Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

moestuin starten met wisselteelt


Aanbevolen berichten

Beste leden

 

ik ben nieuw hier en heb samen met de vrouw 3 jaar geleden een huis met tuin gekocht.

 

na 3 jaar in de serre te telen wil ik komenden winter de voorbereidingen doen om volgend voorjaar met de moestuin te starten

 

in bijlage een voorlopig teeltplan voor wisselteelt.

 

wat denken jullie ervan.

 

zijn er opmerkingen of adviezen?

Schermafbeelding 2020-05-25 om 21.28.09.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het zo:

- Koolgewassen na peulgewassen vanwege stikstof
- Aardappelen na koolgewassen vanwege beide flinke voedselbehoefte
- Uien na aardappels - omdat die liever geen verse mest hebben (is beetje oud denken, maar houd ik aan vast).
- Paprika / vruchtgewassen na de uien omdat die weer flink wat voeding nodig hebben
- wortel/bieten
- Bladgewassen
- Peulgewassen

 

Jij hebt twee keer peulgewassen en een rustbed. Een rustbed doe ik niet aan, niet direct nodig in een goed teeltplan en ook omdat groenbemester vaak in een van de families valt alsnog een risico op bodemziekten/uitputting.

 

Peulgewassen kun je  nog wat dichter bij elkaar zetten (in mijn schema zou dat dan na de uien zijn). Verder valt op dat je wortelgewassen combineert met uien. Prima, maar die volgen daarna na peulgewassen. Daar zou ik dus een meer stikstof behoevende groente zetten.

 

Wat ik ook doe is bedden twee keer benutten. Bijv. na de uien en wortel in juli/september kan je daar mooi nog bladgroente zetten. Daar zet ik dan niet alleen sla, maar ook rucola (koolfamilie), stengelui (uienfamilie), mosterdblad (koolfamilie), spinazie, etc.

 

Maar uiteindelijk gaat het er om dat je rouleert, dat is het belangrijkste, 2-3 jaar tussen gewassen. Het hoeft allemaal niet heel strikt te zijn en eigenlijk is niks echt heel fout, behalve elk jaar exact op dezelfde plek dezelfde groente zetten. Als jij dus met jouw schema uit de voeten kunt, gaat het helemaal goed komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg heeft al veel gezegd, en ik doe het ongeveer hetzelfde maar toch nog wat opmerkingen:

 

Bij mij is de behoefte leidend. 

Misschien is het bij jou ook zo.

Ik zet meerdere vakken aardappel en anderhalf of een vak ui en knoflook etc.

Aardbei maar een half vak, 90 planten is meer dan genoeg.

 

Het is me niet helemaal duidelijk hoe de teelt gaat 2 na 1?

Maar dat klopt weer niet met eenjarig en tweejarig.

 

Ook doe ik veel seizoen steelt bijv. na de prei in de winter de voorjaarsgroentes als raapsteeltjes etc. Die zijn nu op en daar komen weer de sperziebonen en droogbonen achter aan. Hetzelfde met winterkool als palmkool daarna vroege sla en daarna nog een nateelt bijv. witlof.

 

Zo klungel ik wat aan. Een rustbed heb ik wel en lig daar vaak op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...