Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie weet wat dit is ?


Thessa

Aanbevolen berichten

wie weet wat dit is ??

het is een struik met blauwe bessen, de takjes lijken wel grote doorens te zijn.

ik kan hem nergens vinden op het net, de struiken groeien hier langs een fietspad en ik dacht...misschien kan ik er iets mee, ze zien er lekker uit !

maar wie weet ook wel giftig....

wie weet het ??

2e58hgp58001371244320.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het de Sleedoorn (Prunus spinosa) is. Type maar eens sleedoorn in bij google afbeeldingen

 

Er zijn vruchten vanaf augustus, ze zijn pas lekker nadat de vorst eroverheen geweest is. De vruchten worden verwerkt tot jam, vruchtenmoes, vruchtensap, likeur (sloe gin of patxaran), vruchtenwijn en brandewijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten, sleedoorn.

Maak ze maar open, van binnen zijn ze grasgroen.

Als je moed hebt, bijt er eens een stuk.

Ben gewaarschuwd, je oren trekken naar binnen, zo wrang zijn die dingen. Het is inderdaad zo dat ze omstreeks de vorst een behoorlijke hoeveelheid suiker hebben maar dan nog niet echt lekker.

Ik heb ze wel eens geplukt voor mijn vader om wijn van te maken, ik kan me niet herinneren of het een succes was.

Vroeger werd er wel jam van gemaakt.

Zoek een goed recept en proberen maar.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha inderdaad, de sleedoorn!

heb hem opgezocht, en als je de vruchten invriest voor het bewerken hoef je niet te wachten tot de vorst !

ik ga het maar eens proberen,

ik wil nog een vruchtenmix siroop maken om zelf te drinken ( en de rest van de fam natuurlijk ) dus daar kunnen ze dan ook mooi doorheen!

las dat ze zeer rijk aan vitamin C e.d zitten!

ik had al verzameld, vlierbes, bramen, rozenbortels ...dus daar kan ie dan mooi bij! ik zal ook eens de jam proberen.

enne...dank voor de waarschuwing van het proeven....ik bedank dus nog even

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er al vaker sleepruimen jenever van gemaakt.

Hiervoor de sleedoornbessen (pruimen) goed wassen en in een ruime pot of fles met wijde hals doen die je goed kunt afsluiten.

Als je van zoet houd doe je er suiker op en daarna de jenever.

Goed afsluiten en op een donkere plaats weg zetten. Dagelijks even omschudden. Na ongeveer 2 maanden klaar. (nog op tijd voor een speciaal glaasje met kerst)

Alles door een fijne zeef of doek zeven en zoveel mogelijk vocht uit de pruimen persen. Dit is meestal niet veel.

Zelf maak ik ze zonder suiker. Drinkt erg lekker weg. Hou wel in de gaten dat het sterke drank is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...