marije124 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Hallo, Weet iemand hier hoe en hoe lang je snijmoes moet koken? Ik kan op google niets vinden en ik denk dat het bij mij inmiddels eetbaar is.Klopt het dat het 'boerenkoolachtig' smaakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Lijkt op raapsteeltjes toch? Dan zou ik het, denk ik, nauwelijks koken. Rauw door de stamppot, bijv. Blijft misschien niet zoveel van over als je het kookt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 'k Weet het niet. Het enige wat ik op google vond was van iemand die het gestoofd eet maar er is veel verwarring tussen raapsteeltjes/bladmoes en snijmoes. Snijmoes is dus wel iets anders dan raapsteeltjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Snijmoes/snijbiet is vrij snel klaar met koken (10/15 minuten?). Het hangt ook een beetje af of je de gekleurde gebruikt (ook stelen gebruiken) of alleen de groene (alleen bladeren gebruiken). Het smaakt naar spinazie en is zo lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Snijbiet is dus ook weer iets heel anders dan snijmoes (blauwe Groninger voor de googlers ).Snijbiet ken ik al jaren en is heerlijk inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ik heb snijmoes gezaaid (Snijmoes Groene Gewone) en die smaakt toch echt naar spinazie? Maar er zijn misschien meerdere soorten snijmoes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Snijmoes/snijbiet is vrij snel klaar met koken (10/15 minuten?). Het hangt ook een beetje af of je de gekleurde gebruikt (ook stelen gebruiken) of alleen de groene (alleen bladeren gebruiken). Het smaakt naar spinazie en is zo lekker!10 tot 15 minuten is wel erg lang hoor! Dan kook je alle vitamientjes eruit. Een paar minuten moet genoeg zijn, het is ook heeel erg lekker om het te wokken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ja maar bij de gekleurde gebruik ik ook de steeltjes en die zijn niet in een paar minuten gaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ja dan moet het idd wel wat langer. maar je kunt ook eerst de stengels koken tot ze bijna zacht zijn en dan pas het blad erbij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Ik heb snijmoes gezaaid (Snijmoes Groene Gewone) en die smaakt toch echt naar spinazie? Maar er zijn misschien meerdere soorten snijmoes Dat is snijbiet en dat is een hele andere groente.En om het duidelijk te houden bestaat er ook nog bladmoes en dat schijnt een andere naam voor raapsteeltjes te zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Huh, dus het is geen snijbiet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Huh, dus het is geen snijbiet? Nope, linkje:https://www.gardenseeds.nl/product/snijmoes_blauwe_groninger/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ik heb snijmoes gezaaid (Snijmoes Groene Gewone) en die smaakt toch echt naar spinazie? Maar er zijn misschien meerdere soorten snijmoes Dat is snijbiet en dat is een hele andere groente.En om het duidelijk te houden bestaat er ook nog bladmoes en dat schijnt een andere naam voor raapsteeltjes te zijn Maar op het pakje staat snijmoes, ik kan er niets anders van maken. edit: Het is overigens van Sluis Garden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 ik zal er wel een foto van maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ik snap ook niet hoe het precies in elkaar zit, maar ik zal proberen een steentje bij te dragen. Volgens mij zit het ongeveer zo:Snijmoes is het jonge blad van koolraap (Brassica napobrassica, synoniem: Brassica napus var. napobrassica). Een koolsoort dus.Snijbiet = warmoes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. vulgaris, soms ook Beta vulgaris subsp. vulgaris var. cicla). Dit is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae), net als bijv. rode bietjes = krootjes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. ruba). Een wortelgewas in de wisselteelt.Raapsteel = bladmoes is het jonge blad en de bladstelen van verschillende koolsoorten zoals Brassica rapa (ras: Gewone groene), Brassica rapa subsp. campestris (ras: Namenia) en Brassica sinensis (ras: Gele Malse)Voor de volledigheid: knolraap = meiraap = meiknolletje.Koolraap, koolrabi en knolraap zijn 3 verschillende groenten. Pfffff. Met dank aan wikipedia, teksten op diverse zaadzakjes en de grijze cellen die op dit tijdstip niet meer zo snel zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Volgens mij klopt dat allemaal helemaal. Dank je wel maar...........Nou weet ik nog niet hoe ik dat spul koken moet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 @RvOSnij moes is inderdaad het jonge blad van koolraap: gevonden op internet: Koolraap smaakt iets zoet en kunt u gekookt of gestoofd eten. Snijd de koolraap in plakken en vervolgens in reepjes of blokjes. Kook de koolraap met weinig water in 20 minuten gaar. Giet de koolraap af en breng eventueel op smaak met nootmuskaat of suiker. [b]Het jonge blad kan vers en gekookt worden gegeten. [/b]Ik zou het dan gewoon met beetje zout in water een minuut of 10 koken en uitproberen evt ook met nootmuskaat en suiker eroverheen. ff lekker experimenteren Of dus vers als sla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Nog even voor de goede orde, want ik zeg wat ik lees en daar staat geen snijbiet op. Voelde me een beetje als iemand die zomaar wat zegt weggezet, al zal dat niet de bedoeling zijn geweest.Hier dus even mijn plaatjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Ja dan moet het idd wel wat langer. maar je kunt ook eerst de stengels koken tot ze bijna zacht zijn en dan pas het blad erbij Daar heb je wel een punt, je reactie zie ik nu pas over het hoofd gezien denk ik? Sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Hier heb ik een recept voor je gevonden: Morgen ga je Snijmoes/warmoes eten http://www.smulweb.nl/recepten/1049376/Warmoespuree en overmorgen deze: http://www.smulweb.nl/recepten/1122757/Ravioli-met-warmoes en de dag erna deze http://www.smulweb.nl/recepten/1049371/Warmoesblad-met-roomsausje Smakelijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toentjeman Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 On 8/22/2011 at 12:35 AM, RvO said: Ik snap ook niet hoe het precies in elkaar zit, maar ik zal proberen een steentje bij te dragen. Volgens mij zit het ongeveer zo: Snijmoes is het jonge blad van koolraap (Brassica napobrassica, synoniem: Brassica napus var. napobrassica). Een koolsoort dus. Snijbiet = warmoes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. vulgaris, soms ook Beta vulgaris subsp. vulgaris var. cicla). Dit is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae), net als bijv. rode bietjes = krootjes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. ruba). Een wortelgewas in de wisselteelt. Raapsteel = bladmoes is het jonge blad en de bladstelen van verschillende koolsoorten zoals Brassica rapa (ras: Gewone groene), Brassica rapa subsp. campestris (ras: Namenia) en Brassica sinensis (ras: Gele Malse) Voor de volledigheid: knolraap = meiraap = meiknolletje. Koolraap, koolrabi en knolraap zijn 3 verschillende groenten. Pfffff. Met dank aan wikipedia, teksten op diverse zaadzakjes en de grijze cellen die op dit tijdstip niet meer zo snel zijn Snijmoes (typisch Groningse oude groente, snietje mous) is absolut geen blad van koolraap. En het is al helemaal geen snijbiet. De smaak is niet te vergelijken. Het komt wel uit de kool familie maar produceert geen knol. Rode Warmoes heb ik ook. Is toch weer heel anders. Beta Vulgaris oftewel rhubarb chard. De meesten gebruiken blad en steel appart. Stelen moeten iets langer koken en houden een stevige 'bite'. Na koken ook leuk in de wok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts