Jump to content

Snijmoes koken

marije124

Recommended Posts

Snijmoes/snijbiet is vrij snel klaar met koken (10/15 minuten?). Het hangt ook een beetje af of je de gekleurde gebruikt (ook stelen gebruiken) of alleen de groene (alleen bladeren gebruiken).

Het smaakt naar spinazie en is zo lekker!

Snijmoes/snijbiet is vrij snel klaar met koken (10/15 minuten?). Het hangt ook een beetje af of je de gekleurde gebruikt (ook stelen gebruiken) of alleen de groene (alleen bladeren gebruiken).

Het smaakt naar spinazie en is zo lekker!

10 tot 15 minuten is wel erg lang hoor! Dan kook je alle vitamientjes eruit. Een paar minuten moet genoeg zijn, het is ook heeel erg lekker om het te wokken!

Ik heb snijmoes gezaaid (Snijmoes Groene Gewone) en die smaakt toch echt naar spinazie? Maar er zijn misschien meerdere soorten snijmoes

Dat is snijbiet en dat is een hele andere groente.

En om het duidelijk te houden bestaat er ook nog bladmoes en dat schijnt een andere naam voor raapsteeltjes te zijn

Ik heb snijmoes gezaaid (Snijmoes Groene Gewone) en die smaakt toch echt naar spinazie? Maar er zijn misschien meerdere soorten snijmoes

Dat is snijbiet en dat is een hele andere groente.

En om het duidelijk te houden bestaat er ook nog bladmoes en dat schijnt een andere naam voor raapsteeltjes te zijn

Maar op het pakje staat snijmoes, ik kan er niets anders van maken.

edit: Het is overigens van Sluis Garden

Ik snap ook niet hoe het precies in elkaar zit, maar ik zal proberen een steentje bij te dragen. Volgens mij zit het ongeveer zo:

• Snijmoes is het jonge blad van koolraap (Brassica napobrassica, synoniem: Brassica napus var. napobrassica). Een koolsoort dus.
  • Snijbiet = warmoes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. vulgaris, soms ook Beta vulgaris subsp. vulgaris var. cicla). Dit is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae), net als bijv. rode bietjes = krootjes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. ruba). Een wortelgewas in de wisselteelt.
  • Raapsteel = bladmoes is het jonge blad en de bladstelen van verschillende koolsoorten zoals Brassica rapa (ras: Gewone groene), Brassica rapa subsp. campestris (ras: Namenia) en Brassica sinensis (ras: Gele Malse)

Voor de volledigheid: knolraap = meiraap = meiknolletje.

Koolraap, koolrabi en knolraap zijn 3 verschillende groenten.

Pfffff. Met dank aan wikipedia, teksten op diverse zaadzakjes en de grijze cellen die op dit tijdstip niet meer zo snel zijn

@RvO

Snij moes is inderdaad het jonge blad van koolraap:

gevonden op internet:

Koolraap smaakt iets zoet en kunt u gekookt of gestoofd eten. Snijd de koolraap in plakken en vervolgens in reepjes of blokjes. Kook de koolraap met weinig water in 20 minuten gaar. Giet de koolraap af en breng eventueel op smaak met nootmuskaat of suiker. [b]Het jonge blad kan vers en gekookt worden gegeten. [/b]

Ik zou het dan gewoon met beetje zout in water een minuut of 10 koken en uitproberen evt ook met nootmuskaat en suiker eroverheen. ff lekker experimenteren Of dus vers als sla

Nog even voor de goede orde, want ik zeg wat ik lees en daar staat geen snijbiet op. Voelde me een beetje als iemand die zomaar wat zegt weggezet, al zal dat niet de bedoeling zijn geweest.

Hier dus even mijn plaatjes

2v8lsb596181371155565.jpg

Ja dan moet het idd wel wat langer. maar je kunt ook eerst de stengels koken tot ze bijna zacht zijn en dan pas het blad erbij

Daar heb je wel een punt, je reactie zie ik nu pas over het hoofd gezien denk ik? Sorry

• 10 years later...
On 8/22/2011 at 12:35 AM, RvO said:

Ik snap ook niet hoe het precies in elkaar zit, maar ik zal proberen een steentje bij te dragen. Volgens mij zit het ongeveer zo:

• Snijmoes is het jonge blad van koolraap (Brassica napobrassica, synoniem: Brassica napus var. napobrassica). Een koolsoort dus.
  • Snijbiet = warmoes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. vulgaris, soms ook Beta vulgaris subsp. vulgaris var. cicla). Dit is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae), net als bijv. rode bietjes = krootjes (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. ruba). Een wortelgewas in de wisselteelt.
  • Raapsteel = bladmoes is het jonge blad en de bladstelen van verschillende koolsoorten zoals Brassica rapa (ras: Gewone groene), Brassica rapa subsp. campestris (ras: Namenia) en Brassica sinensis (ras: Gele Malse)

Voor de volledigheid: knolraap = meiraap = meiknolletje.

Koolraap, koolrabi en knolraap zijn 3 verschillende groenten.

Pfffff. Met dank aan wikipedia, teksten op diverse zaadzakjes en de grijze cellen die op dit tijdstip niet meer zo snel zijn

Snijmoes (typisch Groningse oude groente, snietje mous) is absolut geen blad van koolraap. En het is al helemaal geen snijbiet. De smaak is niet te vergelijken. Het komt wel uit de kool familie maar produceert geen knol.

Rode Warmoes heb ik ook. Is toch weer heel anders. Beta Vulgaris oftewel rhubarb chard. De meesten gebruiken blad en steel appart. Stelen moeten iets langer koken en houden een stevige 'bite'. Na koken ook leuk in de wok.