Anouk Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 In juni heb ik 20 plantjes rabarber geplant. Deze zijn nu heel groot met flinke stelen. Wat is nu handig om te doen? Zijn de stelen eetbaar of de stelen verwijderen, en wat is hiervoor het beste moment? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 De planten kun je het best met rust laten. Verwijder bladeren en stelen pas als ze vrijwel afgestorven zijn. Tot dan spelen bladeren nog steeds een rol in de ontwikkeling van de plant. Vooral bij een jonge plant is zoiets extra belangrijk wil je volgend jaar mooie stelen kunnen oogsten. De stelen zullen overigens momenteel nog wel eetbaar zijn maar lekker is anders. Vanaf ongeveer eind juni gaat smaak en kwaliteit van rabarber hard achteruit. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Wat Frans zegt. Van rabarber wordt gezegd dat je daar in het eerste jaar beter niet van kunt oogsten, zodat de plant alle energie in de groei kan stoppen. Zelf oogst ik na 21 juni (globaal eind juni) niks meer van rabarberplanten, het oxaalgehalte neemt dan toe in de rabarber en dat is minder goed voor de mens bij grote inname. Kun je wel neutraliseren door krijt toe te voegen aan het rabarberrecept, maar dat doe ik nooit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anouk Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 Oké dank voor de reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts