Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen zachte plekken.

jootje

Recommended Posts

Mijn prachtig mooie joekel pompoen heeft een zachte plek. 
Hij zat nog aan de plant, lijkt bijna op schade door de zon, maar pompoenen kunnen toch wel zon hebben? 
Witte  gedeelte is zacht, donkerder oranje plek nog zachter...

Heb hem in ieder geval eraf gehaald ( steeltje was al aardig aan het verkurken) en op een schaduwrijke plek gelegd. 
Maar wat nu? Zou dat nog indrogen? 
Er liggen er nog twee , nog een joekel, en een wat beschaafder maatje. Ook daar zijn de steeltjes al aardig van verkurkt..

Misschien naar huis halen?  Geen idee waar ik goed aan zou doen....

SuggestiesD7FFCF80-82FB-455A-99BE-405AC90A2305.thumb.jpeg.6986b8f755cbe60afb8e2d5362eef065.jpeg zijn welkom! 

Dat lijkt op een zonnebrand plek, maar bij pompoenen ken ik dat niet zo.

Zat er misschien eerst blad voor, of is de bes gedraaid?

Is het misschien die waar je op bent gaan zitten?

Hij ziet er op de foto oogstbaar uit en dat zou ik ook doen. 

Oogsten en verwerken/ invriezen. 

Er is voor een gezonde plant nog genoeg tijd om door te groeien en een nieuwe pompoen te maken.

Edit: Als je zoekt op pumpkin sunburn zie je veel vergelijkbare plaatjes.....

Edited by Patrijs

Geen idee, wat het zou kunnen zijn, maar is het toevallig de gele centenaarpompoen? Die vind ik zelf vrij kwetsbaar en qua smaak ook minder lekker. Deze pompoen zou ik erafhalen, zodat de energie naar de gezonde pompoenen gaat.

Patrijs, dankjewel. Wat jij zegt, lijkt op zonnebrand...maar ik dacht ook, huh..bij een pompoen? Maar dat kan dus blijkbaar. Want als ik de plaatjes in de link zie dan weet ik het wel zeker. Dus komt gelukkig niet door dat ik erop ben gaan zitten. ( heb ik heel voorzichtig gedaan hoor, meer er boven gehangen. ) Morgenochtend haal ik hem wel op met mijn verkering want op mijn fietsje gaat dat niet lukken. 

Flup...geen gele centenaar volgens mij, al ziet ie er wel zo uit. Maar lijkt mij inderdaad ook wat kwetsbaarder.  Ik vind het superleuk die grote pompoenen, maar eigenlijk is het erg onhandig. Dus maar niet meer doen  vrees ik. 
plaatje: 4B8C281B-9746-4D2F-8A6C-9C9C608BC3D2.thumb.jpeg.6b6f4374ce82c25026093419bb49841a.jpeg

Als het zonnebrand is zouden meer mensen het moeten hebben. Ik zie ook een witte plek ontstaan op een pompoen. Dat donkergroene was ooit helemaal donkergroen, maar nu lijkt het of er bleekmiddel op is gemorst. Zacht is de plek nog niet, maar ik ben er niet gerust op.

Deze pompoen ligt op een gemeenschappelijk stuk volkstuin met zeer arme grond. Weelderige loofontwikkeling is hier niet, dus de pompoen heeft nooit onder een scherm van blad gelegen. Dan vind ik zonneschade wel aannemelijk.

ferbaand.jpg.d128c09fb04f56beb62566ee77322827.jpg

Bij mij trekken de pompoenplanten nu uit gebrek aan water de vruchten die nog niet erg hard zijn leeg. De een na de andere kleine pompoen stort in. Maar dan wordt het hele pompoentje zacht. Het lijkt mij een brand of schadeplek zoals Patrijs al aangaf, soms weet je niet hoe dat er komt bij een pompoen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gele reuzen zijn volgens mij gele centenaars, zo worden ze ook genoemd. Maakt niet uit, maar het is een kwetsbaar ras. Voor grote pompoenen die ook nog smakelijk zijn, zijn er gelukkig meer soorten. Onder andere de Musquee de Provence zoals Patrijs die hierboven toont is groot en erg lekker! 

• 1 month later...

6E0799C7-C8D3-4EB5-BF2D-A05E72046864.thumb.jpeg.b84889f771a6e0b10c63a766c6c66255.jpegDie pompoen is versneden en verdeeld, maar vond hem toch niet zo erg lekker. Volgens mij nog  niet klaar zeg maar.  De tweede was ook erg groot...en zag er smakelijker en klaar uit! Maar zoo groot. Gedoneerd aan de voedselbank. 
er ligt er nu nog een,  een heel stuk kleiner, die gaat met vriendin mee naar huis. 

En ik...ik Ga echt niet meer van die grote pompoenen doen. Hoe leuk ik het ook vind! 
dus volgend seizoen lekker allemaal kleintjes! 

• Like 4

Al doende wordt je wijzer. Ik doe dat ook op die manier en dan vergeet je het nooit meer als het fout gaat.

Voor volgend jaar zijn butternut-, sweet dumpling- en hokkaidopompoenen wel aan te raden. Lekker van smaak en niet al te groot.