Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelstroop maken


Essie28

Aanbevolen berichten

Appelstroop maak je altijd zonder suiker. Ook Marmello hoeft er niet aan toegevoegd te worden. Je hebt alleen appels en wat peren nodig. Ik zou wel de hele vruchten gebruiken en niet alleen de klokhuizen. Kook de vruchten stuk en laat dit een poosje doorkoken, laat dit afkoelen en zorg dat je het sap eruit krijgt dit kan door het te laten uitlekken in een grote doek, of door een fruitpers met perszak te gebruiken. Dit vocht moet je nu heel lang op een rustig vuurtje laten doorkoken wel regelmatig roeren anders brand het aan. Wanneer het vocht voldoende is ingekookt kun je kijken of het stroperig begint te worden. Doe een paar drupjes op een koud bord en laat het afkoelen. Houd nu het bord scheef en kijk of het er nog afloopt, of dat het stroop is geworden.

Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/

Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelstroop maak je altijd zonder suiker. Ook Marmello hoeft er niet aan toegevoegd te worden. .......

 

Beste Pieter,

 

er hangen wat mensen op dit forum rond die niets willen weggooien, ergo alles willen gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij van hun (geschilde) appelen moes of sap of gelei of anderszins maken. Wat zij dan overhouden zijn schillen en klokhuizen. Zonde om dat weg te gooien en dus was het heel fijn dat er in een oud kookboek een recept stond waarmee je van schillen en klokhuizen appelstroop kan maken. 100% genot van je appelen. Dat recept (waar de oorspronkelijke vraagsteller ongetwijfeld aan refereert) staat hier beschreven

moestuin-de-weduwe-couderc-t1011-40.html#p42544

 

Hieruit blijkt maar weer dat je appelstroop niet ALTIJD zonder suiker maakt.

Vlak onder het schillenrecept staat dat (en hoe) je ook stroop van de appel zelf kunt maken, en dat je daar dan niets aan toe hoeft te voegen. Daar staat dus al jouw genoemde recept.

 

Het is fijn dat je kennis met ons deelt maar misschien moet je eerst even verder lezen dan je neus lang is voor je reageert. (Of mag ik dit niet zeggen )

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je ook appelstroop van klokhuizen en schillen kunnen maken zonder suiker?

 

Zonder suiker is het natuurlijk geen appelSTROOP meer

 

 

Beste Veuvecouderc, bedankt voor je reactie.

 

Zoals je het hierboven stelt wordt stroop altijd met suiker gemaakt, de waarheid is precies andersom. Er zijn tegenwoordig veel soorten stroop verkrijgbaar waar suiker aan is toegevoegd. Maar echte ambachtelijke stroop is gemaakt zonder suiker. De vruchten bevatten voldoende suikers.

Productie-eisen

 

De ambachtelijke en traditionele aanpak wordt gekenmerkt door de volgende eisen:

de keuze van geëigende rassen, bij voorkeur authentieke hoogstamrassen

de keuze van het juiste rijpmoment van het fruit;

het ‘spelen’ met vuur;

het fruit wordt op het vuur gekookt in een koperen ketel;

het fruit wordt na het koken geperst en het sap vervolgens gezeefd;

het sap wordt vervolgens door koken ingedikt tot stroop;

Van fruit tot stroop is één ononderbroken procesgang.

Géén enkele toevoeging.

 

Bron: http://www.slowfood.nl/biodiversiteit-ark-van-de-smaak/presidia/fruit/

Probeer je eerst wat meer in de materie te verdiepen voordat je het hier in hoofdletters schreeuwt...

 

Hier nog een leuk artikel:

 

http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1722267.ece

 

P.S. je bedoelde waarschijnlijk dit draadje.

search.php?keywords=appelstroop&t=1011&sf=msgonly

Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/

Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zoals je het hierboven stelt wordt stroop altijd met suiker gemaakt, de waarheid is precies andersom. Er zijn tegenwoordig veel soorten stroop verkrijgbaar waar suiker aan is toegevoegd.

 

Je hebt helemaal gelijk, voor de duidelijkheid had ik in mijn oorspronkelijk reactie toegevoegde suiker moeten toevoegen. Die ommissie heb ik meteen maar even goedgemaakt. We moeten wel duidelijk blijven namelijk

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Appelstroop maken van alleen de schillen en klokhuizen, dat klinkt heel efficient! Ik kan alleen de link niet openen: moestuin-de-weduwe-couderc-t1011-40.html#p42544

krijg dan de melding: Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen

Heeft iemand misschien het recept voor mij?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een linkje naar het archief van mijn blog.. http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=1299403

daar staat het recept en ook foto`s...ik heb het eerder gemaakt in 2011. Toen vond ik het economisch onhaalbaar, maar nu maak ik het sap op het fornuis, en morgen kook ik de stroop in op de houtkachel.

 

Let goed op dat je het niet te lang kookt, dan wordt het een stijve brij.

Ik dacht dat ik het iets te kort had gekookt vorige keer, maar uiteindelijk midden in de winter was het supersmeerbaar, en vreselijk lekker!!

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als echte Limburger die is opgegroeid met appel/perenstroop bij boterhammen met kaas, worst en met verder niks en die een pannenkoek zonder die appelstroop niet eens het bekijken waard vindt, volg ik deze forumberichten zeer aandachtig en nogal likkebaardend.

 

Mag ik alvast een goede prijs bieden voor een klein potje van iemands zelfgemaakte stroop!? Ben echt benieuwd naar jullie resultaten!

Stroop ze!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en nogal likkebaardend.

 

Volgend jaar maar een stroop en jam proeverij op de MTFD.

 

Jorieke, de enige keer dat ik hem maakte vond ik hem nog te dun, maar had geen zin meer om te roeren..later bleek het prima smeerbare stroop te zijn...dus misschien toch ophouden als je denkt dat hij nog niet goed is

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw schreef:

Volgend jaar maar een stroop en jam proeverij op de MTFD.

 

Ja! Die onthouden we Goed idee!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 potjes heb ik. Van 12 kilo appelen en peren.

Misschien is het schenkstroop, misschien echt smeerbaar, we zullen zien als het afgekoeld is. Ik ben in ieder geval tevreden met het inkoken op de kachel..ik moet er wel bij zeggen dat ik ramen en deuren open heb ( buiten is het 8 graden) en dat het hier nog 26 graden is van he opstoken met het snelle hout. Tegelijkertijd heb ik water gekookt voor een kookwas, om de vloer te dweilen en om de potten te steriliseren...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...