Jump to content

hallo ik ben elisabetje

elicabetje

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik stel mij voor als Elisabetje.

Wij ( mijn man en ik) wonen op Texel, en hebben sinds 3 jaar onze tuin uitgebreid tot 600 vierkante meter.

Daar maken we nu onze fruittuin van, onze lommert zo gezegd.

We hebben een aantal halfstam appel en peren boompjes van vergeten appel en peren rassen zoals de Otava, Pinova, en de Lunterse Pippeling.

Een Framboos appel in vorig jaar voor ons geënt en kunnen we in het najaar ophalen ( lijkt we adopteren ). De peren bomen zijn een Conference, die het niet erg wilde gaan doen, en wij wilde die dan gaan vervangen voor de Marqueritta Marilat. Echter deze laatst genoemde heeft de Conference peer nodig voor bestuiving. Dus hij mag bij ons blijven wonen. Daarnaast hebben we 3 soorten witte aardbeien, een witte, rose en rode aalbes.

Een haag van blauwe bessen en enkele kiwibessen, gojibessen.

Pruimen bomen hebben we er 3 van, de reine Victoria, enkele boerenwitte en de reine claude de Althan, dus al met al een fruitig tuintje, en dat vinden de volgels ook erg leuk. We krijgen inmiddels ook egel bezoek en dat vinden onze hondjes ook erg leuk.

Zo dat is een beetje ons tuin verhaal.

En nu ga ik eens lekker rondstruinen naar interesante weetjes, en genieten van jullie kennis.

Wie weet kan ik ook eens iemand helpen met een antwoord of advies.

groetjes allemaal en een fijn weekend

Welkom hier buurtgenoot, hebben jullie er ook nog een groentetuin bij of alleen maar fruit ?

Zijn jullie ook al bezig met die aardappelen die tegen zoutwater kunnen ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Welkom hier buurtgenoot, hebben jullie er ook nog een groentetuin bij of alleen maar fruit ?

Zijn jullie ook al bezig met die aardappelen die tegen zoutwater kunnen ?

hallo wouttie75.

wij hebben alleen fruit, want op ons buurtje staan heel veel stalletjes met groente, en de tuin is nu ook weer niet zo groot dat er ook nog eens groente bij kan staan, wel wat pepertjes en paprika's maar geen aardappelen.

er worden hier ook veel aardappelen geteeld, die staan echter niet in zout water, want texel is groot genoeg om daar geen last van te hebben.

er wordt wel hier en daar met wat gekweekt op zout water, en ik dacht dat ze i.d.d. met aardappelen bezig waren, maar dan is dat nog niet gelukt, dan had ons krantje er wel wat lawaai over gemaakt hebben.

Welkom Elisabetje.

Wat een boel fruit!

Veel plezier hier op t forum

P.s.

Valt me op dat er geen cranberrie tussen staat (die zouden het volgens de boekjes bij jullie heel goed doen).

Dat klopt, maar die zijn dit jaar hier in de buurt met een paar duizend gelijk aangeplant, dus die kunnen hier goed leven.

Ik heb nog 2 plantjes van de pawpaw staan, maar of die het gaan doen is nog een verassing, net gepland en beschermt tegen de felle zon gaan ze goed, maar ze worden gretig genuttigd door beestjes, en die kan ik niet vinden op de pant. Slakken zijn het dacht ik niet, want ik zie geen slijm sporen. Wie weet heb ik toch nog over een paar jaar heerlijke roomappels van deze planten .

Er zijn van die inimini slakjes die snachts uit de grond komen en zich helemaal hun buikje voleten en overdag nergens te bekennen zijn; ze maken nauwelijks zichtbaar slijmspoor.

Het zijn misschien wel de oorwormen, want ik had deze planten gekocht via Vreekens, en ik had daar vandaan niet meegekregen dat ik ze de eerste 3 jaar tegen te felle zon moest beschermen, en aangezien het penwortel plantjes zijn, die je slecht kunt verplanten, ben ik zo creatief bezig geweest en heb een leuk hekwerkje erom heen gemaakt van riet , waar ik dan een doek overleg als de zon scherp is.

Maar .........., oorwormen zijn gek op riet, de ideale woonplaats voor hen.

En ik las op dit forum, dat ze niet alleen van luizen en korstmosjes houden, maar ook van sappige jonge blaadje, en......dat zijn het .

Ik hoop dat ze wat over houden, en ik ga toch nog even kijken of ik eventueel toch inimini spoortjes kan vinden.

BEDANKT, voor het meedenken