Jules Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Hi guys vraagje ik heb net 4 druiven geplant, (twee blauwe en 2 groene) netjes met kalk etc. Nu heb ik 3 mooie lijnen gespannen met zoals beschreven 40cm er tussen. Nu wil ik over de lijnen de zijtakken laten groeien en de hoofdstam omhoog. Alleen zoals op de foto te zien is heb ik veel takken. Maakt het uit welke er omhoog gaat? Wat hij splits namelijk. tweede vraag snoei ik alle druiven op een na of alles laten hangen? Quote
Patrijs Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 HIER is iemand met net zo'n vraag, misschien kan je daar aanhaken met je nieuwe vragen? Ondanks het feit dat ik veel in de wijnbouw heb gewerkt kan ik je niet verder helpen met je vraag. Wel ben ik heel nieuwsgierig, en vraag me af wat er op de kleine bordjes staat. Quote De moestuin van Patrijs
Jules Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 thanks maar ik ben nog niet verder mijn concrete vraag is eigenlijk: wat is de druivenstok/hoofdstam en wat zijn leggers. Ik wil namelijk zoals onderstaande afbeelding mijn druiven laten groeien... alleen hij gaat natuurlijk alle kanten op. Ik ben bang dat ik een legger omhoog bind ipv de stam... of maakt dat niet uit? Die bordjes zijn gewoon voor de sier, staat de naam van de plant op. Vond het wel grappig . ik heb inmiddels overal een mini trosje hangen 😀 1 Quote
rorror Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Je kan in dit stadium zelf beslissen wat de stam omhoog word en wat de aftakkingen worden. Knip je bv per ongeluk de top er uit, bind je een andere tak omhoog en dat wordt de top. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Roland Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Hoe zit dat met het aantal bladeren per tros bij dit soort lei systemen? 40cm hoogte is namelijk niet veel. Quote
Recommended Posts