Jump to content

Cayenne pepers werden maar niet rood ...

henkg

Recommended Posts

Mijn cayennes (buitenteelt, in bloembak) werden maar niet rood. Vorige week las ik dit:

dscn7503.jpg

Oogst uit de 'binnentuin' ... vensterbank dus... ze werden maar niet rood, maar na het afknippen dus wel, en wel heel snel... groen zijn ze al heftig heet, dus inmiddels zal dat wel intenser zijn geworden....

Dat was een goede tip voor mij. De complete kluit uitgestoken, in een pot gezet, en naar binnen gehaald. Vensterbank, op ZZW. Ze rijpen dus door aan de plant. En nu, na pas 5 dagen binnen, beginnen de eerste pepers voorzichtig rood te kleuren. Ze gaan het nu halen!

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Toch is er een verschil: de mijne zijn daar opgegroeid in die vensterbank... en dat afrijpen was pas na het los-knippen van de groene pepers... er hangt er nou nog steeds 1 aan die plant: nog steeds groen...

ik hoop eigenlijk op nieuwe bloemetjes....

Mijn plant staat nog steeds in de volle grond. Ik oogste laten we zeggen 6 pepertjes waar ik al best blij mee was, maar na het knippen van de laatste is de plant echt geexplodeerd. Er hangen nu meer dan 20 pepertjes aan in divers formaat

568_a7c57e8ed3613ea962d84b528f513a1e.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Toch is er een verschil: de mijne zijn daar opgegroeid in die vensterbank... en dat afrijpen was pas na het los-knippen van de groene pepers
Pepers rijpen echt wel hoor, alleen duurt het soms erg lang.

Jasmin: Dat is inderdaad anders. Ik heb beter tussen de regels, dan in de regels gelezen. Voor mij zorgde het binnenzetten voor rijping, wellicht door hogere dag- en veel hogere nachttemperatuur.

Dennis29: Het duurde mij te lang, ik wilde niet het risico lopen op een verloren oogst(je).

Helaas had ik maar één kluit, met twee planten. Anders zou ik er eentje buiten hebben laten staan, om het verschil te zien. Misschien heeft het niet uitgemaakt (min temp op mijn balkon afgelopen nacht: 17 C)

Inmiddels de eerste gedeeltelijk rode peper geoogst: heet!

Mijn twee kleine peperplantjes, vanaf medio mei buiten, heb ik op 28 augustus (met toen nog knalgroene pepers en nergens naar smakend) naar binnen gehaald.

Hoe is het ze sindsdien vergaan (foto van vandaag):

769_4e053c75a5b33bfabe457664b4286965.jpg

Heel goed dus, binnen afrijpen gaat snel. De warmte, ik denk voornamelijk 's nachts, maakt het verschil.

Inmiddels al een aantal geoogst. Het valt me trouwens op dat deze cayennepepers (tabernal-zaden: Pepers a Cayenne) nergens naar smaken als ze groen zijn, en nogal heet zijn wanneer rood: een kwart klein pepertje per persoon in een hoofdgerecht is eigenlijk al teveel.

Mijn allereerste peper-probeersel is hiermee geslaagd. Voor volgend jaar eens kijken naar meer soort(en) ...

Over het verschil in (nacht)temperaturen binnen / buiten. Mijn weerstationnetje laat dit zien (pieken:hoogste overdag; dalen: laagste 's nachts):

769_d90afe7f37e1c3dffcb230c3863015f1.jpg

Zeker 's nachts nogal een verschil. Misschien moet ik mijn kerst aardappeltjes ook maar binnenhalen