Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi, 

alle vijf mijn pruimenbomen: 0,00 opbrengst. Ik weet: 'steenfruit snoeien na de oogst'. 
Maar als ik geen oogst heb, wat dan? Kan het ook nog in het najaar bijvoorbeeld?

Geplaatst:

Dat ligt er maar aan of snoei gewenst en nodig is. Geen fruit is vaak juist het gevolg van snoei. (Kan ook door vorst, slechte bestuiving en zal sowieso per jaar soms kunnen wisselen of een boom c.q. fruitsoort goed draagt) Er wordt veel te makkelijk en veel gesnoeid in Prunus-soorten. Over het algemeen vragen pruimen weinig snoei en is het beter om ze zo veel mogelijk met rust te laten.. Een goed gestel vormen is wel belangrijk. Daarna niet of nauwelijks meer....hooguit wat onderhoud...evt. is uitbuigen een veel betere aanpak. Zonder de bomen te zien onmogelijk te beoordelen of wat snoei hier nuttig kan zijn. Sommige rassen verdragen zelfs nauwelijks snoei, zoals Victoria.  

ik mag morgen aan de slag ;-(

Kans dat je daarmee alvast zorgt dat je volgende jaren weer weinig of geen oogst krijgt....dus even nadenken. Beste tijd is overigens augustus, dan minste groeireactie op elke knip. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
2 uren geleden, Cees Tabak zei:

Dan wordt het augustus. Gesnoeid moet er helaas soieso. Ze worden te hoog als ik dat niet doe en qua breedte hetzelfde verhaal

Dan helemaal een misverstand. Het grote misverstand onder heel veel mensen is dat snoeien een manier is om een boom kleiner te houden. NIET DUS!!! Door te snoeien zorg je precies dat ze veel meer en veel harder gaat groeien. Groeit je boom te hard, dan moet die daar niet staan. Wil je hem er houden, snoei dan dus beter niet. 

Geplaatst:

Dank so far. Het roept wel wat vragen op. Dat 'uitbuigen' ken ik wel van de appelbomen, ik al eens kijken wat ik er bij de pruim mee kan. (Veel waterloten in de kroon).  Soieso zal ik de onderstam  (de ent) van mijn favourite -ras onbekend- moeten snoeien, daar groeien continu takken, die verder kruipen en de neiging hebben om zich vast te zetten in de ondergond. Het hele jaar door. 

Dank voor de tips

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb hetzelfde probleem als Cees.
Ik heb 2 pruimenbomen al 7 jaar. 1 heeft nog nooit vrucht gedragen, nooit gesnoeid.
1 heeft vorig jaar voor het eerst welgeteld 1 pruim gehad. Heel bijzonder aangezien ik een kersenboom had gekocht. Maar fruit, olee. Dus geen gezeur Mellie. Had je ook maar niet de afgelopen jaren moeten denken dat je een kersenboom in huis had.
Dit jaar hangen er TWEE pruimen in. De boom was bomvol bloesem, dus had hoge verwachtingen. Een vooruitgang uiteraard, maar desalniettemin iets te weinig vooruitgang om de boom te willen houden.

Wat te doen?
Nog een kans geven aan boom 1 zonder fruit
En wat te doen met boom 2 met te weinig fruit? Handje mest? Een vriendinnetje erbij? Ik heb geen idee.

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, Mellie zei:

Wat te doen?

- Welke pruim? Weet je het ras van de 2e en welke zou de eerste geweest kunnen zijn? (Was het misschien ene kerspruim....? Ook dat kan verschillende dingen zijn overigens).

- Op welke onderstam? Hoe oud/groot was de boom bij kopen?

Deze vragen om beter iets te kunnen zeggen misschien over hoe lang het normaal is dat ze vruchtbaar worden en hoe het eventueel zit met bestuiving. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...