pinotje Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 (aangepast) Hallo allen,  Omdat ik 4 weken op vakantie ben geweest, had ik mijn moeder gevraagd of zij voor mijn (12 jaar oude) vijgenboom wil zorgen. Ik ben eergisteren (op 14 augustus 2020) teruggekomen van mijn vakantie en de vijgenboom hangt nu vol met gele bladeren 😟. Zie foto's in de bijlage.  Kan het worden veroorzaakt doordat mijn moeder te veel (of te weinig) water heeft gegeven aan de vijgenboom? Of komt het doordat zij alleen de grond/wortels heeft gesproeid en niet de bladeren/takken? Want in de zomer sproei ik altijd om de dag de bladeren/takken met een tuinslang.  Alvast bedankt! Groetjes, Pino 16 augustus 2020 aangepast door pinotje Quote
harms1 Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Ik denk eerder te veel...vijgen kunnen héél goed tegen droogte...ga maar na, ze komen veel voor in O.a. Turkije en Spanje, landen met een warm, droog klimaat.... Voorlopig de eerste weken niets meer geven, en kijken wat hij/zij gaat doen. Quote
rorror Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 (aangepast) Ik bok ook droogte droogte. Bladeren laten vallen door hitte en droogte doen bomen uit zelfbescherming. Ik zou eens wat extra tegeltjes er uit halen. Zodat er wat beter water gegeven kan worden tijdens hete tijden. Als je geen tegels extra er uit wilt hebben. Dan zou ik net als wat de gemeentes doen, flexibele pijpen ingraven. Dan moet je wel even tijdelijk wat tegels er uit halen, om de pijpen te begraven. Maar dan heb je wel mooie pijpen, waarbij het water direct bij de wortels uitkomt, inplaats van bij de stam.  Edit: @harms1 Te veel water, geeft gele randen aan het blad, en dan richting bruin, niet geheel het blad geel wat in de herfst gebeurd? In iedergeval naar mijn idee.  16 augustus 2020 aangepast door rorror Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
harms1 Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Zou kunnen, rorror....ik weet niet hoe veel water de moeder van Pino gegeven heeft?  Quote
redzebra Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 (aangepast) Je boom is groter als de mijne (22 jaar), is eigenlijk bij mij een struik en staat op een witte muur op de zuiderkant. Het is de enige plant/boom waar ik bijna nooit water aan geef, tenzij je ziet dat de bladeren beginnen hangen (1 keer dit jaar). Hij staat bij mij ook in arme grond en beton langs (dat wil je immers,hij moet traag groeien zodat de takken verhout zijn vooraleer hij de winter in gaat), maar daar moet toch langs enige manier water aan geraken. Ik weet niet wat aan de andere kant van de afsluiting zit, maar als daar ook geen regen in de grond kan lijkt het me toch een watergebrek. De kinderen bij ons noemden het vroeger de kousenboom, de vruchten die je later wil oogsten worden immers vroeg in het voorjaar aangemaakt en de late vorst bij ons gooit dan veel roet in het eten, de aanzet wordt altijd op de top van een tak gemaakt en een kous daarover beschermt tegen vorst. De groene die je nu ziet is eigenlijk de tweede lichting, in een goed najaar kan je daar ook van oogsten. Mijn vijg heeft evenwel al veel afgezien, 2x bevroren tot aande grond. 16 augustus 2020 aangepast door redzebra Quote
pinotje Geplaatst: 17 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2020 Bedankt voor alle reacties.  @rorror Weet je dat zeker dat de boom te droog is? Nou weet ik 't ook niet meer of mijn vijgenboom te veel of juist te weinig water heeft gehad.   @harms1 Mijn moeder zegt dat zij gedurende 4 weken dagelijks circa 3 minuten water sproeit op de grond/boomwortels. Is dat te veel of te weinig water voor de vijgenboom? 🤔 Quote
Flup Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Een vijgenboom kan best veel water hebben, maar dagelijks 3 minuten sproeien is wel wat veel. Al zou dat, mijns inziens, niet tot problemen moeten leiden. MITS het water goed weg kan lopen. De vijg is nu helemaal ingetegeld en dat is ook niet ideaal voor een vijgenplant. Daar zou ik toch een aantal tegels rondom weghalen, zodat de vijg er luchtiger bij staat en teveel aan water ook makkelijker dieper de bodem in kan gaan. Quote
harms1 Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Dat is te veel geweest Pino, wat uw moeder deed.... voorlopig geen water geven, die boom van u/jou!Bovendien regent het de afgelopen dagen behoorlijk....hij heeft genoeg water gehad lijkt me zo....   Quote
rorror Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Vraag me af of deze na de regen, weer zijn bladeren horizontaal heeft staan. Op de foto laat al het blad verticaal hangen...  Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
pinotje Geplaatst: 24 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2020 Hallo allen, Â Ik heb nu ruim 8 dagen de vijgenboom niet gesproeid. Er zijn in die tijd wel wat gele/bruine bladeren gevallen. Â Maar het lijkt erop dat de vijgenboom weer aan het herstellen is... Want er hangen vrijwel geen gele bladeren meer en de vijgen/bladeren zien er weer gezonder/sterker uit. Dus het lijkt er inderdaad op dat mijn moeder te veel water heeft gegeven. Â Â 3 Quote
Cornelia55 Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 De boom heeft ten eerste veel te weinig ruimte bij de wortelen. Dat ie het 12 jaar vol heeft gehouden is een wonder. Een boom heeft veel meer open grond nodig. Hoe is het mogelijk dat men zo een boom zet, en het komt niet door je moeder, het is inderdaad als de vijg veel fruit draagt kan ie gedeeltelijk geel worden, de tuin hier staat vol met vreemd fruit en groeit goed, ik houd wel alles bij wat de grond aangaat en ik snoei niet veel maar wat nodig is in de winter. Wel een hele mooie boom. Veel geluk ermee.    1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.