Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

'Iets' vreet mijn mini moesbalkon op: mineervlieg, schimmel of gebrek aan moestuintalent?

Recommended Posts

Hi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar deze hulpkreet is mijn eerste bericht.

1. Een aantal weken geleden kwam ik erachter dat de mineervlieg (denk ik) het had voorzien op mijn sla. Ik heb alle aangetaste bladeren weggehaald, maar inmiddels zijn alle nieuwe bladeren van mijn kropsla ook aangetast en ook op de rucola hebben ze het voorzien. Het maakt niet uit of ik de plantjes in een kasje zet of 'vrij' op het balkon ... De stipjes en aangetaste bladeren blijven komen. Ook de zonnebloemen gaan eraan onderdoor. Kan ik hier iets tegen spuiten? Ik heb maar een ieniemienie moestuin en blijf alle plantjes weggooien/halveren :(. Zie foto's die ik heb toegevoegd.

2. Dan heb ik nog tomaten- en brocoliplantjes die er ook niet al te best aan toe zijn. Is dit gewoon een gebrek aan moestuintalent, geef ik ze te veel/te weinig water of hebben ze last van hetzelfde beestje? Zie foto's.

Heel erg bedankt voor het delen van jullie kennis en adviezen, ik heb er al veel van geleerd de afgelopen weken en hoop er vandaag nog meer van te leren :).

IMG_0796.JPG

IMG_3292.JPG

IMG_5624.JPG

IMG_2055.JPG

IMG_5531.JPG

IMG_9580.JPG

Sla mineervlieg. Op de kool ook een streepje. Niets aan doen....

Maar alles schreeuwt om uitgeplant te worden en zich te kunnen ontwikkelen. De potjes zijn klein en de grond er in is wel "op" intussen. (Leertip 1)😂

Moestuintalent? Alles in het leven is ook leren.....tegenwoordig te veel "talenten" en "competenties" en vaak te weinig kennis en ervaring. Door proberen en leren kom je verder. 

Daarom nog een Leertip, nummer 2: Verbeter vooral wel de omstandigheden en alle factoren die een goede groei en ontwikkeling van planten mogelijk maken en wil niet direct "er iets aan gaan doen" (spuiten ergens mee bijvoorbeeld) als het nog geen 100% is. 👍

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Voor de tomaten: Die willen vooral groeien. In zo een kleine pot kunnen ze niet ontwikkelen en waarschijnlijk is voeding ook al lang opgebruikt, waardoor ze van van alles niet genoeg meer hebben. Tomaten moeten nu allang in een grote pot staan of - nog beter - uitgeplant zijn. Ik zelf heb ze per plant in een 18 liter-pot of meer waarmee ze ook nog diep in de bodem kunnen verder wortelen (gaten in bodem). Hoe groter de pot, hoe minder verzorging en aandacht ze vragen. Plant ze zo diep mogelijk, haal gerust alle onderste bladeren weg als je dat doet, overal aan de steel komen meer wortels. 

Voor al je plantjes: Planten in potten is niet ideaal...en als je niet anders kan, denk dan aan echt grote potten en waar mogelijk van onderaf water geven, op een schotel onder de pot bijvoorbeeld. Ik zie ook dat je potjes maar half vol met grond zitten....bij het opkweken (want dit zijn opkweekmaatjes) geef je ze al extra ruimte door dat aan te vullen. In zo een potje, op een streng dieet en opgesloten, zijn je planten extra kwetsbaar voor droogvallen, te nat staan (plensbui), voedselgebrek, te veel voedsel, en ook allerlei belagers die vaak juist de zwakkere planten uitzoeken omdat die veel minder veerkrachtig zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. 😃 Ik woon in een stadsappartement en heb alleen een galerij. Geen tuin en zelfs geen balkon. Ik doe het met wat ik kan, ik potten dus. Eens zien of ik daar een andere oplossing voor kan vinden. Ik vind het namelijk veel leuker dan ik had verwacht. Dankjewel!