Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi! 

Ik ben nieuw op het forum. Even een korte samenvatting. Sinds dit jaar huren wij een volkstuin van de gemeente. Vol goede moed gestart met de tuin leeg te halen, maar de tuin heeft 4! Jaar braak gelegen. Dus veel kweek en ander onkruid. De helft hadden wij zo goed als zwart. Echter doordat wij begin mei zijn verhuisd, zijn wij sindsdien niet meer met de tuin bezig geweest.

Vandaag kwam ik er weer eens en je raad het vast al: het is weer een oerwoud... Er staan nog wel wat aardappelen en uien, maar de rest is kapot gevroren of overwoekerd.

Ik heb nog wel doperwten en stokboontjes op kweek staan, maar is het te laat om nog bijvoorbeeld alles nog te zaaien/planten? De rest in het complex heeft het allemaal super voor mekaar, en ik moet nog een soort van beginnen.. daar bij komt ook nog eens de extreme droogte die heerst...

Heeft iemand tips/advies?

Geplaatst:

Je hebt dus het voordeel dat het zo ontzettend droog is; scheelt echt een hoop onkruid en wat wél groeit, groeit minder hard.

Gewoon lekker beginnen hoor, laat je niet ontmoedigen.

Er zijn hier ook speciaal topics aanwezig op het forum over wat nu te zaaien / planten valt. ( zoekfunctie ). Seizoen is maar net pas begonnen hoor. Succes ! 

Geplaatst:

Misschien kun je een gedeelte afdekken. Hoef je daar even niet naar om te kijken.

Planten van erwten, bonen, koolsoorten etc. kan zeker nog.

Ook kan er nog van alles gezaaid worden. Wortels, bietjes, bonen.

Gewoon op een stukje beginnen, en vooral niet te veel kijken naar de rest.

Ieder heeft zijn eigen tijd en tempo.

Geplaatst:

Idd afdekken zoals Amrutten zegt.

Kan je ergens aan mooie grote (liefst zonder opschrift) stukken karton geraken? bvb fietsenwinkel? 

Onkruid eronder verzwakt en sterft uiteindelijk door gebrek aan zonlicht. Karton eventueel verzwaren met iets of wat nat maken zodat het blijft liggen.

Courgette kan je ook nog zaaien kiemen vlug, eventueel tomatenplantjes kopen of van iemand krijgen

Gaten maken in karton en planten inzetten

Alles wat je bedekt, kan heel vlug gaan als je genoeg karton hebt, heb je bijna geen omkijken meer na dit seizoen.

Het andere deel bewerk je dan op't gemak verder. Als je onkruid verwijdert dan zoveel mogelijk proberen de wortels mee te nemen (vooral belangrijk voor bvb paardenbloem ea hardnekkige)

Schoffelen kan ook en alles gewoon laten liggen.

Droogt nu vlug uit maar je moet het wel constant herhalen

Veel werk maar probeer vooral te genieten van je tuin, komt helemaal goed.

Gewoon al het buiten zijn ontspant, geen stress en niet kijken naar de tuinen om je heen, er zullen er altijd zijn die het beter en mooier doen dan jij dus ...

Geplaatst:

Welkom groentjes,

Zelf zou ik even een goede schoffel slijpen en het onkruid omschoffelen.

Dat verdroogt nu in een dag en slinkt daarbij flink. Zit er veel zaad in voer het af.

Hou het bij met de schoffel om het kweek en ander onkruid uit te putten.

De stukken die al schoner waren kan je gebruiken om te zaaien en te planten.

Het is nu tijd om boontjes en klimbonen te leggen en veel andere planten kunnen nu ook.

Je kan ook wat plantje bij kopen. Zelf zaai ik nog vol op, pompoen, mais tomaat buiten, sla, zomerpostelein witlof nateelt koolplantjes en nog veel meer.

Kijk eens op een goede zaaikalender voor inspiratie.

Na 21 juni komen ook de lange dag planten aan de beurt en daarna de aardbeistekken.

Genoeg te doen dus. 

Ook naast mij zijn er twee nieuwe tuinsters afgelopen week begonnen en die tuintjes gaan nu ook snel vol.

Geplaatst:

Bedank! Dat stelt weer wat meer gerust. Ik heb al bij een boer wat zeil geregeld zodat ik het af kan dekken en dan van 't najaar maar met de greep de restanten eruit halen. 

Geplaatst:

Met een moestuin ben je nooit te laat ;) 
Er zijn nog genoeg dingen die nu nog gezaaid kunnen worden. En misschien hebben de tuinburen nog dingen over omdat ze teveel hebben voorgezaaid? 

Geplaatst:

Zeil is ok en zal werken maar kijk goed na of het al dan niet waterdoorlatend is.

Indien niet waterdoorlatend dan zal het onkruid verstikken maar is ook nefast voor het bodemleven dan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...