Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar hadden we enorm veel vruchten aan onze druif (een sauvignon blanc). We hebben er een prima wijn van gemaakt. Dit jaar een stuk minder druiven helaas. Er komen wel enorm veel nieuwe takken (zo om de 20/30 cm) aan de hoofdranken die we langs draden aan de muur hebben geleid. De takken met druiven snoei ik nu iets terug. Maar wat doe ik met alle overige takken? Helemaal wegsnoeien of stukken laten zitten? Doel is natuurlijk volgend jaar wel weer veel druiven te hebben.

IMG_1891.JPG

Geplaatst:

Nu 6 a 8 bladeren boven trosje druiven. Normaal 1 trosje per scheutje laten staan. 

Daarna af en toe dieven de nieuwe scheuten die er in de okseltjes van de gesnoeide scheuten ontstaan.

Alle scheuten zonder druiven die niet nodig zijn voor verdere opbouw van een gewenst gestel, wegdoen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik las alleen dat volgend jaar de takken die druiven krijgen groeien op takken die een jaar oud zijn. Dus als ik nu takken die geen druiven hebben helemaal wegsnoei heb ik geen takken over waar volgend jaar de takken uit groeien die druiven krijgen. Toch? 

Geplaatst:

Ik snap niet wat je las. Ik snoei de twijgen van mijn druiven in de winter geheel weg, behalve die ik wil dat in het voorjaar weer uitlopen waarvan ik 2 of 3 knoppen laat staan (stompje dus). 

Geplaatst:

Precies, dus als ik nu al alle takken wegsnoei zijn er geen knoppen meer om uit te lopen voor volgend jaar dus ik snoei de takken zonder druiven nu weg op een paar knoppen/ogen om de struik uit te dunnen. Zo blijven er veel takken over voor volgend jaar en heb ik nu niet een enorm woekerende struik.

Geplaatst:
42 minuten geleden, Tuintjes zei:

Precies, dus als ik nu al alle takken wegsnoei zijn er geen knoppen meer om uit te lopen voor volgend jaar dus ik snoei de takken zonder druiven nu weg op een paar knoppen/ogen om de struik uit te dunnen. Zo blijven er veel takken over voor volgend jaar en heb ik nu niet een enorm woekerende struik.

Ik volg niet meer en hier ontstaat een spraak verwarring! Ik snap nu niet meer wat je bedoelt en kan dan ook niet adviseren of meedenken. Een verloren zin die je ergens hebt gelezen...kan daar niet zo veel mee dus. Komt mij als een verloren of misplaatste opmerking over, die ik niet als iets essentieels in een snoeiverhaal van druif kan plaatsen!!!

Laat ik het nog eens duidelijk proberen te vertellen wat ik bedoel. 

Ik maak een verschil tussen takken (het gestel....dat laat je in-tact) en de vele scheuten (jonge groei vanuit de knoppen) die daar op groeien. In het voorjaar groeien vanuit de korte snoeikoppen met enkele knoppen DIE IK WENS AAN TE HOUDEN, dus niet allemaal, de nieuwe scheuten waarop meestal bloemknoppen gaan komen. Die met bloemknoppen snoei ik op 6 - 8 bladeren na de bloemtros en gedurende het seizoen haal ik de okselscheuten die daarop blijven komen steeds weg. Twijgen die ik niet nodig heb  (waar op geen bloemen staan) haal ik weg. Als het twijgen zijn die verder het gestel moeten vormen, dan leid ik ze of kort ze in zodat ze in de toekomst kunnen verdikken en verhouten en weer bloeiende twijgen kunnen gaan dragen. Ik reduceer dus het aantal groeipunten en gebruik alleen die die ik wil laten dragen of die verder de vorm van de struik moeten gaan uitmaken. De rest gaat weg want gaat ten koste van wat ik wel wil laten groeien en de vruchten.

Geplaatst:

Ik mag niet voor een ander denken maar ik vermoed dat Tuintjes bedoelt dat hi/zijj bij de wintersnoei de vruchtgedragen scheuten terugsnoeit tot "stompjes" (dus Cordonsnoei) en dat de ogen op de stompjes volgend jaar uitlopen. Als je scheuten zonder vrucht volledig wegsnoeit dan kunnen die niet uitlopen volgend jaar.

Verder ga ik me niet bemoeien met de deskundige antwoorden van Weknow.

Geplaatst:
3 uren geleden, weknow zei:

Ik snap niet wat je las. Ik snoei de twijgen van mijn druiven in de winter geheel weg, behalve die ik wil dat in het voorjaar weer uitlopen waarvan ik 2 of 3 knoppen laat staan (stompje dus). 

Ja, in de winter. Maar het ging mij om nu.

Geplaatst:

En verder is het mij helemaal duidelijk hoor. Ik heb nu alle nieuwe uitloop teruggesnoeid tot ongeveer 4 bladeren. En dan zie ik bij de wintersnoei wel welke ik tot 2 terugsnoei en welke ik helemaal weghaal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...