivings probleem?

is het te warm? Ik heb de afgelopen week de deur open gehad om te kijken of het iets van effect heeft dat het niet zo warm word en er wat meer insecten in konden komen

Niet genoeg water? 

Nog even geduld hebben? 

Ik ben in iedergeval radeloos elke tip is welkom alvast bedankt

Hier ook diverse keren in het vroege voorjaar tuinbonen in de kas geprobeerd. Ze groeide mooi met veel bloemen maar bonen kwamen er bijna niet aan. De tijd dat ik ze had was in februari en dan is het nog niet warm in de kas. Ik denk zelf dat het een bestuivings probleem is.  Tuinbonen moeten echt door insecten bezocht worden dit in tegenstelling tot sugar snaps, spek of snijbonen. 

Moest nadenken en zoeken waar ik het ooit las, op site Diana dus ... kan ondertsn ook zelf bevestigen

Tuinbonen zijn zelfbestuivend ook

Zie ook topic Aquadulce of Witkiem van 2018

Ik zaai altijd voor zodat ik ze kan uitplanten in de serre van zodra tomaten en consoorten worden geruimd eind oktober.

Gaat tot nog toe goed en ik behaal heel goede resultaten met het schudden van de planten zoals we met onze rode vrienden doen bvb

Afhankelijk van de winter kan je ze vroeg in het jaar oogsten, dit jaar bvb kon ik starten met oogsten vanaf begin maart en ruimen tegen half april.

Goed voor wisselteelt in de serre, lekker veel mulch nadien en ook de stikstof is welkom en geen last van luis ed

Ik ga ze volgend jaar ook vroeger zaaien.

Ik heb nu een enkele boon zien vormen dus miss heeft het idd toch met bestuiving te maken heb de afgelopen dagen flink de planten door elkaar geschud heb nog een rijtje buiten de kas gezaaid waarschijnlijk te laat maar niet geschoten altijd mis 

Ik heb geen last van luis tot nu toe op mijn planten

In januari heb ik binnen al tuinbonen  gelegd. Zonder extra warmte. Dat gaat heel goed. Vroeg uit kunnen poten.

Geen luis of wat dies meer zij. Bijen en hommels kwamen aan het einde van de bloei pas langs.

Inmiddels blijkt er een heel goede oogst aan te komen van de tuinbonen.

@Mark90, tuinbonen blieven op z'n tijd een slokje water. Hebben ze misschien ook te droog gestaan?

Staan in een kasje als ik goed lees:  "afgelopen week de deur open gehad" dus ...

Idd te warm.

Wat op de verpakking staat van de bonen moet je met een korrel zout nemen is streekgebonden.

Tot half mei buiten kan mss als je in noordelijke streken woont maar hier lukt het gewoon niet, veel last van luis ed

Binnen in de serre, staat dan toch 'leeg' lukt voor mij goed tijdens de wintermaanden, ik probeer meer en meer gans het jaar door te telen en lukt steeds beter in de donkere maanden, om duidelijk te zijn:  ik verwarm niet bij dus kan soms ook tegenslaan, bvb in 2018 +/- 50% van mijn tuinbonen verloren, was toen -10 °C in de serre binnen 👎

Als je de tuinbonen wegneemt dan de wortels laten zitten dus vlak boven maaiveld afsnijden

De extra stikstof is goed voor planten die veeleisend zijn zoals bvb tomaat, komkommer ed dus dit zijn ideale vervangers voor je tuinbonen + houden van warmte