Jump to content

Recommended Posts

Posted

In mijn tuin staat al ongeveer 25 jaar een hoogstam Hedelfinger die ons ieder jaar trakteert op een flinke oogst lekkere kersen. Vorig jaar hadden we een aantal laaghangende takken die enkel maar kleine, "magere" kersen droegen: een kersenpit met een velletje en bijna geen vruchtvlees. Dit jaar breidt het probleem zich uit en zijn er nog meer takken met die te kleine kersen. Enkel hoger in de boom hangen dikke kersen.

Ook ligt de grond onder de boom massaal bezaaid met die te kleine vruchten.

Mijn buurman denkt dat de boom ziek is en omgehakt moet worden. :( Maar misschien weet iemand een andere remedie? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de boom nooit heb laten bijsnoeien.  

20200617_104506.jpg

20200617_104515.jpg

Posted

Zou het kunnen dat de onderstam waarop de Hedelfinger is geënt of geoculeerd ook vrucht is gaan dragen??? Gezien de grootte van de boom vermoed ik dat dat een zaailing van een gewone kers is.....dezelfde soort, maar geen bepaald ras dus, dat speciaal voor de smaak en grootte is geselecteerd.

Deze foto's laten in ieder geval niets ongezonds zien in de boom. Is ook maar detail natuurlijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Wat de onderstam betreft: geen idee eigenlijk! Ik weet niet welke soort er werd gebruikt als onderstam en hoe je kan zien waar de onderstam eindigt. In mijn ogen ziet de ganse stam er hetzelfde uit ;) Ik post hier nog enkele foto's.

Het is wel de tweede kerselaar in mijn tuin met hetzelfde probleem. Ik had tot enkele jaren terug nl. twee kersenbomen. De oudste boom stond er 10 jaar eerder dan de Hedelfinger; maar welk ras dat is geweest, heb ik nooit geweten. In elk geval een latere soort. Helaas heb ik een drietal jaren geleden die boom (moeten) laten omhakken omdat mijn buurman (je weet wel...) : eerst waren er maar enkele takken met te kleine vruchten, maar jaar na jaar werd het erger tot er uiteindelijk op de ganse boom geen enkele normale kers meer te vinden was.

Nu begint het zaakje helemaal opnieuw met mijn Hedelfinger. :( 

20200617_113430.jpg

20200617_120350.jpg

20200617_120323.jpg

20200617_120333.jpg

Posted

Zo een meerstammer is wel heel rustiek. 

Een enting kun je vaak nog wel zien, met een verdikking. Maar een oculatie (een soort enting waarbij maar een knopje op de onderstam wordt gezet) zal bijna altijd onzichtbaar zijn. De soort onderstam is dus - denk ik - gewoon een gezaaide kers...waardoor bladvorm e.d. ook hetzelfde is. Kortom: Zeer veel kans dat je het dus helemaal niet kunt zien.

Maar ik zie wat anders: Een meerstammer betekent dat de boom mogelijk vrij diep is geplant en er een aantal zijscheuten (uit de onderstam meestal of zelfs uit de wortels) ook is gaan groeien met eigen stammen. Die nemen langzaam de boom over, want de onderstam, deze althans is sterker en bepalend. Zeer veel kans dat een verkeerde aanplant ooit de oorzaak is van je probleem nu. Misschien kun je het zien aan dat vanaf de zijstammen en lager in de boom de kleinere kersen die geen Hedelfinger zijn vooral te vinden zijn. Doordat de verschillende stammen zo sterk vergroeid zijn, en steeds meer, raakt de boom geleidelijk de Hedelfinger-eigenschappen kwijt, want het aandeel Hedelfingerhout wordt er steeds minder in en de eigenschappen van de onderstam steeds sterker.

Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar dit lijkt me een zeer waarschijnlijk scenario hier. Misschien dat deskundigen als Bit of Yuras of.... ook hun licht hier eens over kunnen laten schijnen?

Een remedie zie ik niet echt. Ik vind de boom fraai...reden om zo een oude dame niet te slechten voor mij. Als je de vreemde invloed zou willen wegnemen, uitzagen, zal dat hier niet meer lukken en een zeer lelijk exemplaar met grote zaagwonden opleveren. Mijn advies: Enkele laagstam (Gisela-5 onderstam) kersenboompjes kopen die elkaar bestuiven en in de buurt neerzetten. Misschien een Hedelfinger weer? Niet te diep planten dan😉 Deze oude dame is dan waarschijnlijk een goede bestuiver en de jonge boompjes geven binnen 2 a 3 jaar kersen. Worden niet veel groter dan 2,5 a 3 meter. 

Posted (edited)
2 minuten geleden, weknow zei:

Moderator: Deze reactie mag verwijderd! Dank!!!

Edited by weknow

Posted

Dankjewel! 

Ik ga je raad opvolgen en twee laagstam kerselaars met Gisela-5 onderstam planten.
Ik ben vooral zeer blij dat de boom niet ziek is en dus niet hoeft omgehakt te worden! :) 

Posted

Deze boom is prachtig, en absoluut niet ziek! Omkappen zou echt zonde zijn....ik kan me vinden in de adviezen van weknow, om er wat jonge kerselaars omheen te planten.